اثربخشی تمرینات ورزشی ایروبیک بر شادکامی و اشتیاق به برقراری ارتباط در زنان افسرده
الموضوعات :نجمه حمید 1 , مجتبی احمدی فارسانی 2 , لیلا بخشی 3
1 - دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2 - دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
3 - دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
الکلمات المفتاحية: شادکامی, تمرینات ورزشی ایروبیک, اشتیاق به ارتباط, زنان افسرده,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تمرینات ورزشی ایروبیک بر شادکامی و اشتیاق به برقراری ارتباط در زنان افسرده بوده است. این پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعۀ آماری آن را زنان افسرده مراجعهکننده به مراکز مشاوره و مطب روانپزشکان در سال 96 تشکیل داده است که بر اساس مصاحبه بالینی، ملاکهای تشخیصی DSM-5، کسب یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در پرسشنامه افسردگی (Beck, 1961) و ملاکهای ورود و خروج انتخاب شدند. این افراد ازلحاظ سن، جنسیت، وضعیت اجتماعی - اقتصادی، عدم ابتلا به بیماریهای حاد جسمانی و روانشناختی و سایر متغیرهای موردنظر در پژوهش کاملاً همگون بودند. از میان آنها 30 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار مورداستفاده شامل، پرسشنامه افسردگی بک (Beck, 1961) ، مقیاس شادکامی دانشگاه مموریال نیوفاندلند (Kozma & Stones, 1980) و مقیاس اشتیاق برای برقراری ارتباط (Croskey, 1992) بوده است. گروه آزمایشی طی یک برنامه ورزشی که شامل تمرینات ورزشی ایروبیک بوده است بهطور گروهی به مدت 12 هفته و هر هفته به میزان 3 جلسۀ یکساعته شرکت کردند، اما در مورد گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. همۀ آزمودنیها در دو مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون، مقیاسهای شادکامی دانشگاه نیوفاندلند و اشتیاق برای برقراری ارتباط را تکمیل کردند. نتایج حاصل آشکار ساخت که میان گروه آزمایش و کنترل ازلحاظ شادکامی و اشتیاق به برقراری ارتباط تفاوت معنیداری وجود دارد (p < 0.001). میزان شادکامی و اشتیاق به برقراری ارتباط در زنان گروه آزمایش در مقایسه با پیشآزمون و گروه کنترل بهطور معنیداری افزایش یافته بود؛ بنابراین میتوان گفت که تمرینات ورزشی ایروبیک، باعث افزایش شادکامی و اشتیاق به برقراری ارتباط در زنان افسرده میشود.
Ahmadi, A., Nazakati Alizadeh, K., Farsi, R., & Hosseini, Reza. (2011). The relationship between the dimensions of happiness and the quality of exercise for high school boys. The first national conference of happiness.
Alipoor, A.,Noorbala,A. (2000).Study the reliability and validity of Oxford Happiness Inventory. Think and behaviorral Journal, 24,18-27.
Alipour, A., Hashemi, T., Babapour, J., & Tousi, F. (2010). Relationship between coping strategies and happiness among university students.
Andrews, F., McKannell, A. (1980). 'Measure of self – reported wellbeing being, their affective, cognitive and other components. Social indicator s research.8(1): 25-55
Azar, D Ball, K., Salmon, J., &Cleland, V. (2008). The association between physical activity and depressive symptoms in young women a review mental health and physical activity. 1, 2: 82-88.
Azargoon, H., Kajbaf, M. B., Molavi, H., & Abedi, M. R. (2009). The effect of mindfulness training on mental rumination and depression of the students of Isfahan University. Scientific Journal of Clinical Psychology & Personality, 1(34), 13-20.
Bayrami, M., Mohammadpour, V., Gholamzade, M., & Esmaili, B. (2012). Comparison of happiness and willingness to communicate in attachment styles in university students.
Brandon,T. (2018).Psychology of self-esteem, translated by Hashemy,J. Sahamy Publication.
Cox, R. H., Shannon, J. K., McGuire, R. T., & McBride, A. (2010). Predicting subjective athletic performance from psychological skills after controlling for sex and sport. Journal of sport Behavior, 33(2), 129.
Dian, M., Philip, W., Kristine, O., Kent, P., Croker., & Sylvester, B. (2011). Well-being in volleyball player’s psychology of sport and exercise article in press corrected proof-note to users. Department of physical education and kinesiology Brock university 500 glen ridge Catharine Ontario Canada.
Dinner, E., & Dinner, M. (1995). Factors predicting the subjective well – being of National: journal of personality and social psychology.69:851-864.
Dinner, E., &Oishi, S. (1997). Recent Finding of subjective well- being’. Journal of clinical psychology. 61, 820: 27-56.
Hajloo, N., Pezeshki H. (2013). Compare happiness, psychological tenacity, and sensation seeking among athletes and no athletes. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 84, 1063 – 1066.
Hansen Saida T.G. R., Henning Langberg. T. J. S. (2017). Long-term exercise adherence after public health training in at-risk adults. Annals of Physical and Rehabilitation Medicine, Annals of Physical and Rehabilitation Medicine, 35-42.
Jarvis, M. (2006). Sport psychology: A student's handbook. Routledge.
Jenssen, B. P., Mitra, N., Shah, A., Wan, F., & Grande, D. (2016). Using digital technology to engage and communicate with patients: a survey of patient attitudes. Journal of general internal medicine, 31(1), 85-92.
Kavetsos, G., & Szymanski,S. (2010).National well-being and international sports events,journal of economic psychology,31,2:158-171.
Kozma, A., Stone, S., & Stones, M. J. (2000). Stability in components and predictors of subjective well-being (SWB): Implications for SWB structure. In Advances in quality of life theory and research (pp. 13-30). Springer, Dordrecht.
Lafreniere, M. A., Jowet, S.,Vallerand, R., & Carbonneau,N. (2011).Passion for coaching and the quality of the coach-athlete relationship: The mediating role of coaching behaviors. Psychology of sport and exercise. 12, 2:144-154.
Lee, J. S. (2019). EFL students’ views of willingness to communicate in the extramural digital context. Computer Assisted Language Learning, 32(7), 692-712.
Lee, J. S., & Lee, K. (2019). Affective factors, virtual intercultural experiences, and L2 willingness to communicate in in-class, out-of-class, and digital settings. Language Teaching Research, 1362168819831408.
Lee, J. S., Lee, K., & Chen Hsieh, J. (2019). Understanding willingness to communicate in L2 between Korean and Taiwanese students. Language Teaching Research, 1362168819890825.
Loonen, A.J.M., Ivanova,S.A. (2016). Circuits regulating pleasure and happiness in major depression. Medical Hypotheses, 87, 14–21.
Makiabadi, H., Pishghadam, R., Meidani, E. N., & Khajavy, G. H. (2019). Examining the role of emotioncy in willingness to communicate: A structural equation modeling approach. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 24(2), 120-130.
Martin, J., Vassallo, M., Carrico, J., & Armstrong, E. (2019). Predicting Happiness in Paralympic Swimming Medalists. Adapted Physical Activity Quarterly, (00), 1-16.
Mcconvill, B. (2003). Revealed nine ways to find your inner happiness www the cost man.co.uk/inke. cfm? id:12627.
McCroskey, J. C. (1992). Reliability and validity of the willingness to communicate scale. Communication Quarterly, 40(1), 16-25.
Moradi, M., Jafari, E., & Abedi, M. (2005). Happiness and personality: a review study. Advances in cognitive science, 7(2), 60-71.
Pronk, N. P., Tan, A. W., & O’CONNOR, P. A. T. R. I. C. K. (1999). Obesity, fitness, willingness to communicate and health care costs. Medicine & Science in Sports & Exercise, 31(11), 1535.
SARAF, V., Alavitabar, P., HOSSEININASAB, S., & Koshafar, A. (2002). A Survey on the relationship between happiness and personality in female athlete and non-athlete students of Tabriz university.
Sauer, Nowicka. (2000). The readiness to communication and self – presentation as chosen aspects of social activity in depressive patients.34(4):533-41.
Shirvan, M. E., Khajavy, G. H., MacIntyre, P. D., & Taherian, T. (2019). A meta-analysis of L2 willingness to communicate and its three high-evidence correlates. Journal of psycholinguistic research, 48(6), 1241-1267.
Sligman, M. (2002). Authentic happiness: Using the new positive4 psychology to realize your potential for Lasting fulfillment, New York: Free press.
Susan Rahimzadeh, (2005). Sport and Psychosocial Development, Developmental Pscychology, 1(3), 193. magiran.com/p301172
Turner, M. J., Carrington, S., & Miller, A. (2019). Psychological distress across sport participation groups: The mediating effects of secondary irrational beliefs on the relationship between primary irrational beliefs and symptoms of anxiety, anger, and depression. journal of clinical sport psychology, 13(1), 17-40.
Veenhoven, R. (2003). Hedonism and Happiness. Journal of Happiness studies, 4:437-457.
Voet, N. B., van der Kooi, E. L., van Engelen, B. G., & Geurts, A. C. (2019). Strength training and aerobic exercise training for muscle disease. Cochrane Database of Systematic Reviews, (12).
Yildiz, R., & Piniel, K. (2019). Exploring Turkish EFL teacher trainees’ willingness and unwillingness to communicate. UPRT 2017: Empirical Studies in English Applied Linguistics, 70.
_||_