تأثیر آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری و مصونسازی در مقابل فشار روانی بر سازگاری اجتماعی و خودپندارۀ دانشآموزان دختر دبیرستانی
الموضوعات :محبوبه بیکمحمدی 1 , مرتضی ترخان 2 , بهمن اکبری 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: سازگاری اجتماعی, خودپنداره, دانشآموزان دختر, آموزش مصونسازی در مقابل فشار روانی, آموزش شناختی ـ رفتاری,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری و مصونسازی در مقابل فشار روانی بر سازگاری اجتماعی و خودپندارۀ دانشآموزان دختر دبیرستانی اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون سه گروهی با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر دبیرستانی بودند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، 45 نفر انتخاب و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند. ابزارهای سنجش، شامل پرسشنامۀ سازگاری اجتماعی (بل، 1968) و پرسشنامۀ خودپنداره (راجرز، 1951) بود. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری نسبت به آموزش مصونسازی در برابر فشار روانی و گروه کنترل بر افزایش سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر تأثیر معناداری (01/0P ).