بررسی ادلهی فقهی حمایت از مصرف کننده در بیع الکترونیکی
الموضوعات :مهدی محمدیان امیری 1 , علیرضا عسگری 2 , سید محمد مهدی احمدی 3 , سید حسن عابدیان 4
1 - واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
3 - واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
4 - واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: انفساخ, بیع الکترونیکی, اقاله, حمایت از مصرفکننده,
ملخص المقالة :
مقالهی حاضر پیرامون ادلهی فقهی حمایت از مصرفکننده در بیع الکترونیکی تحقیق مینماید. در متون فقهی ما عنوانی خاص تحت عنوان حمایت از مصرفکننده مطرح نشدهاست، ولی مواردی ذکر شده که میتوان ضمن آنها حمایت از مصرفکننده را استنباط نمود. هر چند قانونگذار ایران در این خصوص به وضع قانون پرداخت و در قانون تجارت الکترونیکی نیز موادی را مطرح کرد، با این وصف بررسی ادلهی فقهی موضوع الزامی به نظر میرسد و لازم است موضوع حمایت از مصرفکننده در متون فقهی امامیه مورد بررسی قرار گیرد. حمایت از حقوق مصرفکنندگان در معاملات الکترونیکی از دو راه انجام میشود، اول، حق انصراف پس از خرید، دوم استفاده از خیارات فسخ معامله. در این نوشتار با تکیه بر روش نظری تحقیق و تحلیل محتوا به نگاه فقه امامیه در حمایت از مصرفکننده با تاکید بر راه اول مطرح شده در قانون تجارت الکترونیک ایران (حق انصراف)، با تنقیح مناط و حکمگیری از این دادهها، و تطبیق با دادههای قانون تجارت الکترونیکی، این موضوع بررسی میشود. نتیجهی حاصله از این تحقیق آنکه فقه امامیه حمایت از مصرفکنندگان را پیش بینی نموده و تطبیق آن به عرف واگذار شدهاست. در مجموع حق انصراف مطرح شده در قانون با اقاله قابل انطباق است و موجبات انفساخ معامله را پدید آورده و از ضرر مصرفکننده جلوگیری میکند.
_||_