مشکلات مراکز آموزش از راه دور از دیدگاه دبیران و دانشآموزان دوره متوسطۀ شهر اصفهان در سال تحصیلی 88 ـ1387
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمریم اعتضادی 1 , زهره آقا کثیری 2 , مژگان عارفی 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: مراکز آموزش از راه دور, فناوری اطلاعات و ارتباطات, دبیران آموزش از راه دور, دانشآموزان آموزش از راه دور, مشکلات مراکز آموزش از راه دور,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی مشکلات (فناوری اطلاعات، برنامهریزی درسی و مالی ـ اداری) مراکز آموزش از راه دور از دیدگاه دبیران و دانشآموزان دوره متوسطۀ شهر اصفهان بود. جامعه آماری پژوهش 4021 دانشآموز (دختر و پسر) و 402 دبیر دوره متوسطۀ این مراکز، در سال تحصیلی 88 ـ1387 بودند. افراد نمونه 300 دانشآموز و 110 نفر از دبیران مراکز آموزش از راه دور بودند که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی بود. بهمنظور بررسی میزان مشکلات در این مراکز، از دو پرسشنامۀ محققساخته برای دانشآموزان و دبیران با درجهبندی لیکرت استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی هر دو پرسشنامه با نظر متخصصان و کارشناسان در حد مطلوب گزارش گردید. پایایی هر دو پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامۀ دانشآموزان 87/0 و برای پرسشنامۀ دبیران 88/0 بهدست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری تحلیل واریانس، t تکمتغیره و t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که از نظر دانشآموزان میزان مشکلات فناوری اطلاعات، برنامهریزی درسی، مالی ـ اداری در سطح خطای 05/0P≤ بیش از سطح متوسط و نیز از نظر دبیران، مشکلات فناوری اطلاعات و برنامهریزی درسی بیش از سطح متوسط بود. یافتههای دیگر پژوهش نیز بیانگر تفاوت معنادار (05/0P≤) در میزان مشکلات فناوری اطلاعات از نظر دانشآموزان برحسب ویژگیهای جنسیتی بود، همچنین تفاوت معناداری میان نظرات دانشآموزان و دبیران در میزان مشکلات مشاهده گردید.