عوامل مؤثر بر افزایش کیفیت آموزشی دورههای کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد دانشکده علوم تربیتی (مطالعه موردی واحد رودهن)
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية: کیفیت آموزشی, آموزش عالی, محتوای آموزشی, شیوه تدریس,
ملخص المقالة :
با توجه به اهمیت آموزش و نقش تعیین کننده آن در ارتقای سطح کیفی دانشگاه، این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر افزایش کیفیت آموزشی دورههای کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد رودهن انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی با رویکرد پیمایشی است و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه ازاد واحد رودهن به تعدا 255 نفر در سال 88 ـ 89 میشود . حجم نمونه بر اساس جدول مورگان به تعداد 152 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقهای بود. به منظور گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته تدوین گردید که شامل 27 گویه 5 گزینهای درمقیاس لیکرت است و ضریب پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 78/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان دادند که عواملی مانند تجهیز کلاسها به تکنولوژی نوین، انجام پژوهش، تغییر محتوای آموزشی، تدریس استادان و توسعه حرفهای آنان، همگی به میزان نسبتاً زیادی در افزایش کیفیت آموزشی دورههای کارشناسی ارشد مؤثر هستند. پژوهش حاضر حاکی از آن است که برخی از این عوامل عبارتند از: شیوه تدریس استادان، آموزش و پژوهش، تکنولوژیهای نوین و توسعه حرفهای استادان. روشن است که تنها شناسایی این عوامل کافی نیست، بلکه باید به سازماندهی آنها با توجه به تشخیص وضعیتشان در کیفیت آموزش دانشگاهی نیز توجه نمود.
_||_