طراحی الگوی مدیریت دانش با عملکرد آموزشی هیأت¬های ورزشی استان البرز
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت
1 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, عملکرد آموزشی, هیأتهای ورزشی, مربیگری, داوری, استان البرز.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مدیریت دانش با عملکرد نوآوری آموزشی هیأت¬های ورزشی استان البرز بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری شامل مسئولین، کارشناسان و مدرسان دوره¬های مربیگری و داوری کمیته¬های آموزش هیأت¬های ورزشی استان البرز (250=N) در سال 1402 بودند. با توجه به کوچک بودن حجم جامعه، نمونه آماری به صورت کل¬شمار در نظر گرفته شد. به منظور جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬های مدیریت دانش شرون لاوسون (2003) و عملکرد آموزشی نعمتی (1394) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون¬های آماری کولموگروف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر در نرمافزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد بین مدیریت دانش و مؤلفه¬های خلق دانش، ارزیابی دانش، عرضه دانش، توزیع دانش، کاربرد دانش و انتقال دانش با عملکرد آموزشی رابطه مثبت و معنی¬داری وجود دارد. همچنین مؤلفه توزیع دانش واجد شرایط پیش¬بینی عملکرد آموزشی می باشند. از طرف دیگر، تحلیل مسیر الگوی ساختاری پژوهش نشان داد مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد آموزشی (02/8=T-Value، 80/0=β) دارد.
Abbas, J. & Khan, S.M. (2023). Green knowledge management and organizational green culture: an interaction for organizational green innovation and green performance. Journal of Knowledge Management, 27(7), p.1852-1870.
Alkhaldi, H.M.H. (2022). Athletic Knowledge Management and Its Role in Achieving Competitive Advantage in Sports Work Environment. Annals of Applied Sport Science,10(1).
Ammirato, S., Linzalone, R. & Felicetti, A.M. (2021). Knowledge management in pandemics. A critical literature reviews. Knowledge Management Research & Practice, 19(4), p. 415-426.
Anand, A., Muskat, B., Creed, A., Zutshi, A. & Csepregi, A. (2021). Knowledge sharing, knowledge transfer and SMEs: evolution, antecedents, outcomes and directions. Personnel review, 50(9), p.1873-1893.
Azeem, M., Ahmed, M., Haider, S. & Sajjad, M. (2021). Expanding competitive advantage through organizational culture, knowledge sharing and organizational innovation. Technology in Society, No. 66, p. 101635.
Baraldi, C. & Gavioli, L. (2021). Effective communication and knowledge distribution in healthcare interaction with migrants. Health communication, 36(9), p. 1059-1067.
Bratianu, C., Stanescu, D.F. & Mocanu, R. (2021). Exploring the knowledge management impact on business education. Sustainability, 13(4), p.2313.
Chatterjee, S., Chaudhuri, R., Vrontis, D. & Giovando, G. (2023). Digital workplace and organization performance: Moderating role of digital leadership capability. Journal of Innovation & Knowledge, 8(1), p.100334.
Cordeiro, M.D.M., Oliveira, M. & Sanchez-Segura, M.I. (2022). The influence of the knowledge management processes on results in basic education schools. Journal of Knowledge Management, 26(10), p.2699-2717.
Delshab, V., Winand, M., Sadeghi Boroujerdi, S., Hoeber, L. & Mahmoudian, A. (2022). The impact of knowledge management on performance in nonprofit sports clubs: The mediating role of attitude toward innovation, open innovation, and innovativeness. European Sport Management Quarterly, 22(2), p.139-160.
Di Vaio, A., Palladino, R., Pezzi, A. & Kalisz, D.E. (2021). The role of digital innovation in knowledge management systems: A systematic literature review. Journal of business research, No.123, p.220-231.
Galgotia, D. & Lakshmi, N. (2022). Implementation of knowledge management in higher education: A comparative study of private and government universities in India and abroad. Frontiers in Psychology, No.13, p.944153.
Garcia-Perez, A., Ghio, A., Occhipinti, Z. & Verona, R. (2020). Knowledge management and intellectual capital in knowledge-based organisations: a review and theoretical perspectives. Journal of Knowledge Management, 24(7), p.1719-1754.
Hantoobi, S., Wahdan, A., Salloum, S.A. & Shaalan, K. (2021). Integration of knowledge management in a virtual learning environment: A systematic review. In: Recent advances in technology acceptance models and theories, p.247-272. DOI:10.1007/978-3-030-64987-6_15
Ibarra-Cisneros, M.A., Reyna, J.B.V. & Hernández-Perlines, F. (2023). Interaction between knowledge management, intellectual capital and innovation in higher education institutions. Education and Information Technologies, 28(8), p. 1-24. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11563-x
Lam, L., Nguyen, P., Le, N. & Tran, K. (2021). The relation among organizational culture, knowledge management, and innovation capability: Its implication for open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), p.66.
Megheirkouni, M. (2020). Servant leadership, trust and knowledge management in sport organisations. International Journal of Sport Management and Marketing, 20(3-4), p.211-231.
Paudel, K.P. (2023). The Association of Knowledge Management and Academic Performance in Academia. Electronic Journal of Knowledge Management, 21(1), p.41-58.
Paudel, K.P., Bhattarai, P.C. & Chalise, M. (2023). Interdependencies between knowledge management and academic performance in higher educational institutions. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 53(4), p. 748-765.
Qin, Y., Rocha, C.M. & Morrow, S. (2022). Knowledge management in sport mega-events: A systematic literature review. Frontiers in Sports and Active Living, No. 4.
Rahman, A., Dzunur’aini, R. & Nur’aini, I. (2022). Knowledge management as an effort to develop learning organizations in Islamic educational institutions. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), p.92-102.
Sahibzada, U.F., Jianfeng, C., Latif, K.F., Shafait, Z. & Sahibzada, H.F. (2022). Interpreting the impact of knowledge management processes on organizational performance in Chinese higher education: mediating role of knowledge worker productivity. Studies in Higher Education, 47(4), p.713-730.
Sun, Y., Liu, J. & Ding, Y. (2020). Analysis of the relationship between open innovation, knowledge management capability and dual innovation. Technology Analysis & Strategic Management, 32(1), p.15-28.
Ureña‐Espaillat, H.J., Briones‐Peñalver, A.J., Bernal‐Conesa, J.A. & Córdoba‐Pachón, J.R. (2023). Knowledge and innovation management in agribusiness: A study in the Dominican Republic. Business Strategy and the Environment, 32(4), p.2008-2021.
Waal, A.D. (2021). The high-performance organization: proposed definition and measurement of its performance. Measuring Business Excellence, 25(3), p.300-314.
Wang, W.T. & Wu, S.Y. (2021). Knowledge management based on information technology in response to COVID-19 crisis. Knowledge management research & practice, 19(4), p.468-474.
Zhou, H., Uhlaner, L.M. & Jungst, M. (2023). Knowledge management practices and innovation: A deliberate innovation management model for SMEs. Journal of Small Business Management, 61(4), p.2126-2159.