مفهوم پردازی الگوهای برنامه ریزی درسی آموزش عالی: (تجربیات و دستاوردها )
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیطلعت دیبا واجاری 1 , محمد یمنی دوزی سرخابی 2 , محبوبه عارفی 3 , هاشم فردانش 4
1 - دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشگاه شهید بهشتی
4 - دانشگاه تربیت مدرس
الکلمات المفتاحية: الگو های برنامه ریزی درسی, برنامه درسی, آموزش عالی, برنامهریزی درسی در آموزش عالی,
ملخص المقالة :
برنامۀ درسی واژهای است که در متون آموزش عالی کشورهای مختلف جهان چندان متداول نیست. مجموعۀ آثار منتشر شده در حوزۀ برنامۀ درسی آموزش عالی در قالب کتب و منابع جامع از تعداد انگشتان دست تجاوز نمیکند. این وضعیت در حوزۀ برنامهریزی درسی در آموزش عالی ایران نیز روند مشابهی دارد. در این مقاله آنچه که مورد توجه است ریشهیابی، طبقهبندی و به نظم کشیدن پژوهشها، مطالعات و گزارشهایی است که در طول زمان جدا از حیطۀ مطالعات برنامهریزی درسی ـ اگرچه متأثر از آن در محیط دانشگاهها برای برنامهریزی درسی در آموزش عالی شکل گرفته ـ توسعه یافته است و در حوزههای بهویژه علوم انسانی کاربرد دارد. بر این اساس برنامهریزی درسی در آموزش عالی در قالب الگوهای مختلفی صورت میپذیرد. در این مقاله ضمن بررسی تجربیات و دیدگاههای عرضه شده در زمینۀ برنامهریزی درسی آموزش عالی، نویسندگان تلاش کردهاند تا الگوهای ارائه شده را در قالب یکی از دسته الگوهای تجویزی یا هنجاری، الگوهای توصیفی، الگوهای مفهومی و الگوهای راهبردی برنامهریزی درسی در آموزش عالی طبقهبندی نمایند.
_||_