پژوهش تطبیقی آیه ﴿نفخت فیه من روحی﴾ در تفاسیر علامه طباطبایی و علامه جعفری
الموضوعات : فصلنامه مطالعات قرآنینعمت اله حسنی 1 , محمود خورسندی 2
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه سمنان(دانشیار).
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر پژوهشی در مسأله نفخ روح در آدمدر تفسیر المیزان و تفسیر مثنوی مولوی اثر علامه جعفری است. علامه طباطبایی معنای دمیده شدن روح الهی در آدمی را ارتباط برقرار نمودن میان روح و بدن دانسته و برای روح در عین اتحاد با بدن، نوعی استقلال از بدن نیز تعریف میکند. ایشان تبیین مینماید اینکه خداوند روح دمیدهشده در آدم را به خود منسوب و اضافه نموده، از روی شرافت دادن به این روح و نیز از باب اضافه لامى است که اختصاص و ملکیت را مى رساند. علامه جعفری ضمن نقد و بررسی علمی نظرات دانشمندان به تبیین و تکمیل نظریهای میپردازد که معتقد است یکی از اوصاف کمالیه خداوند، حیات به معنای عمومی بوده و همین صفت منشأ بروز روح انسانی و ملکوتی در آدمیان نیز هست و به همین جهت همه موجودات، خصوصاً انسان را جلوهگاه صفات الهی میدانند لذا فرموده خداوند ﴿و نفخت فیه من روحی﴾ اضافه حقیقی بوده و احتیاجی به تأویل ندارد. ایشان با واکاوی بعد دیگر موضوع، میزان بهرهمندی انسان از نسیم روح الهی را به مسأله ایمان و تعهد و احساس مسئولیت در عالم وجود، مرتبط و وابسته میداند.
قرآن کریم
.سلیم، غلامرضا. 1361ش، آشنایی با مولوی، تهران: انتشارات توس.
جعفری، محمدتقی. 1358ش، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، ج2، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
جعفری، محمدتقی. 1382ش، عوامل جذابیت سخنان مولوی، تهران: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
جعفری، محمدتقی. 1384ش، مولوی و جهانبینیها، تهران: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
جعفری، محمدتقی. 1386ش، عرفان اسلامی، تهران: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
جعفری، محمدتقی. 1386ش، فکرواره مثنوی، تهران: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
جعفری، محمدتقی. 1387ش، تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی مولوی، ج 8 و 9و 10و 14، تهران: انتشارات اسلامی و مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
دشتی، محمد. 1386ش، ترجمه نهج البلاغه علی بن ابیطالب(ع)، قم: مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع).
راستگو، سیدمحمد. 1376ش، تجلی قرآن و حدیث در شعر فارسی، تهران: سمت.
زرین کوب، عبدالحسین. 1358ش، بحر در کوزه، تهران: انتشارات علمی.
زرین کوب، عبدالحسین. 1364ش، سرّ نی، تهران: انتشارات علمی.
سرکلزایی، علی اکبر. 1386ش، قرآن در مثنوی، تهران: باران اندیشه و لیوسا.
سیدی، حسین.1389ش،تأویل قرآن در مثنوی، تهران: سخن.
طباطبایی، محمدحسین. 1417ق، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه.
طبری، محمد بن جریر. 1389ش، داستان پیامبران؛ گزیده تفسیر طبری، تصحیح حبیب یغمایی، بی جا: ثالث.
عبدالباقی، محمدفؤاد. 1364ش، المعجم المفهرس لألفاظ القرآن الکریم، القاهرة: دار الکتب المصریة.
فانی، کامران و بهاء الدین خرمشاهی. 1364ش، فرهنگ موضوعی قرآن، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
فروزانفر، بدیع الزمان. 1361ش، زندگانی مولانا جلال الدین محمد بلخی مولوی، تهران: زوار.
فیضی، کریم. 1384ش، مثنوی معنای مولوی، تهران: یاران علوی.
مکارم شیرازی، ناصر. 1377ش، ترجمه تفسیر المیزان، ج 1، قم: دار العلم.
مکارم شیرازی، ناصر. 1389ش، ترجمه قرآن حکیم و شرح آیات منتخب، قم: تابان.
موسوی همدانی، سیدمحمدباقر. 1374ش، ترجمه تفسیر المیزان، ج 12 و 14 و 16 و 17 و 19، قم: دفتر انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
مولوی بلخی، جلال الدین محمد. 1371ش، مثنوی مولوی، نسخه رینولد نیکلسون، تهران: نشر علم.
میرزا محمد، علیرضا. 1367ش، مفتاح المیزان، تهران: رجاء.
همایی، جلال الدین. 1362ش، مولوی نامه(مولوی چه میگوید)، تهران: انتشارات آگاه.
مقالات
بیگلر، محمدتقی. 1395ش، «بررسی تطبیقی گناه در قرآن کریم و مثنوی مولوی»، مجله مطالعات قرآنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت، شماره 26.
_||_