بررسی نقش های مربیان ورزش ایران
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت
1 - استادیار، مدیریت ورزشی، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: مربی, ورزش, ورزشکاران, مربیگری.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش¬های مربیان ورزش ایران با استفاده از روش پدیدارشناسی اکتشافی، و با شیوۀ تحلیل مضمون بود. 20 نفر از مربیان و ورزشکاران که معیارهای خاص پژوهش را داشتند، به صورت هدفمند، برای مصاحبه¬های عمیق نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. مشارکت¬کنندگان پژوهش شامل کلیۀ مربیان ورزش و ورزشکاران مرد و زن کشور بودند. این افراد در حوزه¬های مختلف مثل ورزش قهرمانی، همگانی، معلولین، تناسب اندام، آمادگی جسمانی، و ورزش¬های ماجراجویانه فعالیت دارند. برای انتخاب نمونۀ آماری از روش انتخاب نمونۀ هدفمند با استفاده از راهبرد انتخاب گلوله برفی استفاده شد. جهت تحلیل داده¬ها از روش تحلیل مضمون و از نوع روش شبکۀ مضامین استفاده شد و دادهها به صورت توصیفی- تفسیری پردازش شدند. جهت ممیزی پژوهش نیز از چهار راهبرد استفاده شد. یافته¬ها شامل پنج مضمون فراگیر معلم، رهبر، مدیر، متخصص و فراگیرنده بود. مضمون معلم شامل شش مضمون آموزش¬دهنده، تمرین¬دهنده، ارزیاب، نمایش¬دهنده، آموزش¬دهندۀ مهارت¬های زندگی، و رشددهندۀ همه¬جانبه شاگردان بود. مضمون رهبری شامل نقش منتور، مدل و انگیزه¬دهنده بود. مضمون مدیر شامل برنامه¬ریزی، سازماندهی، استراتژیست، ناظم، مدیر ایمنی و ریسک، مدیر منابع مالی، و مسئول روابط عمومی بود. مضمون متخصص شامل چهار نقش سازمان¬دهنده بدنساز، فنی، تندرستی و استعدادیاب بود. مضمون فراگیر نقش مربی به عنوان فراگیرنده شامل سه مضمون دانشجو، پژوهشگر و بازتاب بود. به طور کلی می¬توان اذعان نمود مربیان باید خودشان را برای کار مربیگری آماده کنند، چون باید نقش¬های متنوعی را ایفا نمایند.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research. Qualitative Research, 1(3), p. 385-405.
Baker, A. (2007). Coach Education Handbook. England Hockey Development. England: Milton Keynes.
Banwell, A. & Kerr, G. (2016). Coaches’ Perspectives on their Roles in Facilitating the Personal Development of Student-Athletes. Canadian Journal of Higher Education, 46(1), p.1 – 18.
Becker, A.J. (2009). It’s not what they do, it’s how they do it: Athlete experiences of great coaching. International Journal of Sports Science & Coaching, 4(1), p. 93 – 119.
Björklund, T.A. & Eloranta, M.M. (2008). Fostering innovation: What we can learn from experts and expertise. Paper presented at the meeting of SEFI 36th Annual Conference, Aalborg, Denmark.
Blumenstyein, B., Orbach, I., Bar-eli., Dreshman, R. & Weinstein Y. (2012). High-level Coaches’ Perceptions of their Professional Knowledge, Skills, and Characteristics. Sport Science Review, XXI (5-6), p. 5 – 27.
Booth, A., Papaioannou, D. & Sutton, A. (2012). Systematic approaches to a successful literature review. London, UK: Sage.
Camiré, M., Trudel, P. & Forneris, T. (2012). High school athletes’ perspectives on support, communication, negotiation and life skill development. Qualitative Research in Sport and Exercise, 1(1), p. 72–88.
Chiu, L.K., Mahat N.D., Hua K.P. & Radzuwan R.B. (2013). Student-Athletes’ Perceptions of Coaches’ Coaching Competency at the Malaysian Public Institution of Higher Learning. World Journal of Education, 3(1): p.13-22.
Cote, J. & Gilbert, W. (2009). An Integrative Definition of Coaching Effectiveness and Expertise. International Journal of Sports Sciences Coach, 4(3), p. 307-323.
Figone, A. (2001). The historical evolution of the teacher–coach dual roles: Time for a new model. CAHPER Journal California, 63(6), p. 20–22.
Gilbert, W. & Trudel, P. (2004). Role of the Coach: How Model Youth Team Sport Coaches Frame their Roles. The Sport Psychologist,18, p. 21-43.
Goffman, E. (1956). The Presentation of Self in Everyday Life. Edinburgh: University of Edinburgh.
Gordon, D. (2009). Coaching science. Learning Matters Ltd. United Kingdom: Exeter.
Gould, D. & Carson, S. (2008). Life skills development through sport: Current status and future directions. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1(1), p. 58–78.
Hampson, R. & Jowett, S. (2014). Effects of coach leadership and coach-athlete relationship on collective efficacy. Scandinavian Journal of Science and Medicine in Sports, 24, p. 454-460.
Harris-Reeves, B.E., Skinner, J., Milburn, P. & Reddan, G. (2013). Applying Behavior Management Strategies in a Sport-Coaching Context. Journal of Coaching Education, 6(2), p. 87-99.
Hodge, K., Henry, G. & Smith, W. (2014). A case study of excellence in elite sport: Motivational climate in a world champion team. The Sports Psychologist, 28, p. 60-74.
Hodgson, L., Butt, J. & Mayrand, I. (2017). Exploring the psychological attributes underpinning elite sports coaching. International Journal of Sports Science and Coaching,12(4), p. 439-451.
Jarvis, P. (2009). Learning to be a person in society. London, UK: Routledge.
Jones, R. & Wallace, M. (2006). The Coach as Orchestrator: More Realistically Managing the Complex Coaching Context. Abingdon, Routledge.
Jones, R.L., Harris, R. & Miles, A. (2009). Mentoring in sports coaching: a review of the literature. Physical Education and Sport Pedagogy, 14(3), p. 267-284.
Kelly, S., Thelwell, R.C., Barker, J.B. & Harwood, C.G. (2018). Psychological Support for Sport Coaches: An Exploration of Practitioner Psychologist Perspectives. Journal of Sports Sciences, 36(16), p. 1852-1859.
Martenez, R. (2012). Successful Coaching (Fourth ed.). Wahingeon: Human Kinethics.
Miller, G.A., Lutz, R. & Fredenburg, K. (2012). Outstanding high school coaches: Philosophies, views, and practices. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 83(2), p. 24-29.
Nash, C., Sproule, J. & Horton, P. (2008). Sport coaches’ perceived role frames and philosophies. International Journal of Sports Science & Coaching, 3, p. 539–554.
Pyke, F. (2012). Coaching excellence. Wahingeon: Human Kinetics.
Robinson, P.E. (2010). Foundation of Sports coaching. UK: Routledge Press.
Rynne, S.B. & Mallett, C.J. (2012). Understanding the work and learning of high-performance coaches. Physical Education and Sport Pedagogy, 17, p. 507-523.
Rynne, S.B., Mallett, C.J. & Rabjohns, M.W.O. (2017). High performance coaching: demands and development. In: R. Thelwell, C. Harwood & I. Greenlees (Eds.), The Psychology of Sports Coaching: Research and Practice (pp. 114-126). Abingdon, Oxon, United Kingdom: Routledge.
Santos, S., Jones, R.L. & Mesquita, I. (2013). Do coaches orchestrate? The working practices of elite Portuguese coaches. Research Quarterly for Exercise and Sport, 84, p.1–10.
Sport England (2017). Coaching in an active notion: The coaching plan for England 2017-2021. UK London.
Swarbrick, M. (2010). Peer Wellness Coaching Supervisor Manual. Freehold, NJ: Collaborative Support Programs of New Jersey, Institute for Wellness and Recovery Initiatives.
Szabo, A.S. (2014). What is the meaning of sport coaching (Expectations, possibilities, realities)? Port Spanish, 9(2), p. 39-44.
Touch Football ACT - Coaching Skills and Roles of the Coach’. Available at: http://www.sportingpulse.com/assoc_page.cgi?c=0-697-0-0-0&sID=216766, accessed, 01/04/2013.
Trninic, V., Papic, V. & Trninic, M. (2009). Role of expert coaches in development of top-level athletes' career in individual and team sports. Acta Kinesiologica, 3(1), p. 99-106
Vallée, C.N. & Bloom, G.A. (2005). Building a successful university program: Key and common elements of expert coaches. Journal of Applied Sport Psychology, 17, p. 179–196.