ساختار تصمیم گیری مطلوب در طراحی برنامه درسی آموزش عالی:دیدگاه اعضای هیات علمی و متخصصین برنامه درسی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمرتضی کرمی 1 , سمیه بهمن آبادی 2 , آرزو اسماعیلی 3
1 -
2 - تهران، دهکده المپیک
3 -
الکلمات المفتاحية: آموزش عالی, طراحی برنامه درسی, تصمیم گیری, نیمه متمرکز, تمرکز, عدم تمرکز,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی دیدگاه اعضای هیئت علمی و متخصصین برنامه درسی نسبت به وضعیت مطلوب ساختار تصمیم گیری در طراحی برنامهی درسی آموزش عالی به تفکیک نه عنصر برنامه درسی (اهداف، محتوا، فعالیت های یادگیری، راهبردهای تدریس، ارزشیابی، گروهبندی، منابع و ابزار یادگیری، زمان و فضا) بود. جامعه آماری پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و متخصصین برنامه درسی کشور بودند. به کمک نمونهگیری تصادفی طبقه ای 110 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با استفاده از جدول مورگان و تعداد 30 نفر از متخصصین برنامهدرسی از شش دانشگاه کشور به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی و ابزار پژوهش نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. یافتهها نشان داد که اساتید خواستار وضعیت نیمه متمرکز در تصمیمگیریهای مربوط به مولفههای محتوا، هدف، ارزشیابی، زمان و فضا، همچنین آنها خواستار وضعیت عدم تمرکز تصمیمگیری در چهار مولفهی یادگیری، روشهای تدریس، گروهبندی، منابع و ابزار یادگیری می-باشند. میانگین نمرات نظرات متخصصین برنامه درسی نشان داد که آنها خواهان وضعیت نیمه متمرکز در تصمیمگیری در مولفه هدف و محتوا، ارزشیابی و زمان وخواهان وضعیت عدم تمرکز در مولفه های فعالیتهای یادگیری و روش تدریس، گروهبندی، منابع و ابزار و فضا بودند. همچنین نتایج نشان داد که بین نظرات اساتید دانشکدههای مختلف و اساتید با مرتبه علمی متفاوت از لحاظ دیدگاه نسبت به وضعیت مطلوب تصمیمگیری در برنامه درسی دانشگاهی تفاوت معنیداری وجود ندارد. امّا بین نظرات متخصصین برنامه درسی و اعضای هیئت علمی تفاوت معنی داری مشاهده شد، به این صورت که متخصصین خواهان وضعیت عدم تمرکز بیشتری در تصمیمگیریها بودند. بنابراین پیشنهاد میشود اختیارات بیشتری به دانشگاهها در خصوص طراحی برنامه درسی واگذار گردد.
_||_