سیمای هنر معنایی حروف جاره در جزء دوّم و سوّم قرآن کریم
الموضوعات : فصلنامه مطالعات قرآنیمحمد رضا شالی 1 , مجید محمدی 2
1 - کارشناس ارشد تفسیر قرآن مجید دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
2 - استادیار دانشگاه رازی کرمانشاه گروه زبان و ادبیات عرب
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
مصحف بی بدیل قرآن صاحب دیوان معنایی خاصی است که در رهگذر این دیوان پرمعنا ادبیات عرب جلوه نمایی میکند و صرف و نحو این کلام الفبای این بیان است و نحو کلام همبستگی و ارتباط منسجم مصحف را شامل میشود که حتی حرفش مقصودی بلاغی است که راهنمای اجابت معنای صحیح است. حروف جاره با توجه به عدم استقلال معنایی لیکن محوریت عمیقی در این وابستگی معنایی با هنرنمایی متعلق خویش در اقامه معنای صحیح نقش بسزایی دارد، حروف جاره میتواند پل ارتباطی انتقال معنا را با توجه به شیم شناسنامهای خود به مخاطب برساند حال این وابستگی معنا در سیطره متعلق و ارتباط آن با حروف جر به خصوص در جزء سوم و چهارم قرآن کریم و معنای اصلی و مجازی آن که در کاروان بلاغت است ایفای نقش میکند که متعلق وجوباًً یا جوازاً با حرف جر وضع نشده همراه میشود، بررسی این واقعه بلاغی بین متعلق و حروف جاره یک سیمای هنر معنایی را ایجاد میکند.
القرآن الکریم.
ابن عاشور، الطاهر، محمد. 1964م،التحریروالتنویر، بی جا: دار عیسی البابی الحلبی.
ابن منظور. 1992م، لسان العرب، الطبعة الثانیة، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ابن هشام أنصاری، جمال الدین. 1979م، مغنیاللبیبعنکتبالأعاریب، بیروت: مکتبة بنی هاشمی.
ابوحیـان الاندلسی. 1418ق، البحر المحیط فی التفسیر، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
الآلوسی، محمود. 1964م، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، تحقیق زهری النجار، القاهرة: دار القومیة العربیة.
جاحظ، ابوعثمان عمرو بن بحر.2001م،البخلاء، بیروت: دار الکتب العلمیة.
الزمخشری، محمود بن عمر بن محمد. 1983م، الکشافعنحقایقغوامضالتزیلوعیونالأقاویل فی وجوهالتأویل، بیروت: دار الفکر.
الطبری، محمد بن جریر. 1960م، جامع البیان عن تفسیر القرآن، تحقیق محمود شاکر، القاهره: دار المعارف.
الطوسی، ابو جعفر بن محمد. 1409ق، التبیان فی تفسیر القرآن، حققه احمد حبیب العاملی، الطبعة الاولی، بی جا: مکتب الاعلام الاسلامی.
المالقی، احمد بن النور. 2002م، رصف المبانی فی شرح حروف المعانی، تحقیق أحمد محمد الخرّاط، الطبعة الثالثة، دمشق: دار العلم.
المرادی، الحسن بن قاسم. 1983م، الجنی الدانی فی حروف المعانی، تحقیق فخرالدین قباوة و الآخرون، الطبعة الثانیة، بیروت: دار الآفاق الجدیدة.
الهروی، علی بن محمد. 1971م،الأزهیة فی علم الحروف، تحقیق عبدالمعین الملوحی، دمشق: مطبعة الترقی.
_||_The Holy Quran.
Ibn Ashur, Al-Taher, Muhammad. 1964, Al-Tahrir and Al-Tanwir, unpublished: Dar Isa Al-Babi Al-Halabi.
Ibn Manzoor. 1992, Arabic Language, Second Edition, Beirut: Dar Al-Ahya Al-Tarath Al-Arabi.
Ibn Hisham Ansari, Jamal al-Din. 1979, Moghni al-Labib on the books of Al-Aarib, Beirut: Bani Hashimi School
Abuhayan Al-Andalasi, 1418, Al-Bahr Al-Mohit Fi Al-Tafsir, Beirut: Dar Al-Ahya Al-Tarath Al-Arabi.
Al-Alusi, Mahmoud 1964, The Spirit of Meanings in the Interpretation of the Great Qur'an and Al-Saba Al-Masani, Research of Zahri Al-Najjar, Cairo: Dar Al-Qawmiya Al-Arabiya.
Jahez, Abu Othman Omar bin Bahr. 2001 AD, Al-Bakhla, Beirut: Dar Al-Ketab Al-Alamiya.
Al-Zamakhshari, Mahmud bin Umar bin Muhammad. 1983, Al-Kashaf An Haghaegh Ghavamez Al-Tanzil Vaoyun Al-Aghavil Fi Vojuh Al-Tavil, Beirut: Dar al-Fikr.
Al-Tabari, Muhammad bin Jarir 1960, Comprehensive Statement on the Interpretation of the Qur'an, by Mahmoud Shakir, Cairo: Dar al-Ma'arif.
Al-Tusi, Abu Ja'far ibn Muhammad. 1409 AH, Al-Tabyan Fi Tafsir Al-Quran, Haqqa Ahmad Habib Al-Ameli, First Edition, Bija: Maktab Al-Alam Al-Islami.
Al-Maleghi, Ahmad bin Al-Noor 2002, Rasf al-Mabani fi Sharh Haruf al-Ma'ani, Tahiqiq Ahmad Muhammad al-Kharat, third edition, Damascus: Dar al-Alam.
Al-Moradi, Al-Hassan bin Qasim 1983, Al-Jani Al-Dani in the Letters of Meanings, Research by Fakhruddin Qabawah and Al-Akharun, Second Edition, Beirut: Dar Al-Afaq Al-Jadeedah.
Al-Harwi, Ali ibn Muhammad. 1971, Al-Azhiyah in the science of letters, research by Abdul Mo'in Al-Malouhi, Damascus: Al-Tarqi Press.