بررسی یادگیری مشارکتی به شیوة ادارة کشور (در کلاس درس) با طرح همیار معلم در دانشآموزان دختر متوسطه دوم
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمنصور صالحی 1 , کاظم عبداله پور 2
1 - کارشناس ارشد فیزیک، دبیر آموزش و پرورش، کرمان، ایران
2 - کارشناس ارشد آموزش ریاضی، دبیر آموزش و پرورش، کرمان، ایران.
الکلمات المفتاحية: اثر معنادار, همیار معلم, شیوة ادارة کشور, یادگیری مشارکتی,
ملخص المقالة :
هدف مقاله حاضر، بررسی طرح یادگیری مشارکتی به شیوة ادارة کشور در کلاس درس با طرح همیار معلم است. این پژوهش در زمرة تحقیقات کمی و از نوع علّی- مقایسهای است. جامعة آماری این پژوهش همة دانشآموزان دختر (957 نفر) متوسطه دوم شهرستان کهنوج بودند. 120 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی ساده (68 پایه دهم و 52 پایه یازدهم) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از نمرات آزمون درس فیزیک که یکی در آبانماه و دیگری در فروردینماه سال تحصیلی 93-92 برگزار شد، استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون t، آمارههای توصیفی و اندازه اثر استفاده شد. یافتههای مطالعه نشان دادند بین عملکرد دانشآموزان در دو طرح همیار معلم و شیوة ادارة کشور تفاوت معناداری وجود دارد ( ). مقادیر اندازه اثر پایههای دهم، یازدهم و کل نیز این تفاوت معناداری را تأیید و بیان میکنند که عملکرد دانشآموزان در طرح ادارة کشور نسبت به طرح همیار معلم بهتر شده است. پژوهش حاضر به این مطلب تأکید دارد اگر از شیوة یادگیری مشارکتی متناسب با الگوی بومی کشور استفاده شود میتوان در یادگیری دانشآموزان تغییر معناداری را ایجاد کرد. هدف مقاله حاضر، بررسی طرح یادگیری مشارکتی به شیوة ادارة کشور در کلاس درس با طرح همیار معلم است. این پژوهش در زمرة تحقیقات کمی و از نوع علّی- مقایسهای است. جامعة آماری این پژوهش همة دانشآموزان دختر (957 نفر) متوسطه دوم شهرستان کهنوج بودند. 120 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی ساده (68 پایه دهم و 52 پایه یازدهم) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از نمرات آزمون درس فیزیک که یکی در آبانماه و دیگری در فروردینماه سال تحصیلی 93-92 برگزار شد، استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون t، آمارههای توصیفی و اندازه اثر استفاده شد. یافتههای مطالعه نشان دادند بین عملکرد دانشآموزان در دو طرح همیار معلم و شیوة ادارة کشور تفاوت معناداری وجود دارد ( ). مقادیر اندازه اثر پایههای دهم، یازدهم و کل نیز این تفاوت معناداری را تأیید و بیان میکنند که عملکرد دانشآموزان در طرح ادارة کشور نسبت به طرح همیار معلم بهتر شده است. پژوهش حاضر به این مطلب تأکید دارد اگر از شیوة یادگیری مشارکتی متناسب با الگوی بومی کشور استفاده شود میتوان در یادگیری دانشآموزان تغییر معناداری را ایجاد کرد.
Abassi, A. (2011). Collaborative learning motivational beliefs and self-regulated learning strategies in mathematics secondary school students. Master's thesis, Faculty of Education and Psychology, University of Birjand. [Persian]
Abiri, M., Sadeghi, A., Gavid, M. K., Ofoghi, N. (2014). A comparison of cooperative, discovery, and lecture method on students, learning development and outlook toward physics. Journal of Curriculum Research. Vol 11, No,15. pp 55-67. [Persian].
Adodo, S. O. & Agbayewa, J. O. (2011). Effect of homogenous and heterogeneous ability grouping class teaching on student’s interest, attitude and achievement in integrated science. International Journal of Psychology and Counselling. Vol 3, No 3, pp 48-54.
Aghazadeh, M. (2003). Citizen newspaper. Available:
http://www.tebyan.net/newmobile.aspx/index.aspx?pid=64296. Accessed 1 July 2015.
Ahmedi, A., Ismail, R., Heydarifar, I., Khalili Borujeni, R., Rasaii, A., Telou Shams, M., Leqayee, M. (2011). Book teacher (teaching of guide) Physics laboratory (1). Organization for Research and Planning, Ministry of Education. [Persian].
Ahmedi, G., Rihani, E. Ruhi, N. N. (2015). Effect of education based on mathematical discourse on mathematical reasoning ability Secondary school students. Journal of school psychology. Vol 4, No1. pp 22-37. [Persian].
Ajaja, O. P., Eravwoke, O. U. (2010). Effects of Cooperative Learning Strategy on Junior Secondary School Students Achievement in Integrated Science. Electronic Journal of Science Education. Vol 14, No 1.
Asadin, S, Piri, M, Hasan Reihani, L. (2015). A Comparison of the effectiveness of cooperative and individual teaching methods on educational achievement of English in grade one of high school. Journal of Technology of Education. Vol, 10, No,1, pp 37-44. [Persian].
Assistant teacher plan. (2013). Reterived November 11, 2015, from http://portal.farsedu.ir/Portal/channels/fa/3072/hm.pdf.
Ashouri, J, Kajbaf, M.B, Manshaei, G, Talebi, H. (2014). Effectiveness of conceptual map, cooperative learning and traditional teaching methods on the incentive to progress and academic achievement in biology course. Journal of Curriculum Research. Vol, 11, No, 14. pp 63-73. [Persian].
Azimi, M., Kiani, G., Adib, Y & Piri, M. (2016). Effect of Different methods performance of cooperative learning on student's general self- efficiency. Journal of Curriculum Research. Vol 13. No 22, pp 99- 109. [Persian].
Bahrami, F., Rezvan, Sh. (2007). The relationship between motivation and academic achievement of high school boys and girls of school characteristics that. Journal of Educational Research and psychological. Vol, 2, No, 4. pp 61-72. [Persian].
Bahrangi, M, R., Aghayari, T. (2005). Jigsaw situation changes caused by the Cooperative of traditional teaching fifth grade students. Journal of Educational Innovations. Vol,3. No, 10. pp 35-53. [Persian].
Drakeford, W. (2012). The Effects of Cooperative Learning on the Classroom Participation of Students Placed at Risk for Societal Failure. Psychology Research. Vol 2, No 4. pp 239-246.
Eslamian, H., Saeedi, M., Fatehi, Y. (2013). Comparison of the effectiveness of teaching methods of group discussion and lecture on learning and satisfaction of students in teaching of religion and life courses in the secondary school students. Journal of Curriculum Research. Vol 10, No 11. pp,13-23. [Persian].
Faust, J. L., & Paulson, D. R. (1998). Active Learning in the College Classroom. Journal on Excellence in College Teaching, Vol 9, No 2, pp 3-24.
Faizy, A., Mesrabady, J., Zavar, T. (2014). Meta-analysis of the effects of group teaching methods in academic returns. Journal of Studies and Learning. Vol 2, No 67. pp 1-31. [Persian].
Ghanat Pishe, E. (2006). Comparison of individual competition, individual effort and achievement in group competition. Journal of Quarterly of Education. Vol 1, No 21. pp 131-168. [Persian].
Gall, M., Borg, W., Gall, J. (2003). Education and Psychology quantitative and qualitative research methods, translations Nasr et al. The publisher, Tehran.
Jafari, A., Davarpanah, E. (2011). The role of argumentative discourse in physics education. Paper presented at the Twelfth Conference and Conference physics and physics teaching laboratories, 14 to 16 September 2011. [Persian].
Johnsen, S. and NE, C. (2009). Improving Achievement and Attitude Through Cooperative Learning in Math Class. Action Research Projects. http://digitalcommons.unl.edu/mathmidactionresearch/64. Accesses, 11 November 2015.
Leikin. R., Zaslavsky, O. (1999). Cooperative learning in mathematics. The Mathematics Teacher, 92 (3), 240-246. http://www.jstor.org/stable/27970923. Accessed 11 November 2015.
Mire Darikvand, F., Haji Husain Nezhad, G. R., Asgari, M. A & Manesh, M. A. (2016). The effect of active teaching method in academic performance in science: the case of 3rd grade junior high school students in and mesh city (2010-2011). Journal of Curriculum Research. Vol 12, No 20. pp 133-144. [Persian].
Motamedi, E. (2012). High school physical education in Iran. Journal of Physics Education. No 100, pp 20-25. Publications Office Training, Research and Educational Planning Organization, Ministry of Education. [Persian].
Ostewar, N. (2010). The effectiveness of cooperative learning on academic achievement of elementary students in Tabriz. Journal of Peek Noor. Vol 8, No 1. pp 100-110. [Persian].
Ostewar, N., Ghlam azad, S., Mesr abady, J. (2011). Effectiveness of teaching methods, students are divided into groups progress (STAD) on measures of cognitive, meta-cognitive and emotional, learning mathematics. Journal of educational innovation. Vol 11, No 41. pp 29-50. [Persian].
Pakizeh, A. (1997). The effect of cooperative learning on students' academic performance and self-image. Master's thesis. Allameh Tabatabai University, Tehran. [Persian].
Safari, M., Ghahari, L. (2011). Comparing the Effects of Lecture and Work in Small Groups on Learning of Head and Neck Osteology in Medical Students. Iranian Journal of Medical Education. Vol 11, No 1. pp 10-15. [Persian].
Seifi, F., Javan majob dost, F., Abi, M. (2013). The effect of the second teacher (teacher assistance) on high school students ' academic achievement and attitude. Paper presented at the Eighth Conference of Chemical Education, School of Chemistry, University of Semnan. [Persian].
Secretariat to produce curriculum. (2009). Curriculum Islamic Republic of Iran, The third Edition, research organizations and educational programming. [Persian].
Shekarey, A. (2012). Effects of cooperative learning on the development of students’ social skills. Journal of Iranian Quarterly of Education Strategies. Vol 5, No1. pp 31-37. [Persian].
Syd fdayy, A. (2012). Investigate the role Journal of physics of education in promoting physical education. Journal of Physics Education. No 100, pp 30- 35. Publications Office Training, Research and Educational Planning Organization, Ministry of Education. [Persian].
Stinnett, Anne M. (2013). Implications for Ability Grouping in Mathematics for Fifth Grade Students. Master's Thesis, University of Tennessee.
Zamani, B. E., & Nasr Esfahani, A. (2007). Physical and cultural characteristics of instructional spaces in four advanced countries in the eyes of Iranian students and parents Journal of educational innovations. Vol 6, No 23. pp 55-84. [Persian]._||_