بررسی کارکرد اسطورههای حماسی و تاریخی در قصاید شهریار
الموضوعات :
مهدی نوروز
1
,
رضا جلیلی
2
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران.
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی - واحد نیشابور، نیشابور، ایران.
تاريخ الإرسال : 11 الخميس , جمادى الأولى, 1440
تاريخ التأكيد : 11 الخميس , جمادى الأولى, 1440
تاريخ الإصدار : 13 الأحد , محرم, 1440
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
یکی از مهم ترین عناصر ادبی در توضیح و تبیین منظومه های فکری یک شاعر، اسطوره است. غالباً شاعران برجسته اسطوره ساز هستند و به کمک این عنصر، بسیاری از داشته های فکری خود را عینیت می بخشند. حضور و بروز اسطوره در شعر شاعران فارسی زبان از سابقه ی دور و درازی برخوردار است که این امر، با توجه به پیشینه ی غنی سرزمین ایران بدیهی می نماید. در این بین، شهریار عنایت ویژه ای به این عنصر سودمند داشته است. در جستار پیش رو، با روش توصیفی- تحلیلی، کارکرد اسطوره های حماسی و تاریخی در آیینه ی قصاید این شاعر بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که مهم ترین اسطوره ها عبارتند از: اسکندر، جمشید، خسرو و شیرین که عمدتاً کارکردی تعلیمی، ستایشی و توصیفی، تاریخی و در نهایت، زیبایی شناسی دارند. کارکرد عرفانی هم، تنها در یک مورد و در بخش مربوط به اسکندر دیده شد که این امر، با مسلک عرفانی شهریار در غزلیات همخوانی ندارد.
المصادر:
کتابها
انوری، حسن. (1383). فرهنگ کنایات سخن. 2ج، تهران: سخن.
رشیدیان، بهزاد. (1370). بینش اساطیری در شعر معاصر فارسی. تهران: گسترده.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1375). صور خیال در شعر فارسی. چاپ ششم. تهران: آگاه.
شهریار، محمدحسین. (1387). دیوان. ج1. چاپ سیودوم. تهران: نگاه.
صفوی، سید حسین. (1364). اسکندر و ادبیات ایران. تهران: امیرکبیر.
علیزاده، جمشید. (1374). به همین سادگی و زیبایی. تهران: مرکز.
کزازی، میرجلالالدین. (1372). رؤیا، اسطوره، حماسه. تهران: مرکز.
_____________ . (1374). بدیع. تهران: کتاب ماد.
گورین، ویلفرد. (1370). راهنمای رویکردهای نقد ادبی. ترجمهی زهرا میهنخواه. تهران: اطلاعات.
لویاستروس، کلود. (1376). اسطوره و معنا. ترجمهی شهرام خسروی. تهران: مرکز.
محمدی، حسنعلی. (1373). شعر معاصر ایران از بهار تا شهریار. تهران: ارغنون.
معین، محمد. (1378). فرهنگ فارسی. تهران: امیرکبیر.
نیکاندیش نوبر، بیوک. (1377). در خلوت شهریار. 2ج. چاپ اول. تبریز: آذران.
همایی، جلالالدین. (1389). فنون بلاغت و صناعات ادبی. چاپ اول. تهران: اهورا.
هینلز، جان. (1379). شناخت اساطیر ایران. ترجمهی ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: چشمه.
یاحقی، محمدجعفر. (1375). تاریخ ادبیات ایران. تهران: شرکت چاپ و نشر ایران.
ب) مقالهها
اسعد، محمدرضا و کمالی بانیانی، مهدیرضا و درخشیده، رضوان. (1394). «فراز و فرود اسطورهشناسی در اشعار شهریار». فصلنامهی بهارستان سخن دانشگاه آزاد خوی. سال 12، شمارهی 29، صص 20-1.
شاهرخی، فرنگیس. (1394). «هویت فرهنگی و دینی در اشعار شهریار (مطالعهی موردی؛ رویکرد آرکائیستی)». مجلهی پژوهشهای نقد ادبی و سبکشناسی دانشگاه آزاد شهرکرد. دورهی 6، شمارهی 4، صص 152-129.
قانونی، حمیدرضا. (1393). «تحلیل بازتاب فولکلور در ادبیات غنایی با تکیه و تأکید بر غزلهای شهریار». فصلنامهی مطالعات زبان و ادبیات غنایی دانشگاه آزاد نجفآباد. سال 4، شمارهی 11، صص 77-59.
پارساپور، زهرا. (1391). «بررسی ارتباط انسان با طبیعت در شعر». مجلهی ادب فارسی دانشگاه تهران. دورهی دوم، شمارهی 1، صص 100-77.
سلیمی، علی و احمدی، محمدنبی. (1389). «شهریار، سنتگرایی رو به سوی نوگرایان (تأملی در راز دلهای او با نیما)». فصلنامهی تحقیقات زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر. دورهی دوم، شمارهی پنجم، صص 73-61.
علویمقدم، مهیار. (1386). «بررسی تطبیقی بازآفرینی اسطورهها در شعر معاصر». مجلهی مطالعات ادبیات تطبیقی دانشگاه آزاد جیرفت. دورهی اول، شمارهی سوم، صص 164-145.
مشتاقمهر، رحمان. (1385). «جنبهی انسانی و جهانی شعر شهریار». مجلهی نامهی پارسی. سال یازدهم، شمارهی اول. صص 66-55.
_||_