مقایسه بلوغ عاطفی و مهارت های اجتماعی و اعتماد بین فردی در فرزندان با و بدون تجربه طلاق والدین
الموضوعات :مهشید دانشور 1 , مجتبی صداقتی فرد 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف : این پژوهش با هدف مقایسه بلوغ عاطفی و مهارت های اجتماعی و اعتماد بین فردی در فرزندان با و بدون تجربه طلاق والدین انجام شد. روش: برای دستیابی به اهداف پژوهش از روش تحقیق توصیفی از نوع علی-مقایسه ای استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش شامل کلیه فرزندان طلاق و عادی سراسر کشور در سال 1400-1401 شامل 108 نفر که تعداد 54 فرزند طلاق و تعداد 54 فرزند عادی بودند که از میان نمونه آماریی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها شامل سه پرسشنامه اعتماد بین فردی رمپل و هولمز(1986)، پرسشنامه بلوغ عاطفی سینگ و بهارگاوا (1991) و پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون و همکاران (1983) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری آزمون تی مستقل استفاده شد که تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-26 انجام گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین بلوغ عاطفی فرزندان با و بدون تجربه طلاق والدین تفاوت معنی داری در سطح خطای 01/0 وجود دارد ولی بین مهارتهای اجتماعی و بلوغ عاطفی فرزندان با و بدون تجربه طلاق والدین معنی داری در سطح خطای 05/0 وجود ندارد.نتیجه گیری : بلوغ عاطفی می تواند تحت تاثیر پدیده طلاق فرزندان را دچار مشکلات عمده ای نماید .
ایمانی، رمضان.، و محب، نیما. (1388). رابطه بین بلوغ عاطفی مادران با اختلالات رفتاری فرزندانشان. زن و مطالعات خانواده، 2(6)، 29-49.
بوالهری، جعفر؛ رمضان زاده، فاطمه؛ عابدی نیا، نارینین؛ نقی زاده، محمد مهدی (1395). بررسی برخی علل منجر به تقاضای طلاق در زوجین متقاضی طلاق در دادگاه های تهرانی. مجله تخصصی اپیدمولوژی ایرانی. 8(1)، .83-93
بیابانگرد، اسماعیل. (1384). رابطه میان عزت نفس، انگیزش پیششرفت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای تهران. مطالعات روانشناختی. 1(4)،144-131.
تام، فرشته. (1400). مقایسه سازگاری اجتماعی و بلوغ عاطفی دبیران مجرد و متأهل، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
جعفری هرندی، رضا؛ رجایی موسوی، سیده فاطمه. (1398). رابطه بلوغ عاطفی، حمایت اجتماعی ادراک شده و جو عاطفی خانواده در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر قم. اندیشه های نوین تربیتی, 15(2), 147-172.
خدادادیی، جواد؛ کلائی، اعظم. (1398). تدوین الگوی مفهومی رضایت از ازدواج در باتر خانواده سالم متتنی بر بافت فرهنگی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی. 11(4)،27-60.
دهستانی، مهدی.، و ابراهیمی، محمدرضا.، و ابوهاشمی مقدم، سعید. (1398). پیش بینی مهارت ارتباط بین فردی در دانش آموزان بر اساس میزان بلوغ عاطفی و اضطراب اجتماعی. پژوهش های روان شناسی اجتماعی. 10(36 ), 115-128.
شریفی ریگی، علی. (1397). نقش بلوغ عاطفی، خودتاب آوری و هوش معنوی در پیش- بینی سازگاری با دانشگاه با کنترل انعطاف پذیری شناختی در دانشجویان پسر. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 4(3)، 1-12.
شهنی ییلاقی منیجه؛ عالی پور، سیروس؛ پایبندان طیبه. بهروزی، ناصر. (1390) مقایسه تاب آوری سلامت عمومی پرخاشگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی خانواده طلاق و عادی شهر اهواز. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهوازی، مجله مشاوره کاربردی. 14(1)، 77-102.
شهیم، سیما. (1399). مقایسه مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری در دو گروه از کودکان عادی و مبتلا به اختلالات یادگیری در خانه و مدرسه، مجله روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 33 (6)، 121-138.
قره داغی، ع.، و مبینی کشه، ف. (1399). مقایسه شفافیت خودپنداره, نقش جنسیتی و بلوغ عاطفی در فرزندان با و بدون تجربه طلاق والدین. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره), 11(42 )، 231-260.
قمری گیویی حاین؛ خشنودنیای چماچایی بهنام ا . (1395)مقایسه مهارت های اجتماعیی سلامت روانی و عملکرد تحصیلی در فرزندان با والدین مطلقه متقاضی طلاق و عادی؛ فصلنامه خانواده پژوهی ، 12(4)، 92-49
منصورنژاد، زهرا؛ پورسید، سید رضا؛ کیانی، فریبا؛ خدابخش، محمد رضا. (1392). اثر بخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر تحول بلوغ عاطفی دانشجویان دختر در آستانه ی ازدواج. مجله اصول بهداشت روانی. 15(59)، 158-170.
یاوری، علی. (1392). بررسی سبک های هویت و بلوغ عاطفی با سازگاری اجتماعی معتادان مرد تحت درمان و نگهدارنده متادون مراکز شهر بجنورد. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی گروه آموزش مشاوه دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان.
یعقوبی، کژال؛ سهرابی فرامرز؛ مفیدی، فرخندها. (1390). بررسی و مقایسه میزان پرخاشگری کودکان طلاق و عادی. مجله مطالعات روان شناختی. 7(1)، 78-107.
یوسفی، فرید؛ خیر، محمد. (1381). بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون و مقایسه عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس، فصلنامه علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. 18(2)، 158-147.
Ahmad Khan, M. (2019). emotional maturity of children of working and non-working mothers – a comparative study. Developmental Psychology Monograph, 4(4), 1–103.
Ang, S. (2019). Life course social connectedness: Age-cohort trends in social participation. Advances in Life Course Research, 39 . 13-22.
Auersperg F, Vlasak, T, Ponocny I, and Barth A. (2019). Long-term effects of parental divorce on mental health – A meta-analysis. Journal of Psychiatric Research, 119: 107-115
Dong, Y. Wang, V. Luan,F. Li, Z. and Cheng, L. (2020). How Children Feel Matters: Teacher–Student Relationship as an Indirect Role Between Interpersonal Trust and Social Adjustment. Front Psychol. 2020; 11: 581235.
Engels, R., Dekovic, M., & Meeus, W. (2011). Parenting practices, social skills and peer relationships in adolescence. Social Behavior and Per- sonality: An International Journal, 30, 1, 3-17.
Frank F. Furstenberg and Kathleen E. Kiernan, (2021). Delayed Parental Divorce: How Much Do Children Benefit? Journal of Marriage and Family 63, 452.
Gadermann AM, Almas A, Schonert-Reichl KA, HertzmanHuman C. (2016). Associations of teacher-rated social, emotional, and cognitivedevelopment in kindergarten to self-reported wellbeing, peerrelations, and academic test scores in middle childhood. Early Child Res Q. 35:76–84.
Gleave, E., Robbins, B., & Kolko, B. (2012). Trust in
uzbekistan. International Political Science Review, 33(2), 209-229.
Gresham, F.M Van, M. B. Cook, C. R. (2016). Social skills training for teaching replacement behaviors: Remediating acquisition defects in at-risk students. Behavioral Disorder, 3, 303-377.
Gustavsen, G. W., Nayga, R. M., & Wu, X. (2015). Effects of
parental divorce on teenage children’s risk behaviors: incidence &
persistence. Journal of family & economic issues, 10(1): 121-130.
Harold, G.T. Sellers, R.(2018). Annual research review: Interparental conflict and youth psychopathology: An evidence review and practice focused update, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 59 (4), 374-402.
Harre, N. Slocum, T. (2017). Disputes as complex social events: on the uses of positioning theory, Qualitative Inquiry, 9(1), 100-118.
Hill A. L., Degnan K. A., Calkins S. D., Keane S. P. (2016). Profiles of externalizing behaviour problems for boys and girls across preschool: The roles of emotion regulation and inattention. Developmental Psychology, 42, 913–928.
King, V. (2019), Parental Divorce and Interpersonal Trust in Adult Offspring. Journal of Marriage and Family, 64: 642-656.
Li, B. Bos, M. Stockmann, L. Rieffe, C. (2020). Emotional functioning and the development of internalizing and externalizing problems in young boys with and without autism spectrum disorder, Autism. 24(1): 200–210.
Li, Y.J. Gong, H. (2018). Being a Parent Together: Parental Role Salience Promotes an Interdependent Self-Construal, Frontiers in Psychology, 9 .1462
Mendez, F.X., Hidalgo, M.D., & Ingles, C.J. (2020). The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters. Psychometric properties of the Spanish translation in the adolescent population. European Journal of Psychological Assessment, 18, 30-42.
Mooney. Ann, Oliver. Chris and Smith. Marjorie (2009) Impact of
Family Breakdown on Children’s Well-Being. Evidence Review. Thomas
Coram Research Unit Institute of Education, University of London. ISBN
978 1 84775 450 9
Paste, G., & AminabhaQi, Q. (2016). Impact of emotional maturity on stress and Selfconfidence of adolescents. Journal of Indian Academy of Applied Psychology, 32, 69-75
Rempel, K., & Holmes, G. (1986). Trust in close relationships. Journal of Personality
and Social Psychology, 49, 109-135. ingh, D., Kaur, S.,& Dureja G. (2018). Emotional Maturity differentials among University Students. Journal of physical education and Sports Management; 3(3):41-45.
Stokkebekk, J. (2019). “Keeping balance”, “Keeping distance” and Keeping on with life”: Child positions in divorced families with prolonged conflicts. Children and Youth Services Review, 102, 108- 119.
Tahirović, S. Demir, G. (2017). Influence of Parental Divorce on Anxiety Level of Adolescents, Published: December 20th, 2017
Talwar, V. & Renaud, S. J. (2020). Liar liar! Pants on fire: Detecting the trustworthiness of children’s statements. In K. J. Rotenberg (Ed.). Interpersonal trust during childhood and adolescence. Cambridge: Cambridge University Press. 177-199.
Verissimo, R. (2005). Emotional intelligence, social support and affect regulation. Acta médica portuguesa, 18 (5), 345-352.
Ward, S. M. (2004). Our children's social skills. Eric Digest. ERIC
Document Reproduction Service, Retrieved
http://www.eric.ed.gov/ERICPortal/ recordDetail?- ac cno=ED411279
Wright, J. Heinze, R. (2020). Medical Neglect Allegations in the Context of Conflicted Divorce/Separation Child Custody: What Should the Health Care Provider Do? J Child Adolesc Trauma. 13(3): 285–291.