طراحی مدل بازاریابی در جامعه مبتنی بر تجربه مشتری در طبیعتگردی استان مازندران
گلنار شجاعی باغینی
1
(
استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی ، شاهرود، ایران
)
محبوبه نادری دوست
2
(
;دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی ، واحد شاهرود ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شاهرود ، ایران
)
الکلمات المفتاحية: کلمات کلیدی: تجربه مشتری, طبیعت گردی, بازاریابی,
ملخص المقالة :
چکیدههدف تحقیق حاضر طراحی مدل بازاریابی مبتنی بر تجربه مشتری در طبیعتگردی استان مازندران می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل تورگردانان، کارشناسان گردشگری و گردشگرانی است که به منظور طبیعتگردی در استان مازندران به مناطق مختلف سفر میکنند. پژوهش از نوع کاربردی می باشد و به صورت کیفی- کمی مورد ارزیابی قرار گرفته است. مولفه ها از طریق ادبیات پژوهش شناسایی شده اند و به منظور غربالگری مولفه ها از تکنیک Delphi استفاده شده است. پرسشنامه ی دلفی در 3 راند توسط کارشناسان گردشگری غربالگری شده است. در گام دوم برای سطح بندی مولفه ها و شناسایی مولفه های تاثیر گذار از تکنیک ISM(ساختاری- تفسیری) بهره برده ایم. نتایج تحقیق حاکی از آن دارد که در گام نخست با توجه به تکنیک دلفی در مدل مبتنی بر تجربه مشتری 3 بعد و 11 مولفه توسط کارشناسان تایید شده است. سه بعد شامل عوامل مرتبط بر تجربه مشتری، عوامل فردی و عوامل محیطی می باشد. در گام دوم در تکنیک ساختاری – تفسیری، مولفه ها در 4 سطح قرار گرفته اند. با توجه به تحلیل وابستگی-نفوذ ، مولفه های عوامل سیاسی و عوامل اقتصادی به عنوان تاثیر گذارترین و کلیدی ترین مولفه در مدل بازاریابی مبتنی بر تجربه مشتری در طبیعتگردی استان مازندران شناسایی شده اند.کلمات کلیدی: تجربه مشتری، طبیعت گردی، بازاریابی
_||_