تأثیر روایت درمانی بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه جرقویه علیا
الموضوعات :حسن حسینی دستجردی 1 , نیرالسادات دانشور حسینی 2
1 - کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمینیشهر، اصفهان، ایران
2 - عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: روایت درمانی, انگیزه پیشرفت, خودکارآمدی, دانشآموزان متوسطه دوره دوم,
ملخص المقالة :
پژوهش به بررسی تأثیر روایت درمانی بر خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت دانشآموزان پرداخته است. روش تحقیق نیمه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعة آماری شامل تمام دانشآموزان پسر متوسطه دوره دوم منطقه جرقویه علیا در سال تحصیلی 95- 1394 به تعداد 356 نفر بود.40 نفر از دانشآموزان به روش تصادفی خوشهای انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. همة آزمودنیها قبل از آغاز آموزش و پس از آن به پرسشنامهها پاسخ دادند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودکارآمدی شرر 1982 و انگیزه پیشرفت هرمنس 1970 بود. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری spss20 و با روش آماری تحلیل کواریانس تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل کووارانس نشان داد تفاوت معناداری بین نمرههای پسآزمون گروه آزمایش و گواه وجود دارد. نتایج تحلیل نشان داد بین روایت درمانی و خودکارآمدی (ابعاد میل به آغازگری، گسترش تلاش برای پیشرفت) دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه جرقویه علیا تأثیر وجود دارد و نمره خودکارآمدی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بیشتر بود (P<0.01) و همچنین تفاوت معناداری بین روایت درمانی و انگیزه پیشرفت (ابعاد روانشناسی، اقتصادی) دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه جرقویه علیا وجود دارد و نمره انگیزه پیشرفت گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بیشتر است (P<0.01).
سیف، ع. (1390). روانشناسی پرورشی. چاپ چهارم، تهران: انتشارات آگاه.
کدیور، پ. (1393). روانشناسی تربیتی. چاپ دهم، تهران: انتشارات سمت.
قادری، ز.، خداداد، ز.، عباسی، ز. (1389). اثربخشی گروه درمانی تلفیقی به شیوه تصمیمگیری دوباره و روایت درمانی بر کنترل عواطف در نوجوانان دختر شهر شیراز. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شیراز.
قوامی، ع. (1393). بررسی تأثیر روایت درمانی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش اعتمادبهنفس دانشجویان. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
مسائلی، ص. (1386). ارتباط بین سبکهای پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه اصفهان سال تحصیلی 86-1385. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد خوراسگان.
نظیری، ق.، قادری، ق.، زارع، ف. (1388). اثربخشی رویکرد روایت درمانی در کاهش افسردگی زنان مرودشت. فصلنامة زن و جامعه، (2)2، 68.
نوری تیر تاشی، آ.، کاظمی، ن. (1391). بررسی تأثیر روایت درمانی بر میزان تمایل به بخشودگی زنان. مجلة روانشناسی بالینی، (4)2، 71-73.
یوسفی، ع.، غرضی، ف.، گردان شکن، م. (1391). تأثیر آموزش حل مسئله بر خودکارآمدی و خودکارآمدی ادراک شده در نوجوانان. تحقیقات علوم رفتاری، (10)6، 421-430.
Bandura، A(2007). Social cognitive theory and ognatic perspective. Annual Review of Psychology,52(5): 1-26.
Grimm، G., Boothe، B. (2007). Narratives of Life: Storytelling in the Perspective o Happiness and Disaster, Journal of Aging, Humanities, and the Arts Official Journal.
Hayes, S.C Bissett, R., Roge, N., Padilla, M & Kohlenberg, B & Fisher G & Masuda, A & Pis-torello, J & Rye, A. k & Berry, K & Niccolls, R. (2004). The impact of Acceptance and Commitment Training and multicultural training on the stigmatizing attitudes and profess- sional burnout of substance abuse couselors”,Behavior Therapy, 35: 821-835.
Karen، L., Rutler, S. (2005). The effects of gender of grade level on the motivational need of achievement.
Maddux, J. E. (2009). The power of believing you can, Hand book ofpositive psychology،40(1): 28-32.
Malcolm, L., Ramsey, J. (2010). On forgiveness and healing:Narrative therapy and Gospel story,Word and Word, 30(1): 23-32.
McClelland, D. (2010). Achievement and entrepreneurship: A longitudinal study, J Pers Soc.89:61-62
Morgan, A. (2016). What is narrative therapy? Adelaide, Australia:Dulwich Center.
Najafi, M., Fooladchang, M. (2008). The relationship between self-efficacy and mental health of the Gerontologica،l Society of America, 13(4): 137-146.
Pajares, F., Britner, S., Valiante, G. (2005).Relation between achievement goals and self-beliefs of middle school students in writing and science, Contemporary
Educational Psychology, 25: 406-492.
White, m. (2002). The externalization of the problem and the reaudonig of live and the reauthoring of lives an relationship , Adelaid, Australia: Duleich conter.
_||_