بررسی سطح فعالیت بدنی، سلامت عمومی و کیفیت زندگی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهرستان ماسال در دوران قبل و بعد از کرونا
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامتعلیرضا علمیه 1 , هومن خانباباخانی 2 , رفعت اسمعیل نژاد 3
1 - دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - کارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
3 - کارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
الکلمات المفتاحية: شهرستان ماسال, کیفیت زندگی, دختران, دانشآموزان, فعالیت بدنی, ویروس کرونا, سلامت عمومی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی سطح فعالیت بدنی، سلامت عمومی و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر متوسطه اول در دوران قبل و بعد از کرونا است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان ماسال در سال تحصیلی 1400- 1401 بودند. روش نمونهگیری به صورت در دسترس بوده و براساس جدول مورگان، تعداد 250 نفر مشخص شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق شامل پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF) و پرسشنامه فعالیت بدنی بک بود. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون t همبسته در سطح معناداری 05/0 صورت گرفت که برای این منظور از نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات سطح فعالیت بدنی دانشآموزان در مرحله بعد از شروع کرونا، در مقایسه با دوران قبل از کرونا، کاهش یافته است (01/0p<). همچنین میانگین سلامت عمومی و مؤلفه های آن (علائم جسمانی، اختلال در کارکردهای اجتماعی، اضطراب و افسردگی) و میانگین کیفیت زندگی و مؤلفه های آن (سلامت جسمانی، سلامت روانی، روابط اجتماعی، سلامت محیط) در دانشآموزان، در مرحله بعد از شروع کرونا کاهش یافته است (05/0p<؛ 01/0p<). نتایج به دست آمده بر اهمیت توجه به سطح فعالیت بدنی، سلامت عمومی و کیفیت زندگی در دانشآموزان، بعد از دوران کرونا تاکید دارد.
بختیاری، ناهید؛ بشردوست، سیمین (1400). رابطه بین کیفیت زندگی و افسردگی با نقش میانجی سلامت وجودی کارمندان شهر تهران در دوره شیوع بیماری کرونا. ایدههای نوین روانشناسی،۱۰(۱۴): 1-8.
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، 28 اسفند 1400. قابل دسترس در: https://sums.ac.ir/page-Main/fa/0/descList-dorsaetoolsenews/41976-G857
درتاج، فریبرز؛ دانش پایه، مسلم؛ حسنوند، فضلالله؛ موسوی، سید علی (1399). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سبکهای مقابلهای در رویارویی با اپیدمی کرونا. روانشناسی تربیتی، 16(55): 137-155.
دستیار، آرزو؛ کریمیان کاکلکی، زهره (1400). بررسی ارتباط رخداد خطای دارویی با سلامت عمومی و اضطراب ناشی از بیماری کووید-۱۹ در پرستاران بیمارستان امام رضا (ع) اهواز در سال ۱۳۹۹: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۰(۱۰):۱۱۴۳-۱۱۲۹.
کوچکی، زهره؛ کریمی، سیما (1400). بررسی رابطه بین اضطراب کرونا و کیفیت زندگی با نقش میانجی کیفیت خواب در افراد مبتلاء به دیابت. پرستاری دیابت، ۹(۳):۱۶۷۳-۱۶۶۰.
Aqeel, M., Tasnim, R., Hamza, K. & Jaffar, A. (2022). Comparison of Students' Mental Wellbeing, Anxiety, Depression, and Quality of Life During COVID-19's Full and Partial (Smart) Lockdowns: A Follow-Up Study at a 5-Month Interval. Front. Psychiatry, 12:145-155.
Asmundson, G.J.G. & Taylor, S. (2020). How health anxiety influences responses to viral outbreaks like COVID-19: What all decision-makers, health authorities, and health care professionals need to know [Editorial]. Journal of Anxiety Disorders, 71:201-211.
Brooks, S.K., Webster, R.K., Smith, L.E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N. & Rubin, G.J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. The Lancet, 395(10227):912–920.
Caputo, E.L. & Reichert, F.F. (2020). Studies of physical activity and COVID-19 during the pandemic: A scoping review. J. Phys. Activ. Health,17:1275–1284.
Carter, S.J., Baranauskas, M.N. & Fly, A.D. (2020). Considerations for Obesity, Vitamin D, and Physical Activity amid the COVID‐19 Pandemic. Obesity, 28(7):1176-1177.
Gritsenko, V., Skugarevsky, O., Konstantinov, V., Khamenka, N., Marinova, T. & Reznik, A. (2021). 19 fear, stress, anxiety, and substance use among Russian and Belarusian university students. Int J Ment Health Addict.,19:2362–8.
Grzegorz, B. & Omelan, A. (2022). Physical Activity Behaviors and Physical Work Capacity in University Students during the COVID-19 Pandemic. Int. J. Environ. Res. Public Health,19(2): 891-898.
Hammami, A., Harrabi, B., Mohr, M. & Krustrup, P. (2020). Physical activity and coronavirus disease (COVID-19): specific recommendations for home-based physical training. Managing Sport and Leisure,20:1-6.
Huang, C., Wang, Y., Li, X., Ren, L., Zhao, J. & Hu, Y. (2020). Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. The Lancet,395(10223):497–506.
Kıvrak, A.O. (2021). Examination of Physical Activity and Quality of Life of University Students in the COVID-19 Pandemic Period. Sports and Health Sciences, 23:19-25.
Kluge, H.P. (2020). Statement – Physical and mental health key to resilience during COVID-19 pandemic. WHO Regional Director for Europe.
Kluge, H.P. (2020). Statement – Physical and mental health key to resilience during COVID-19 pandemic. WHO Regional Director for Europe. World Health Organization, 26 March.
Liu, Z., Han, B., Jiang, R., Huang, Y., Ma, C. & Wen, J. (2020). Mental Health Status of Doctors and Nurses during COVID-19 Epidemic in China. Ann Glob Health, 86(1):128-40.
Longmuir, P.E., Colley, R.C., Wherley, V.A. & Tremblay, M.S. (2014). Canadian Society for Exercise Physiology position stand: Benefit and risk for promoting childhood physical activity. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism,39(11):1271-9.
Lubans, D. & et al. (2016). Physical activity for cognitive and mental health in youth: a systematic review of mechanisms. Pediatrics, 1(3):138-149.
Manuell, M.E. & Cukor, J. (2011). Mother Nature versus human nature: Public compliance with evacuation and quarantine. Disasters,35(2):417–442.
Özcan, B. & Saraç, L. (2021). The Relationship between Physical Activity and Quality of Life during the COVID-19 Pandemic: A Case of Female and Male Physical Education Teachers. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 12(3):1-20.
Rarkryan, P.A. (2020). Challenges of home learning during a pandemic through the eyes of a student. Retrieved from: https://www. thejakartapost.com/ life /2020/04/11/ challenges-of-home-learning- during-a-pandemic-through-the-eyes-of-a-student.htm
Schinke, R., Papaioannou, A., Henriksen, K., Si, G., Zhang, L. & Haberl, P. (2020). Sport psychology services to high performance athletes during COVID-19. Internatinal Journal of Sport and Exercise Psychology, 18(3):269-272.
Sprang, G. & Silman, M. (2013). Posttraumatic Stress Disorder in Parents and Youth After Health-Related Disasters. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 7(1):105–110.
Teychenne, M., White, R.L., Richards, J., Schuch, F.B., Rosenbaum, S. & Bennie, J.A. (2020). Do we need physical activity guidelines for mental health: What does the evidence tell us?. Mental Health and Physical Activit, 1:18:100315.
To, K.K.W., Tsang, O.T.Y. & Yip, C.C.Y. (2020). Consistent detection of 2019 novel coronavirus in saliva. Clinical Infectious Diseases, 49(12):586- 592.
Vedoy, I.B., Anderssen, S.A., Tjomsland, H.E., Skulberg, K.R. & Thurston, M. (2020). Physical activity, mental health and academic achievement: a cross-sectional study of Norwegian adolescents. Mental Health and Physical Activity,1(18):100322.
White, R.L., Babic, M.J., Parker, P.D., Lubans, D.R., Astell-Burt, T. & Lonsdale, C. (2017). Domainspecific physical activity and mental health: a meta-analysis. American journal of preventive medicine:52(5):653-66.
Zangrillo, A. & et al. (2020). Fast reshaping of intensive care unit facilities in a large metropolitan hospital in Milan, Italy: facing the COVID-19 pandemic emergency. Crit Care Resusc, 22(2):91-94.
_||_