رابطۀ ادراک از ساختار هدفی کلاس، سبکهای تفکر، رویکردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیالهه حجازی 1 , مسعود لواسانی 2 , ابوالفضل بابایی 3
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه علوم پزشکی زنجان
الکلمات المفتاحية: سبکهای تفکر, پیشرفت تحصیلی, ادراک از ساختار هدفی کلاس, رویکردهای یادگیری,
ملخص المقالة :
هدف مطالعۀ حاضر تعیین رابطۀ ادراک از سـاختار هدفی کلاس، سبکهای تفکر، رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، 311 دانشجوی پسر مقطع کارشناسی شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد ابهر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. بهمنظور ارزیابی متغیرهای پژوهش از پرسشنامۀ مقیاس ادراک از ساختار هدفی کلاس (PALS) پرسشنامۀ سبکهای تفکر و پرسشنامۀ رویکردهای یادگیری ( SPQ ) استفاده شد.در این مطالعه معدل دروس تخصصی دانشجویان در نیمسال اول بهعنوان شاخصی از پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از رگرسیون سلسلهمراتبی تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که بین متغیرهای ساختار هدفی تبحری، سبک تفکر نوع 1 و رویکردهای یادگیری عمیق با پیشرفت تحصیلی رابطۀ مثبت و معنادار و بین سبک تفکر نوع 2 و پیشرفت تحصیلی رابطۀ منفی و معنادار وجود دارد.
_||_