مقایسۀ نشخوار ذهنی، احساس درماندگی و بزرگنمایی در سنین مختلف و رابطۀ آنها با سبکهای مقابله با استرس در بازدیدکنندگان یک وبسایت سنجش وضعیت روانی طی هفتۀ اول شیوع کرونا ویروس
الموضوعات :پیمان دوستی 1 , نرگس حسینی نیا 2 , گلناز قدرتی 3 , محمد اسماعیل ابراهیمی 4
1 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
2 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
3 - گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه غیرانتفاعی خاتم، تهران، ایران.
4 - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.
الکلمات المفتاحية: سنجش روانی اینترنتی, کرونا ویروس, فاجعه پنداری, سبکهای مقابلهای,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، مقایسۀ نشخوار ذهنی، احساس درماندگی و بزرگنمایی در سنین مختلف و رابطۀ آنها با سبکهای مقابله با استرس در بازدیدکنندگان یک وبسایت سنجش وضعیت روانی طی هفتۀ اول شیوع کرونا ویروس بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ بازدیدکنندگان از یک وبسایت سنجش وضعیت روانی در بازۀ زمانی ۲ تا ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ بود. نمونۀ این پژوهش ۹۳۳ نفر از بازدیدکنندگان بود که بهصورت هدفمند به پرسشنامههای فاجعهپنداری (Sullivan, 2009) و سبکهای مقابلهای (Endler & Parker, 1990) پاسخ دادند. تجزیهوتحلیل دادهها به شیوۀ تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت. یافتهها نشان داد بین نشخوار ذهنی، احساس درماندگی و بزرگنمایی در سنین مختلف جامعه به هنگام شیوع کرونا ویروس تفاوت وجود دارد (05/0<P). نشخوار ذهنی در سنین مختلف متفاوت بود، احساس درماندگی با افزایش سن کمتر دیده شد و بزرگنمایی در افراد بالای ۴۵ سال با روند افزایش سن کمتر مشاهده شد. در خصوص همبستگی بین متغیرها یافتهها نشان داد سبک مسئلهمدار با احساس درماندگی، بزرگنمایی و نشخوار ذهنی، رابطه منفی داشت (05/0<P). سبک هیجانمدار با هر سه متغیر (05/0<P) و سبک اجتنابی با بزرگنمایی و نشخوار ذهنی رابطه مثبت داشت (05/0<P).
Ackroyd, C. (2005). Coping and Psychological Distres in Females Who Abuse Alcohol. thesis for Clinical Psychology Doctorate course at the University of Hull.
Ambler, M. (2019). Who Flourishes in College? Using Positive Psychology and Student Involvement Theory to Explore Mental Health among Traditionally Aged Under Graduates, In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy A School Education the College of William and Mary.
Azadi, M M., Akbari Balootbangan, A., Vaezfar, S S., Rahimi, M. (2014). The Role of Coping styles and Self-efficacy in Nurses Job Stress in Hospital. Iranian Journal of Psychiatric Nursing. 2 (2):22-32.
Ballard, K., Elston, M. A., & Gabe, J. (2005). Beyond the mask: womens Examiniation of the process of change. Phd Dissertation, University of Nevada Las Vegas.
Baltes, P. B., Staudinger, U. M., & Lindenberger, U. (1999). Lifespan psychology: Theory and applicationto intellectual functioning. Annual Review Psychology. 50, 471–507.
Bot, A., Becker, S.E., Bruijnzeel, H., Mulders, M. (2014). Creation of the Abbreviated Measures of the Pain Catastrophizing Scale and the Short Health Anxiety Inventory: The PCS-4 and SHAI-5. Journal of Musculoskeletal Pain. 22(2). 10.3109/10582452.2014.883020.
Delazar, M. (2012). Investigating the relationship between personality traits, coping styles and mental health in graduate students. Master Thesis. Shahid Beheshti University.
Dousti, P., Mohagheghi, H., Jafari, D. (2015). The effect of acceptance and commitment therapy on the reduction of anxious thoughts in students. Environment Conservation Journal. 16. P: 327-333.
Dousti, P., Gholami, S., Torabian, S. (2016). The effectiveness of acceptance and commitment therapy on aggression among students with internet addiction. Journal of Health and Care. 18 (1). P: 63-72.
Endler, NS., Parker, JDA. (1999). Coping Inventory for Stressful Situations (CISS): Manual. 2nd ed. Toronto: Multi-Health Systems.
Endler, N. S., & Parker, J. D. (1990). Multidimensional assessment of coping: A critical evaluation. Journal of Personality and Social Psychology. 58(5), 844–854.
Enley, JA., Tomaka, J. (2011).Associations among the big five emotional responses and coping with acute stress. Personality and Individual Differences. 32(7): 1215-28.
Ghoreyshi Rad, F. (2010). Validation of Endler & Parker coping scale of stressful situations. Journal of Behavioral Sciences. 4 (1). P: 1-7.
Gunneil, D. (2016). The epidemiology of suicide. International Review Of Psychiatry Journal. 2:21-26.
Hermann C, H., Zohsel K, E., Flor, H. (2007). The assessment of pain coping and painrelated cognitions in children and adolescents: current methods and further development. The Journal of Pain. 8(10): 802–813.
Harvey, C., Gehrman, P., Espie, CA. (2014). Who is predisposed to insomnia: A review of familial aggregation, stress-reactivity, personality and coping style. Sleep Medicine Reviews. 18(3):237- 247.
Jain, M., Purohit, P. (2006). Spiritual intelligence: A contemporary concern with regard to living status of the senior citizens. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology. 32 (3), 227-233.
Khansari, N. Rad, M. (1998). Stress and immunity. Journal of Veterinary Research. 53 (2). P: 72-76.
Lazarus, RS., Folkaman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springe.
Liebowitz, M. (2019). Age and mental health. London: Covington.
Marquez-Arrico, JE., Benaiges, I., Adan, A. (2015). Strategies to cope with treatment in substance use disorder male patients with and without schizophrenia. Psychiatry Research. 228(3):752–9.
Meyers, L., Gamst, G., Guarino, J. (2016). Applied multivariate research: Design and Interpretation. Third edition. London: Sage publication.
Moghadam M, Rashidzadeh S, Shamsalizadeh N, Fallahi B. (2014). The impact of stress management training on the copping style and perceived stress in medical students. Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences. 19 (3):52-60
Neugarten, B. L., Hagestad, G. O. (2013). Age and the life course. Handbook of aging and social sciences.
Ouwehand, C., Deridder, D. T., Bensing, J. M. (2017). A review of succssfule aging models: Proposing proactive copping an important additional strategy. Clinical Psychology Review. 27 (8), 873-884.
Piko, B. (2001). Gender differences and similarities in adolescents ways of coping. Psychological Record. 51(2): 223-236.
Rahmati N, Asghari Moghadam M A, SHAIRI M, Paknejad M, Rahmati Z, Ghassami M, et al. (2017). A Study of the Psychometric Properties of the Pain Catastrophizing Scale Amongst Iranian Patients with Chronic Persistent Pain. Journal of Ilam University of Medical Sciences. 25 (1):63-79
Romero, MP., Wintemute, GJ. (2018). The epidemiology of firearm suicide in United States. J Urban Health. 79(1): 39-48.
Schnider, KR., Elhai, JD., Gray, Mj. (2007). Coping Style Use Predicts Posttraumatic Stress and Complicated Grief Symptom Severity Among College Students Reporting a Traumatic Loss. Couns Psychol. 54(3): 344- 50.
Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N., Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: empirical validation of interventions. American Psychologist. 60(5), 410.
Staudinger, U. M., Bluck, S. (2015). A view on midlife development from life-span theory. Hoboken, Wiley.
Stinner, M.B. (2019). Senior Student Affairs Officer Round Table: Hottest Topics in Student Affairs, Session Held at the Annual Meeting of the National Association of Student, Personnel Administrators, Denver, Colorado. University of Texas at Arlington. 61. p 121-190.
Sullivan, M. (2009). Catastrophizing Scale. Departments of Psychology, Medicine, and Neurology School of Physical and Occupational Therapy McGill University Montreal, Quebec.
Tamir, L. M. (2019). Modern myths about men atmidlife: An assessment.Thousand Oaks, Sage Publications.
Vaillant, G. E. (2019). A daptation to life biston. Little Brown.
World Health Organization. (2019). 2019 novel coronavirus. (Retrieved 2 March 2020, from http://www. who. int/mental _health/ prevention/ suicide/suicide rates/en/).
World Health Organization. (2020). Coronavirus disease (COVID-19) Pandemic. (Retrieved 2 March 2020, from https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019).
_||_