تأثیر مشاورۀ مسیر شغلی با رویکرد حکایتی بر انطباقپذیری مسیر شغلی دانشجویان نابینا
الموضوعات :اسماعیل محمدی 1 , پریسا نیلفروشان 2 , سمانه سلیمی 3
1 - کارشناس ارشد مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان، ایران
2 - عضو هیأت علمی، دانشگاه اصفهان، ایران
3 - دانشجوی دکترای مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشجویان نابینا, مشاورۀ مسیر شغلی, رویکرد حکایتی, انطباقپذیری مسیر شغلی,
ملخص المقالة :
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مشاورۀ مسیر شغلی با رویکرد حکایتی کوکران بر انطباقپذیری مسیر شغلی دانشجویان نابینا انجام شد که روش پژوهش آن نیمهتجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری دانشجویان نابینای دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد خوراسگان در سال تحصیلی 93ـ1392 بود.30 نفر از دانشجویان نابینا به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به شیوۀ تصادفی در دوگروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش هفت جلسۀ سه ساعته مشاورۀ مسیر شغلی با رویکرد کوکران دریافت کردند. دادهها با استفاده از مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی (ساویکاس و پورفلی، 2012) گردآوری و با استفاده از آزمون کواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که این مداخلۀ مشاورهای بر ابعاد دغدغه، کنترل و کنجکاوی مؤثر بوده است (01/0>P ) در حالی که تأثیر معناداری بر بعد اعتماد نداشته است. بهطور کلی نتایج پژوهش نشان داد که مشاورۀ مسیر شغلی با رویکرد حکایتی کوکران بر انطباقپذیری مسیر شغلی دانشجویان نابینا مؤثر است.
Bimorse, J., & Hearne, L. (2012). Resilience and career adaptability: qualitative studies of adult career counseling. Journal of Vocational Behavior, 81, 338-344.
Brown, R.L., & Barrett, A.E. (2011). Visual impairment and quality of life among older adults: An examination of explanations for the relationship. Journals of Gerontology- Series B. Psychological Sciences and Social Sciences, 66(3), 364-373.
Brown, S.D., & Lent, R.W. (2005). Garrer Develo Pment and counseling. Putting Theaory and Research to work, Canada: Wiley.
Buchner, M. (2007). The protean career attitude emotional intelligence and career adjustment. Doctor litter arum Etphilosophiae in industrial Psychology. University of Johannesburg, Facaulty of humanities.
Cochran, L. (1997). Career counseling: narrative approach. Thousa Oakas, CA: Sage Publication..
Guichard, J. (2009). Self constructing. Journal of vocational behavior, 72, 251-258.
Hassell, J., Lamoureux E.L., & Keeffe J.E. (2006). Impact of age related macular degeneration on quality of life. British Journal Ophthalmol, 90, 593–596.
Hirschi, A. (2009). Career adaptability development in adolescence: Multiple predictors and effect on sense of power and life satisfaction. Journal of Vocational Behavior, 74 (2), 145-155.
Koen, J., Klehe, U., & Vianen, A., E., M. (2012). Training career adaptability to facilitate a successful school to work transition. Journal of Vocational Behavior, 81 (3), 395-408.
Lamoureux, E. L., Pallant, J. F., Pesudovs, K., Tennant, A., Rees, G. & O'Connor, P, M. (2008). Assessing participation in dailyliving and the effectiveness of rehabiliation in age related macular degeneration patients using the impact ofvision impairment scale. Ophthalmic Epidemiol, 15 (2), 105-13.
Li, Y., Guan, Y., Wang, F., Zhou, X., Guo, K., Jiang, P., Mo, Z., Li, Y., & Fang, Z. (2015). Big five personality and BIS/BAS trait as predictors of career exploration: the mediation role of career adaptability. Journal of Vocational Behavior,89, 39-45.
Mori, A. A. (1982). Career attitudes and job knowledge among junior high school regular,special, and academically talented students. Career Development for Exceptional Individuals, 5, 62–69.
McMahon, M., Watson, M., & Bimrose, J. (2012).career adaptability: A qualitative understanding from the stories of older women. Journal of vocational behavior, 80, 762-768.
Patton, W., & McMahon, M. (2006).Career development and system theory: connecting theory and practice. Rotterdam: sense publishers.
Savickas, M.L. (1997). Adaptability: An integrative construct for life-span, life-space theory. Career Development Quarterly, 45, 247-259.
Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. In R. W. Lent, & S.D. Brown (eds), career development and counseling: putting theory and research to work (pp. 42-70). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
Savickas, M.L. (2013). The theory and practice of career construction.in R.W. Lent, & S.D. Brown (eds), career development and counseling: putting theory and research to work (pp. 147-183). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
Savickas, M.L., & Porfeli, E.J. (2012). Career adapt-ability scale: construction, reliability and measurement equivalence across 13 countries. Journal of Vocational Behavior, 80, 661-673.
Skorikov, V. (2007). Continuity in adolescent career preparation and its effects on adjustment. Journal of Vocational Behavior, 70(1), 8–24.
Strauser, R.D. (2012). Career Development, Employment, and Disability in Rehabilitation from Theory to Practice. New York: Springer publishing company.
Young, R.A., Valach, L., & Cotlin, A. (2002).A contextual explanation of career. In D. Brown, & Associates (Eds.), Career choice and development (4th ed., pp. 206-252). San Francisco: Jossey- Bass.