اعتبارسنجی الگوی خود توسعه ای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران
الموضوعات :عباس محمدی 1 , مائده ارشد راد 2
1 - استادیار ، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: خود توسعهای, اعتبارسنجی, مدرسه تلویزیونی ایران,
ملخص المقالة :
هدف: معلمان نقش اصلی در انتقال محتوای آموزشی به دانشآموزان دارند و از این رو توسعه ابعاد حرفهای آنان برای پیشرفت شغلی اجتناب ناپذیر است. هدف این پژوهش، اعتبارسنجی الگوی خود توسعهای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی ازنوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل معلمان مدرسه تلویزیونی ایران دوره ابتدایی که در دوران اپیدمی کرونا در شبکه آموزش و قرآن تدریس داشتند(161 نفر) که بر اساس فرمول کوکران تعداد 113 نفر به عنوان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مصاحبههای کیفی و ادبیات نظری طراحی شد. برای روایی از روایی صوری و برای پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 83/0 بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرمافزار PLS استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد ضریب مسیر بین خود توسعهای ارزشی-نگرشی در آموزش و تدریس و خود توسعهای معلمان 704/0؛ بین خود راهبری یادگیری معلمان مدرسه تلویزیونی و خود توسعهای معلمان 712/0؛ بین خود توسعهای شناختی در آموزش و تدریس و خود توسعهای معلمان 745/0، بین محرکهای خود توسعهای معلمان مدرسه تلویزیونی و خود توسعهای معلمان 573/0 و بین خود توسعهای مهارتی در آموزش و تدریس و خود توسعهای معلمان 640/0 بود(05/0>P). نتیجهگیری: مدل خود توسعهای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران دارای اعتبار است و برنامه ریزان نظام آموزشوپرورش میتوانند برای ارتقای کیفی خود توسعهای معلمان به این نتایج توجه نمایند.
ابیلی، خدایار. پورکریمی، جواد. مزاری، ابراهیم. (1399). ارائه الگوی خودتوسعهای رهبران دانشگاهی، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 9(2): 1-28.
اسماعیلی، الهام. سامری، مریم. حسنی، محمد. (1398). تأثیر شرایط سازمانی مدرسه، ادراک رهبری و انگیزش معلمان بر بهبود فعالیت تدریس با میانجیگری توسعة حرفهای معلمان ابتدائی، رویکردهای نوین آموزشی، 14(2): 108-128.
قنبری، سیروس. اسکندری، اصغر. (1396). تاثیر رهبری فضیلت گرا بر خودتوسعهای معلمان با میانجی گری یادگیری سازمانی، مدیریت بر آموزش سازمانها، 6(1): 73-102.
کاظمی، مریم. منصوری، وحید. ذوالقدری، پروین. دهقان زاده، حجت. (1396). بررسی سطح دانش و مهارت ICDL معلمان در فرایند تدریس، پژوهشهای تربیتی، 4(1): 34-41.
پورکریمی، جواد. (1395). رابطه صفات برتر خـودتوسعـهای، دانش و اطلاعات بنیـادی مدیـران و عملکـرد آنان (مطالعه موردی: مدیران مدارس شهر ری)، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(25): 63-86.
مزاری، ابراهیم. زمانی، مهسا. (1395). تأثیرپذیری سرمایه انسانی از سازوکارهای روانشناختی-رفتاری خودتوسعهای: خودنظمدهی، خودمدیریتی، خودرهبری و خودراهبری یادگیری، پژوهش های کاربردی روان شناختی، 25(7): 39-51-4.
شرفی، محمود. بهار، محبوبه. (1395). بررسی تطبیقی تاثیر آموزش ضمن خدمت در رفع نیازهای آموزشی و رضایت شغلی معلمان ایران و آلمان، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(25): 21-45.
عسکری نژاد، منیره. احمدی، سید علی اکبر. آذر، عادل. فروتنی، زهرا. (1392). طراحی و تبیین مدل خودتوسعهای منابع انسانی، مدیریت سازمانهای دولتی، 4(1): 62-78.
کلباسی، آقاحسینی. فردین، مژگان. (1399). شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی معلمان ابتدایی مجری برنامه شهاب، مطالعات برنامه درسی، 15(1): 167-192.
Abdulakimovna, S. S. (2021). Teachers self-development as a criterion for increasing professional competence, World Bulletin of Social Sciences, 3(10): 58-60.
Astashova, N.A., Bondyreva, S.K., Smantser, A.P. (2018).Development of the axiosphere of the future teacher in the dialogue space of modern education, The Education and Science Journal, 20(7): 32–67.
Bakken, A.S. (2019). Questions of autonomy in English teachers’ discursive practices, Educational Research, 61(1):105-122.
Cendon, E. (2018). Lifelong learning at universities: Future perspectives for teaching and learning, Journal of New Approaches in Educational Research, 7(2): 81-87.
Hirsh, Å. (2014). The Individual Development Plan: supportive tool or mission impossible? Swedish teachers’ experiences of dilemmas in IDP practice, Education Inquiry, 5(3):24613.
Kim, S., Raza, M., Seidman, E. (2019). Improving 21-st century teaching skills: The key to effective 21-century learners, Research in Comparative and International Education, 14(1):99-117.
Limone, P., Pace, R. (2018). Teacher training and digital paths: Revolution in the school – A project for lifelong learning. In I. Management Association (Ed.), Teacher Training and Professional Development: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 657-675). Hershey, PA: IGI Global.
McElearney, A., Murphy, C., Radcliffe, D. (2019). Identifying teacher needs and preferences in accessing professional learning and support, Professional Development in Education, 45(3): 433-455.
Malm, B. (2009). Towards a new professionalism: Enhancing personal and professional development in teacher education, Journal of Education for Teaching, 35(1):77-91.
Migliarini, V., & Stinson, C. (2021). Inclusive education in the (new) era of anti-immigration policy: enacting equity for disabled English language learners, International Journal of Qualitative Studies in Education, 34(1); 72-88
Stone, M. (1974). Cross‐validatory choice and assessment of statistical predictions. Journal of the royal statistical society, Series B (Methodological), 36(2): 111-133.
Shrouf, H., Al-Qudah, S., Khawaldeh, K., Obeidat, A., & Rawashdeh, A. J. M. S. L. (2020). A study on relationship between human resources and strategic performance: The mediating role of productivity, Management Science Letters, 10(13): 3189-3196.
Yarmakeev, I., Kaplan, A., Valiakhmetova, N., Akhmadullina, R., & Sharafieva, A. (2019). Intra-School Support for Professional Self-Development of Teachers, Int J Edu Sci, 27(1-3): 39-44.
_||_