کاربرد نظریۀ ساخت و سازگرایی در تدوین کتابهای درسی علوم تجربی دورۀ راهنمایی از دیدگاه کارشناسان، سرگروههای آموزشی و معلمان شهر تهران
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
الکلمات المفتاحية: ساخت و سازگرایی, روش حل مسأله, دورۀ راهنمایی, برنامۀ درسی علوم تجربی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان کاربرد نظریۀ ساخت و سازگرایی، روش حل مسأله و مهارتهای تفکر در تدوین کتابهای علوم تجربی دورۀ راهنمایی از دیدگاه کارشناسان، سرگروههای آموزشی و معلمان شهر تهران بود. روش این تحقیق از نوع تحقیقات زمینهای و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامۀ محققساخته است که روایی آن را صاحبنظران مورد تأیید قرار دادند و اعتبار آن نیز با استفاده از روش آلفای کرانباخ (85/0) محاسبه شد. نمونۀ پژوهش شامل معلمان (300 نفر)، سرگروههای آموزشی (19نفر) و کارشناسان (25نفر)، در سال 89 ـ 88 بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و جدول مورگان انجام شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون خیدو بهمنظور بررسی رابطه احتمالی وجود رابطه بین پاسخهای کارشناسان، معلمان و سرگروههای آموزشی استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که: کارشناسان، سرگروههای آموزشی و معلمان میزان توجه و کاربرد نظریۀ ساخت و سازگرایی و روش حل مسأله را در طرحریزی کتابهای علوم تجربی دورۀ راهنمایی در حد کم و خیلی کم ارزیابی میکنند و بین نظریههای این سه گروه تفاوت معناداری وجود ندارد. بین نظریههای کارشناسان، سرگروههای آموزشی و معلمان در خصوص مشکلات اجرایی و موانع کاربرد و طرحریزی مبتنی بر نظریۀ ساخت و سازگرایی و روش حل مسأله در کتابهای علوم تجربی تفاوت معناداری وجود ندارد.
_||_