نقش سلامت روان بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، با میانجیگری انگیزش پیشرفت تحصیلی
الموضوعات :سید محمد میرکمالی 1 , کبری خباره 2 , ابراهیم مزاری 3 , فرهاد فرهادی امجد 4
1 - عضو هیأت علمی دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
3 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران
4 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
الکلمات المفتاحية: دانشجویان دانشگاه, عملکرد تحصیلی, سلامت روان, پیشرفت تحصیلی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش سلامت روان بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، با میانجیگری انگیزش پیشرفت تحصیلی آنان انجام شدهاست. روش پژوهش توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری 4020 دانشجوی دانشگاه بیرجند بود. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای 351 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامههای سلامت روان (گلدبرگ، 1972) و انگیزش پیشرفت تحصیلی (حسینی و همکاران، 1387) و معدل نمرات تحصیلی برای گردآوری دادهها استفاده شد. تحلیل همبستگی نشان داد که سلامت روان با انگیزش پیشرفت تحصیلی، انگیزش پیشرفت با عملکرد تحصیلی و همچنین افسردگی با عملکرد تحصیلی رابطه معنیداری داشتهاند (01/0P < ). مدلیابی معادلات ساختاری سلامت روان، انگیزش پیشرفت تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان براساس شاخصهای برازش الگو تأیید شد و همچنین رفتارها نشانداد که سلامت روان بر انگیزش پیشرفت تحصیلی تأثیرگذار بوده است (62/0=γ). انگیزش پیشرفت تحصیلی نیز بر عملکرد تحصیلی مؤثر بوده است (44/0= β). در نهایت، سلامت روان با میانجیگری انگیزش پیشرفت تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیر داشته است (51/0=γ).
Datar, A., Sturm, R. (2006). Childhood Overweight and Elementary School Outcomes. Int J Obes, 30:1449-1460.
Edie, R., Howalter, M.H., Goldhaber, D. (2010). The Relation between Children\'s Health and Academic Achievement. Child Youth Serv Rev, 32(2):231-238.
McClell, D.C. (1985). The achieving society. Princeton, NJ:Van Nostrand
Nixson, C., Frost, T.A.G. (1996). The study habits and attitudes, in ventory and its implication for student success. Pschological Reports, 13(5), p53-74
Rudolfh, K.D. (2012). Stress and Depression, the role of stress in depression, the impact on academic functioning and educational progress. Available from: http://education.stateuniversity.com/pages /2457/Stress-Depression.html
Thelwell, R.C., Lane, A.M., Weston, N.W. (2007). Mood States, Self-set Goals, Selfefficacy and Performance in Academic Examinations. Personal Individ Differ, 42(3): 573-583.
Wissing, M.P. & Fouri, A. (2000). Spirtualy as a component of Psychological well-being.27th, International congress of psychology, Stockholm: Sweden