اعتبارسنجی الگوی خود توسعه ای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران
الموضوعات :عباس محمدی 1 , مائده ارشد راد 2
1 - استادیار ، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: خود توسعهای, اعتبارسنجی, مدرسه تلویزیونی ایران,
ملخص المقالة :
هدف: معلمان نقش اصلی در انتقال محتوای آموزشی به دانشآموزان دارند و از این رو توسعه ابعاد حرفهای آنان برای پیشرفت شغلی اجتناب ناپذیر است. هدف این پژوهش، اعتبارسنجی الگوی خود توسعهای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی ازنوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل معلمان مدرسه تلویزیونی ایران دوره ابتدایی که در دوران اپیدمی کرونا در شبکه آموزش و قرآن تدریس داشتند(161 نفر) که بر اساس فرمول کوکران تعداد 113 نفر به عنوان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مصاحبههای کیفی و ادبیات نظری طراحی شد. برای روایی از روایی صوری و برای پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 83/0 بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرمافزار PLS استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد ضریب مسیر بین خود توسعهای ارزشی-نگرشی در آموزش و تدریس و خود توسعهای معلمان 704/0؛ بین خود راهبری یادگیری معلمان مدرسه تلویزیونی و خود توسعهای معلمان 712/0؛ بین خود توسعهای شناختی در آموزش و تدریس و خود توسعهای معلمان 745/0، بین محرکهای خود توسعهای معلمان مدرسه تلویزیونی و خود توسعهای معلمان 573/0 و بین خود توسعهای مهارتی در آموزش و تدریس و خود توسعهای معلمان 640/0 بود(05/0>P). نتیجهگیری: مدل خود توسعهای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران دارای اعتبار است و برنامه ریزان نظام آموزشوپرورش میتوانند برای ارتقای کیفی خود توسعهای معلمان به این نتایج توجه نمایند.
