میزان مؤلفههای هوش سازمانی در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیپریوش جعفری 1 , علیرضا فقیهی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: هوش سازمانی, مؤلفههای هوش سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش شناسایی میزان هوش سازمانی در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بوده است. همچنین با توجه به مؤلفه هوش سازمانی، وضعیت هر یک از مؤلفهها به تفکیک تعیین گردیده است. روش مورد استفاده از نوع توصیفی ـ پیمایشی و جامعۀ مورد مطالعه کارکنان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بودند. جامعه آماری 312 نفر از کارکنان با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر را شامل میشود که با استفاده از فرمول کوکران نمونهای به حجم 228 نفر از بین آنان انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محققساخته با 95 سؤال بود که روایی صوری و محتوایی آن تأیید و پایایی آن 97/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد و میانگین و آمار استنباطی شامل آزمون T یکسویه استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که هوش سازمانی جامعه مورد مطالعه با میانگین تجربی 82/2 از میانگین نظری 3 پایینتر است. بالاترین میانگین بهدست آمده مربوط به مؤلفه بینش راهبردی با 17/3 و کمترین مربوط به ساختار سازمانی و تغییرگرایی با 66/2 بوده است. با توجه به یافتههای تحقیق راهکارهایی برای بهبود هوش سازمانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ارائه شده است.