بررسی ارتباط خلاقیت و توانمندی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قم
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامتمحمد ایزانلو 1 , فریده اشرف گنجویی 2 , محمد علیمردانی 3
1 - کارشناسی ارشد، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - دانشیار، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دکتری، مدیریت ورزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: توانمندی کارکنان, اداره کل ورزش و جوانان, قم, توانمندسازی, خلاقیت,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط خلاقیت و توانمندی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قم است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قم بوده که تعدادشان 82 نفر میباشد. برای نمونهگیری از روش کلشمار استفاده گردید؛ بنابراین، کلیه کارمندان به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری تحقیق شامل پرسشنامه های استاندارد خلاقیت رندسیپ (1979) و توانمندسازی اسپریتزر (1995) بود که روایی آن ها به تأیید متخصصین رسید و پایایی آن ها نیز به استناد تحقیقات اشاره شده در روش تحقیق، به تأیید رسیدند. پرسشنامه خلاقیت شامل 50 سوال و پرسشنامه توانمندسازی شامل 12 سوال و 4 مؤلفه معناداری، شایستگی، حق انتخاب و مؤثر بودن می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید که در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون همبستگی پیرسون در سطح (05/0) استفاده گردید. برای تحلیل دادهها نیز از نرمافزار spss.20 استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که خلاقیت با توانمندسازی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان همبستگی مثبت و معناداری دارد (r: 0/24 p: 0/05). همچنین بین خلاقیت و شایستگی کارکنان ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد (r: 0/23 p: 0/05). اما ارتباط معناداری بین خلاقیت و مؤلفه های معناداری (r: 0/21 p: 0/09)، حق انتخاب (r: 0/21 p: 0/08) و مؤثر بودن (r: 0/14 p: 0/24) وجود ندارد. به نظر میرسد مدیران با اهمیت دادن به توانمندی و شایستگی کارکنان می توانند موجب تقویت خلاقیت شده و زمینه را برای پیشرفت و پویاتر شدن محیط کاری فراهم کنند.
خداداد حسینی، سید حمید (1378). نوآوری در سازمانها (مفهوم، انواع و فرایندها). اقتصاد و مدیریت، شماره 42.
صالحی صدقیانی، جمشید؛ دهقان، نبی الله (1389). بررسی ارتباط ابعاد توانمندسازی روانشناختی با خلاقیت کارکنان با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره. مطالعات کمّی در مدیریت، شماره 1، ص 32 - 50 .
ضرغامی، حمیدرضا؛ جعفری، مصطفی؛ اخوان، پیمان (1391). بررسی رابطه بین خلاقیت و انگیزه افراد برای نوآوری در سازمانهای پژوهشی: مطالعه موردی در پژوهشکده پردازش هوشمند علائم. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،1(4)، ص 64- 37.
محمودیکیا، مریم؛ ارشدی، نسرین؛ احمدی چگنی، سحر؛ بهارلو، مصطفی (1394). رابطه رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی با میانجیگری عدالت رویهای و عدالت تعاملی. مدیریت فرهنگ سازمانی، 13(1)، ص 267-287.
موسوی، سید جعفر؛ صفانیا، علی محمد؛ شیروانی، سمیه (1393). بررسی تاثیر مدیریت دانش و توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت کارکنان. پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، 4(7)، ص 81-95.
الوانی، سید مهدی (1382). راهی به سوی توسعه و بهبود سازمان. مدیریت و توسعه، شماره 16، ص 12-16.
Argyris, C. (1998). Empowerment: the emperors New Clothes. Harvard Business Review, 76(3), P.95-106.
Geijsel, F., Leithwood, K. & Jantzi, D. (2003). Transformational leadership effect on teacher, Commitment and effort toward school reform. Journal of educational adminstration, 41(3), P. 228-256.
Isaksen, S.G. & Isaksen, E.J. .(2011) The climate for ceativity and innovation: and its relationship to empowerment, consumer insight, and ambiguity .Orchard Park NY: The Creative Problem-Solving Group, Inc.
Oldham, G.R. & Cumming, A. .(2002) Enhancing creativity: Managing work contexs for the high potential employee. California Management Review, 40(1), P.22-38.
Sprietzer, G., Kizilos, M. & Nason, S. (1997). A dimensional analysis. Harvard Business Review,23(5), P.679-704.
_||_