نگرش دانشآموزان سوم راهنمایی شهر اصفهان نسبت به علم و فناوری، علوم مدرسهای و محیطزیست
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیاصغر سلطانی 1 , عزیزالله اربابی سرجو 2 , عظم دهقانی خوزانی 3 , مریم رضایی 4
1 - گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
2 - دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
3 - دانشگاه اصفهان
4 - دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: آموزش دورۀ راهنمایی, نگرش, علوم مدرسهای, محیطزیست, آموزش علوم, علم و فناوری,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، بررسی نگرش نسبت به علم و فناوری، علوم مدرسهای و محیطزیست در بین دانشآموزان دورۀ راهنمایی با استفاده از روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی بوده است. بر این اساس از جامعۀ آماری که شامل کلیۀ دانشآموزان سال سوم دورۀ راهنمایی شهر اصفهان میشد، حجم نمونه 250 دانشآموز (120 دختر و 130 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. کفایت حجم نمونه از طریق فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه و همچنین جدول مورگان مورد تأیید قرار گرفت. ابزار پژوهش، ترجمۀ فارسی پرسشنامۀ ارتباط آموزش علوم ( ROSE ) سال 2010 بود. ضریب پایایی آلفای کرونباخ برای این مقیاس 94/0 محاسبه شد. یافتهها نشان دادند که در مجموع در هر سه مؤلفۀ نگرش نسبت به علم و فناوری، نگرش نسبت به علوم مدرسهای و نگرش نسبت به مسائل محیطزیست، نگرش مثبتی در بین دانشآموزان وجود دارد. با این حال نگرش مثبتی نسبت به برخی گویههای مربوط به این مؤلفهها وجود ندارد. نتایج این پژوهش ممکن است بهمنظور آگاهیبخشی به برنامهریزان درسی حوزۀ آموزش علوم راهگشا باشد. براساس یافتههای مربوط به این پژوهش، وجود نگرش مثبت به علم و فناوری زمینۀ مناسبی را برای آموزش بهتر آن در مدارس فراهم میآورد.