ترازنامۀ شایستگیها: برنامهای آموزشی جهت افزایش خودشناسی و خودکارآمدی اجتماعی کارکنان شرکت ایران خودرو
الموضوعات :افشین رباطی 1 , آنیک دوران-دلوین 2 , فرانسیس دانورس 3
1 - دکتری روانشناسی کار و سازمان از دانشگاه لیل فرانسه
2 - استاد روانشناسی اجتماعی و کار و سازمان دانشگاه لیل فرانسه
3 - استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه لیل فرانسه
الکلمات المفتاحية: ترازنامۀ شایستگیها, خودشناسی, خودکارآمدی اجتماعی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی ترازنامۀ شایستگیها بر خودشناسی و خودکارآمدی اجتماعی کارکنان شرکت ایران خودرو انجام شد. این مطالعه یک پژوهش نیمهآزمایشی بوده که از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه استفاده میکرد. نمونۀ 62 کارگر خط مونتاژ، 32 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه ـ از کارکنان کارخانۀ ایران خودرو بود که با شیوۀ نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودشناسی (گودرون، برنود و لوموان، 2001)، مقیاس خودکارآمدی اجتماعی (اسمیت و بتز، 2000) و ترازنامۀ شایستگیها (قانون کار فرانسه، 1991) بود. پس از اجرای هر دو مقیاس در مرحله پیشآزمون، برنامه مداخله انجام شد و متعاقب آن همان مقیاسها مجدداً در مرحله پسآزمون اجرا شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشاندهندۀ افزایش معنیدار خودشناسی و خردهمقیاسهای آن و خودکارآمدی اجتماعی در پسآزمون بود (01/0>P ). با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که ترازنامۀ شایستگیها با وجود تفاوتهای فرهنگی ـ اجتماعی و اقتصادی بین کشورها در ایران نیز اثربخش است. از اینرو، به سازمانها و مراکز صنعتی پیشنهاد میشود از این برنامه برای افزایش خودشناسی و خودکارآمدی اجتماعی کارکنان خود استفاده کنند.
Aubret, J. (2005). Accompagnement éducatif et place de l\'expérience. Paris: MFR editions.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman Company.
Danvers, F. (2009). S’orienter dans la vie: une valeur suprême? essai d’anthropologie de la formation. Villeneuve d’Ascq, Presses Universitaires du Septentrion.
Erozkan, A. (2009). Social self-efficacy in adolescence: Relations with self-concept, social acceptance and self-esteem. Canadian Journal of Behavior Science Review, 21, 258-269.
Esen, B.K., Aktas, E., & Tuncer, I. (2013). An analysis of university students` internet use in relation to loneliness and social self-efficacy. Social and Behavioral Sciences, 84, 1504-1508.
Gaudiano, B.A., & Herbert, J.D. (2006). Self-efficacy for social situations in adolescents with generalized social anxiety disorder. Behavioral and Cognitive Psychotherapy, 35, 209-223.
Gaudron, J.P., Bernaud, J.L., & Lemoine, C. (2001). Evaluer une pratique d’orientation professionnelle pour adultes: Les effets individuels du bilan de compétences. L\'Orientation Scolaire et Professionnelle, 30, 485-510.
Gaudron, J.P., Bernaud, J.L., & Lemoine, C. (2010). Se former au bilan de compétences. L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 39, 287-293.
Koparan, S., Oztürk, F., Ozkılıç, F., & Senisik, Y. (2009). An investigation of social self-efficacy expectations and assertiveness in multi-program high school students. Social and Behavioral Sciences, 1, 623-629.
Le Boterf, G. (1998). Evaluer les compétences: Quels jugements? Quels critères? Quelles instances? Education Permanente, 135, 143-151.
Lemoine, C. (2002). Se former au bilan de compétences: Comprendre et pratiquer cette démarche. Paris: Dunod.
Lemoine, C. (2005). Bilan de compétences et qualité de l\'orientation continue. Risorsa Uomo, 11, 11-23.
Lévy-Leboyer, C. (1993). Le bilan de compétences. Paris: Editions d’Organisation.
Lévy-Leboyer, C. (2011). La gestion des compétences: Une démarche essentielle pour lacompétitivité des entreprises. Editions d’Organisation.
Massoudi, K., Alther, N., Hirzel, S., & Ismail, V., (2011). Évaluation longitudinale des effets psychologiques des bilans de compétences en Suisse romande. Rapport de synthèse [Sur ordre de Valida]. p.22.
Matsushima, R., & Shiomi, K. (2003). Social self-efficacy and interpersonal stress in adolescence. Social Behavior and Personality: An International Journal, 31, 323-332.
Michaud, G., Dionne, P., & Beaulieu, G. (2007). L\'efficacité du bilan de compétences. Rrvue Canadienne de Counseling. Numéro spéciql consacré à limaact des données probantes. sur les services de développment de carrière, 41, 173-185.
Palanci, M. (2004). A reality therapy oriented helping model for explaining and reducing college students’ social anxiety. Paper presented at the 13th annual meeting of the National Educational Sciences Association, Malatya, Turkey.
Piller, F., & Bangerter, A. (2007). Les effets d\'un bilan de compétences sur l\'auto-perception des facteurs d\'employabilité et l\'estime de soi chez ls demandeurs d\'emploi. Psychologie du Travail et des Organisations, 13, 53-72.
Robati, A., & Durand-Delvigne, A. (2013). Contribution à l’évaluation des effets psychologiques du bilan de compétences: l’expérience d’une entreprise automobile en Iran, Thèse de Doctorat, Université Lille 3.
Rodebaugh, T.L. (2006). Self-efficacy and social behavior. Behavior Research and Therapy, 44, 1831-1838.
Ruffin-Beck, C., & Lemoine, C. (2009). La recherche d’une identité professionnelle au cours des démarches de bilans de compétences, Thèse de Doctorat, Université Lille 3.
Ruffin-Beck, C., & Lemoine, C. (2011). Bilan de compétences, construction personnelle pour une dynamique professionnelle. L’orientation scolaire et professionnelle.
Saint-Jean, M. (2002). Le bilan de compétences: des caractéristiques individuelles à l\'accompagnement de l\'implication dans le projet. Paris: L\'Harmattan.
Smith, H., & Betz, N.E. (2000). Development and evaluation of a measure of social self-efficacy in college students. Journal of Career Assessment, 8, 232-302.