مطالعة اثربخشی محتوای برنامه درسی دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاههای کشور بر نیازهای شغلی آنان (مطالعه موردی: محتوای برنامه درسی فیزیک کاربردی)
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - استادیار پژوهشکدة مطالعات برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران
الکلمات المفتاحية: دانشآموختگان رشته فیزیک, بیکاری, آموزش دانشگاهی, محتوای برنامه درسی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی پیامدهای ناشی از اثربخشی محتوای برنامه درسی دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد فیزیک کاربردی دانشگاههای کشور بر یکی از نیازهای مهم جامعه نظیر بیکاری دانشآموختگان این دورهها بوده است. این مطالعه به بررسی ارتباط بین تجربیات علمی و عملی این دانشآموختگان که در دانشگاههای کشور تحت پوشش برنامه درسی در آموزش دانشگاهی بهدست آوردهاند با نیازهای جامعه، پرداخته است. روش پژوهش توصیفی پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموختگان این دورهها از دانشگاههای سراسر کشور در سال تحصیلی 92-91 است که با روش نمونهگیری تصادفی 50 نفر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش مصاحبه ساختاریافته و پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی است که بر روی نمونه اجرا شد و با استفاده از آمار توصیفی نتایج به دست آمده از مصاحبه و پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که محتوای درسی این دورهها نمیتوانند نیازهای جامعه را برطرف کنند و نیاز به بازنگری دارند.
Ajam, A. A., jafari suny, H., akbary boorng, M., (2017). Design of Curriculum Pattern Based on the Blended Learning approach for higher education. Research in curriculum planning. 2017; 2 (26):1-16.URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-1524-fa.html
Ashtiani, M., (2004). Max Weber and the sociology of knowledge, Tehran:Ghatreh.
Atashak,M., Norouzzadeh,R., Qhahramany,M., Abolqasemi, M. &Farasatkhah,M., (2013),. The Study of the Consequences and Mechanisms of Globalization on Higher Education Curriculum.Journal of Research in Curriculum Plannin.,3. 2013; 2 (38):37-45.
Barro, Robert J. & Jong-Wha Lee., (2000). International Data on EducationalAttainment: Updates and Implications. Unpublished: Harvard University.Forthcoming in Oxford Economic Papers.
Brian, G. Dahlin., (2007). The Impact of Education on Economic Growth; Theory, Findings and Policy Implications, http://www.duke.edu /~bgd3/bgd0202.pdf.
Fatemi Amin, Z., (2012), Comparative Study of the relationship between development and efficiency of the education system in the world, Journal of Social Sciences Faculty of Humanities University of Mashhad: 135-155.
Habybnezhad, Z., (2009). investigate the relationship between job satisfaction and effectiveness of managers and administrative staff province Physical Education, Master's thesis, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Mazandaran.
Herkenrath, Mark., (2002). Quantitative Cross – National Analysis as a Research Tool in The Sociology of Developing Countries. Current Sociology. 50 (4): 517-530.
karimi S, Nasr A R, Sharif M., (2016). University challenges in compiling of the suitable content with competencies of lifelong learner. Research in curriculum planning. 2016; 2 (23):14-26.URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-672-fa.html
kheirollahi, A., Nasr, A. R., Nili, M. R., (2015). The study of the effect of occupation access on the entry of women into master degree period and fulfillment of their expectation thorough curriculum syllabus. Research in curriculum planning. 2015; 2 (18):79-92.URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-876-fa.html
Lamprou Votzaki, Panagiota., (2006). Greece and the United States: A Comparison of Two Special Education Systems and the Implications for Educational Reform. (Yulla).Ph. D. Temple University. 269 Pages; AAT 3233445: United States – Pennsylvania.
Mohammadi, M., Naseri Jahromi, R., Rahmani H., (2013). Evaluation of External Effectiveness of the Undergraduate Curriculum in Bandar Abbas Azad Islamic University - Based on the Eye Competency
Model.Journal of Research in Curriculum Planning., 3. 2013; 2 (37):20-32.
Narayan, Peepa. & Cassidy, Micheal.F. (2001). A Dimensional Approach to Measuring Social capital: Development and Validation of a Social Capital Inventory. Current Sociology.Vol. 49. No.2: 59-102.
Nasiri, M. Hossein Pour, M., Moarrefzadeh, A., (2011). Surveying the Curriculum Syllabus in the Technician courses of Librarianship and Information Sciences in Higher Education of Iran. Journal of Research in Curriculum Planning,. 3. 2011; 2 (31):77-88.
Pardakhte, F., Kazempour, E., Shakibaee, Z., (2016). The relationship between hidden curriculum and gender inequalities between university students. Research in curriculum planning. 2016; 2 (20):16-27. URL: http://journals.khuisf.ac.ir/jsr-e/article-1-1392-fa.html
Shahtalebi, S., Liaghatdar, M., Sharifian,F., (2017). Skill competencies graduates of doctoral curriculum; the point of view of experts and curriculum specialists. Research in curriculum planning. 2017; 2 (24):21-37
Tavassoli, GH., Ebrahimpoor, D., (2011). modern identity and social capital Students, Journal of Sociology of Education, No. 1: 7-36.
_||_