پیش بینی نگرش نسبت به مسئولیت بر اساس حسّ انسجام و هوش اجتماعی(مورد مطالعه: فرماندهان نیروی انتظامی در سطح شهرستانها)
الموضوعات :جواد عینی پور 1 , اصغر آقایی 2 , اکبر رضازاده 3
1 - ستادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم و فنون منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه آماد و پشتیبانی، دانشکده علوم و فنون منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه امنیت داخلی، دانشکده دافوس، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران. ایران.
الکلمات المفتاحية: حس انسجام, مهارپذیری, احساس مسئولیت, هوش اجتماعی,
ملخص المقالة :
در جامعۀ فرماندهان نیروی انتظامی، مسئولیتپذیری یکی از مسائلی است که نیازمند تقویت و توسعه است و شناسایی عوامل مؤثر بر آن، میتواند در نحوۀ شکلدهی آن مفید باشد؛ این پژوهش به منظور پیشبینی نگرش نسبت به مسئولیت بر اساس حسّ انسجام و هوش اجتماعی انجام پذیرفت. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و جامعۀ آماری آن متشکل از کلیۀ فرماندهان نیروی انتظامی در سطح شهرستانها بود که به صورت تصادفی ساده 82 نفر از آنها نمونهگیری شدند. از پرسشنامههای نگرش نسبت به مسئولیت(Salkovskis, 2000)، پرسشنامۀ حس انسجام(Antonovsky, 1987) و پرسشنامۀ هوش اجتماعی(Aung Tun Thet, 2008) استفاده شد و از شیوۀ تجزیه و تحلیل اطلاعات رگرسیون چندمتغیرۀ گام بهگام استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون گام بهگام چندمتغیره نشان داد هوش اجتماعی و مؤلفۀ مهارپذیری از حس انسجام میتوانند به صورت معناداری نگرش نسبت به مسئولیت را پیشبینی نمایند(P<0.001). در جمعبندی میتوان گفت هوش اجتماعی و حسّ انسجام به عنوان مکمل یکدیگر در پیشبینی نگرش نسبت به مسئولیت نقش بازی میکنند؛ هوش اجتماعی با افزایش استرس و حسّ انسجام با افزایش اعتماد به نفس.
Al-Badri, N. K. (2001). Social intelligence and its relationship to some key dimensions of Personality among the students of middle school, unpublished PhD thesis, University of Basrah, College of Education.
Alipour, A., & Sharif, N. (2012). Validity and reliability of the Sense of Coherence (SOC) questionnaire in university students. Pajoohande, 17 (1):50-56.
Antonovsky, A. (1993). The structure and properties of the sense of coherence scale. Social Science & Medicine. 36(6), 725-33.
Behtoui, L. (2007). Participation and responsibility in the light of informal activities. Teacher development Magazine, 209, 43-45.
Bjorkqvist, K., & Osterman, K. (2000). Social Intelligence- Empathy=Aggression? Aggression and Violent Behavior, 5(2), 191–200.
Ekeh, P. U., Cecilia, E.A., & Chujor, CH. J. (2017). Predicting occupational stress from emotional and social intelligence of civil servants in in Rivers State. British Journal of Psychology Research, 5(3), 1-11.
Faghihipour, J., Atashi, S., & Faghihipour, S. (2011). An Investigation of the Relationship between Tolerance of Stress, Self- esteem and Accountability of the Commanders of Imam Ali University and their Emotional Intelligence (Shad model). Military management, 11(41), 67-90. http://jmm.iranjournals.ir/article_3831.html
Flensborg-Madsen, T., Vetegodt, S., & Merrick, J. (2005). Why is Antonovskys sense of coherence not correlated to physical health? Analyzing Antonovsky’s 29-item sense of coherence scale (SOC-29). Scientific World Journal, 5,767-76.
Glaser, W. (1989). Schools without failure. Translated by Hamzeh Tabrizi. (2000) Tehran: Javaneh Roshd Publications.
Grøholt, E. K., Stigum, H., Nordhagen, R., & Köhler, L. (2003). Is parental sense of coherence associated with child health? European Journal of Public Health.13 (3), 195-201.
Hergenhan, B. R., & Elson, M. H. (2001). An Introduction to Learning Theories (translated by Ali Akbar Seif, 2005). Tehran, Doran Publishing.
Kabirnejad, S., Mahmoud Alilou, M., & Sharifi, M. (2010). The reliability of the narrative and the scale of the attitude towards responsibility. Psychological Research, 13 (1), 109-123.
Kalmes, H., & Bean, R. (1989). Teaching responsibility to children (translated by Parvin Alipour, 2006). Tehran: Astan Quds Razavi.
Kravetz, S., Drory, Y., & Florian, V. (1993). Hardiness and sense of coherence and their relation to negative affect. European Journal of Personality, 7(4), 233-44.
Marnat, G. (1997). Psychological assessment guide. (Vol. II, third edition). Translated by Hassan Pasha Sharifi and Mohammad Reza Nikkhoo (1999). Tehran, Roshd.
Mousavi Dehmardi, A. (2000). The Relationship between Job Satisfactions; Motivation for Mental Health and Responsibility for Male Coaching. Unpublished master's thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz.
Nijholt, A., Stock, O., & Nishida, T. (2009). Social intelligence design in ambient intelligence. AI & Society, 24, 1–3.
Pedersen, B., uhrenfeldt, L., Jacobson, H. R & Jorgensen, L. (2019). The role of responsibility in oncological emergency telephone calls. Nordic journal of nursing research.
Safarinia, M., Solgi, Z., & Tavakoli, S. (2011). Investigating validity and reliability of Social Intelligence Questionnaire Among university students in Kermanshah. Social psychology research, 1(3), 57-70.
Salkovskis, P. M., Wroe, A. L., Gledhill, A., Morrison, N., Forrester, E., Richards, C., Reynolds, M., & Thorpe, S. (2000). Responsibility attitude and interpretations are characteristics of obsessive and compulsive disorder. Behavior Research and Therapy, 38, 347-372.
Sevincer, A. T., Musik, T., Degener, A., Greinert, A., & Oettingen, G. (2020). Taking Responsibility for Others and Use of Mental Contrasting. Personality and Social Psychology Bulletin,
Silberman, M. (2000). Peoplesmart: Developing your interpersonal intelligence. San Francisco, CA: Berrett-Koehler Publishers Inc.
Souri, A., & Karami, Z. (2015). Relationship between Responsibility’s Aspects and Commanders’ Performance in Ardabil. Journal of Police Management Research, 9(4), 623-645.
Super, S., Wagemakers, M. A. E., Picavet, H. S. J., Verkooijen, K. T., & Koelen, M. A. (2016). Strengthening sense of coherence: opportunities for theory building in health promotion, Health Promotion International, 31(4), 869–878.
Sydaxay, K., & Wu, X. (2020). Chinese Police Administrative Ethics Practice. Open Journal of Social Sciences, 8, 303-315.
Tabatabie, N., Tabatabie, S., Kakai, Y., & MohammadiAria A. (2012). The Relationship between Identity Styles and Responsibility with Educational Achievement in High School Students in Tehran. Refahj. 12 (44):23-42. http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-912-fa.html
zare, S., Naseri Jaahromi, R., zeinalipoor, H., & Mohammadi, M. (2017). Examine the mediating role of accountability in the relationship between knowledge management and Employees communication skills (Case Study: Department of Education Fars Province). Knowledge Studies, 3(10), 1-20.
_||_