بررسی نگرش دانشجویان دانشگاههای آزاد منطقۀ 4 کشور نسبت به یادگیری زبان انگلیسی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیشهرام قهرکی 1 , حمیدرضا حق وردی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: برنامه و تدوین مطالب درسی, فرهنگ انگلیسیزبانان, یادگیری زبان انگلیسی, درس زبان انگلیسی, نگرش,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی نگرش دانشجویان منطقۀ 4 دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به زبان انگلیسی بوده است. عوامل دیگری مانند جنسیت و رشتۀ تحصیلی که ممکن است روی نگرش افراد اثر داشته باشد نیز در نظر گرفته شد. برای نیل به این هدف تعداد 3418 نفر (1859 نفر پسر و 1559 نفر دختر) دانشجویان رشتههای فنی ـ مهندسی، علوم پزشکی و علوم انسانی بهصورت نمونهگیری طبقهای از 18 دانشگاه آزاد اسلامی منطقۀ 4 انتخاب شدند. پرسشنامۀ اصلاح شدۀ لاین (1987) پس از تعیین روایی محتوا و محاسبۀ پایایی از روش آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه گردید و میان آزمودنیها توزیع شد. دادهها بهوسیلۀ آزمونهای آماری مانند تحلیل واریانس و آزمونهای شفه و خیدو تحلیل گردید. نتایج کلی بیانگر علاقه و نگرش مثبت میان دانشجویان نسبت به یادگیری زبان انگلیسی، درس زبان و فرهنگ انگلیسیزبانان است. با توجه به نتایج آزمونهای آمار توصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و آزمونهای آماری پارامتریک نظیر تحلیل واریانس، آزمونهای شفه و آزمونهای غیرپارامتریک نظیر خیدو، دانشجویان رشتههای فنی مهندسی و دانشجویان علوم پزشکی نسبت به دانشجویان علوم انسانی نگرش مثبتتری به زبان انگلیسی در جنبههای گوناگون آن داشتهاند.