دلالتهای حاکم بر برنامه درسی در رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی به پدیده جهانیشدن با تأکید بر دیدگاه آیتالله جوادی آملی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسینجمه سلطانی نژاد 1 , نرگس کشتی آرای 2 , سید حسین واعظی 3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - دانشار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, جهانیشدن, جوادی آملی, تعلیم و تربیت اسلامی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش، فهم دلالتهای حاکم بر برنامه درسی در رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی به پدیده جهانیشدن از دیدگاه آیتالله جوادی آملی است. تربیت فراگیرانی با ذهنیتی جهانی و مبتنی بر رویکردهای اسلامی وظیفهای استراتژیک است که پیش روی مدیریت منابع انسانی در نهادهای آموزشی قرار دارد. روش پژوهش، تحلیل منطقی فرارونده و حوزه پژوهش اسناد، متون و منابع مرتبط با تعلیم و تربیت اسلامی و جهانیشدن بهطور عام و اسناد و منابع و آثار آیتالله جوادی آملی بهطور خاص بوده؛ که تمام متون مربوط به نظرات آیتالله جوادی آملی در حوزه تعلیم و تربیت و جهانیشدن بهصورت کل شمار و به روش نمونهگیری هدفمند موردمطالعه قرار گرفتند. مبتنی بر دیدگاه ایشان چهار نوع تعلیم و تربیت در عرصه نظامهای تعلیم و تربیتی با خروجی خاص هر یک از آنها قابل طرح است. همچنین از دو رویکرد الهی و الحادی در برنامه درسی در سطح جهان نامبرده شده که هر یک هدف، روش، محتوا و شیوه ارزشیابی خاصی دارد. توجه به برنامهریزیها، سیاستها، اهداف، محتوا، روشها، راهبردهای آموزشی و ارزشیابی در هر برنامه درسی از اهمیت ویژهای برخوردار است. ماهیت برنامه درسی با رویکرد الهی تحت تأثیر فلسفه و منابع ارزشمند دینی است که با توجه به عوامل ذکر شده، ضرورتی اجتنابناپذیر است.
The holly Quran, 2010, translated by Makarem Shirazi, Qom: AleTaha publication
Nahjolbalagheh, Imam Ali, 2000, translated by M, Dashti, Qom: research institute of Imam Ali
Aghazadeh M,2008, Globalization theories of education from the perspective of Chang and their implications for curriculum and instruction, Journal of Curriculum Studies. 4(15),24-42.
Attaran M, 2005, globalization and its effect on goals of education, papers of the first congress of globalization and education, Tehran university, publication of foreign affairs’ ministry
BagheriNoparast Kh, 2010, research methods and approaches in education philosophy, Tehran:
Publication of socio-cultural research center, 464 P.
….., 2013, teaching “to” and learning “from”: changes in education in light of functionality and interaction
-----, 2001, the nature and scope of Islamic education, quarterly of methodology in humanities, 28: 23-33
TamimiAmadi A, 2009, Ghorarolhekam & Dorarolhekam, translated by Rashedi, Qom: Alamdar, 1048 P
Javdani H, 2009, globalization and higher education, the gap between theory and practice: new guidelines for development of higher education in Iran, quarterly of research and planning in higher education, 131: 53-107.
Burn B, 2002, The Curriculum as a global domain. Journal of Studies in International Education. 6: 253-261.
JavadiAmoli, A, 1983, about education, teacher growth, 11: 10-13
…………, 2008, Andisheh Nasim, the second office, Qom: Asra publication center, 165 P
…………., A, 2009, the manner of annihilation in saints, Vol 6, Qom: Asra publication center, 165 P
…………… 2009, G, Nasim Andisheh, the first office, Qom: Asra publication center, 211 P
……………. 2010, A, Tasnim interpretation, Vol.20, Qom: Asra publication center, 624 P
……………. 2010 B, thematic interpretation of human to human, Qom: Asra publication center, 432 P
…… 2016, the lecture in the 22nd annual conference of professors of Almostafa Alalamieh community, 28 April, Qom: educational complex of Imam Khomeini
Jahanian R, Mahjoub S, 2011, policies of education in age of globalization, specialized quarterly of policy science, 16: 1904-2026
Havelock R G(ed), 1970, Planning for Innovation through Dissemination and utilization of Knowledge. Center for Research and utilization of scientific Knowledge, Ann Arbor Michigan.
Hosseini S.R, 2012, development of Kosar (abundance) in framework of divine ethics from views of Ayatollah JavadiAmoli, Hekmat Esra, 13:61-64
Rahnama S.A, 2006, introduction to basics of values, Qom: educational-research institute of Imam Khomeini
Robertson R, 1992, Globalization, London. Saga
SalehiOmran A, Izadi S, Rezaei F, 2009, content analysis of primary textbooks based on global educational components, studies of curriculum, 13 & 14: 141-176
Tabatabaei, M.H 1999, Almizan interpretation, Vol.6, translated by Mosavi, Tehran, Tabatabaei foundation, 600 P
Karamalian H, 2006, exploration of goals of islamic education based on life domain, islamic education, 2: 165-186
Koleini M, 2008, Kafi principles, Vol.1, translated by B.Kamareiee, Tehran, islamic publication
Majlesi M.B, 1985, Baharolanavr, Beirut, Alvafa institute
Mazareie Y, Shadfar H, 2009, teaching and learning in age of globalization, cultural engineering, 37 & 38- 66-75
_||_