بررسی روانکاوانه مفاهیم کلیدی قرآنی عرفانی و تجلّی آن در حوزه ادبیّات فارسی
الموضوعات : فصلنامه مطالعات قرآنیمنصوره مشایخی 1 , مریم پیکان پور 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
آثار ادب فارسی گسترهای پهناور از مفاهیم معنوی، ادبی و اخلاقی است. هر پویندۀ صاحبنظری میتواند جلوهای از اندیشۀ خویش را در آثار ادبی پربار ایران بازیابد و این نشانگر آنست که ادیبان ایران بیشتر عارف، دانشمند، فیلسوف، منجّم، روانشناس، جامعهشناس و امثال آن بودهاند. در این مقاله قسمتهایی از قرآن و ادبیّات عرفانی ایران به پژوهش گرفته شده است تا بار دیگر پیوستگی غیرقابل انکار روانشناسی با علوم قرآنی و ادب عرفانی و به تبع آن عناصر سازندۀ آن یعنی قرآن، عرفان، شعر و سخن منظوم و منثور مسجوع و موسیقی کلام بتواند تأثیر پیشگیری کنندهای در نابسامانیهای روانی داشته باشد و در کنار درمانهای علمی و اصولی برای نجات بشریّت از گرداب سرگشتگی و بیماری مؤثر و مفید واقع شود.
قرآن کریم.
1- میتوس، آندرو. (1372). راز شاد زیستن. ترجمه وحید افضلی راد. تهران: شرکت انتشارات آموزش انقلاب اسلامی.
2- ابن قیم جوزیه، محمّدبن ابی بکر. (1371). مدارج السالکین. قم: بینا.
3- پور طولمی، منیرالسادات. (1389). «رحمت الهی و رزق بندگان در هستیشناسی قرآن». فصلنامه دینپژوهی و کتابشناسی قرآنی فدک، جیرفت. س 1، ش 4، 37-56.
3- حافظ شیرازی، شمسالدین محمّد. (1377). دیوان. تصحیح محمّد قزوینی و قاسم غنی. تهران: اساطیر.
4- شولتس، دوآن. (1369). روانشناسی کمال. ترجمه گیتی خوشدل. تهران: نو.
5- رزمجو، حسین. (1386). انسان آرمانی و کامل در ادبیّات حماسی و عرفانی فارسی. تهران: امیرکبیر.
6- شریعتی، علی. (بیتا). فلسفه نیایش، تهران: شماره ثبت کتابخانه ملی.
7- قشیری، ابوالقاسم. (بیتا). رساله قشیریه، تصحیح بدیعالزمان فروزانفر. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
8- مجلسی، محمّدتقی. (1385). بحارالانوار. تهران: المکتبه الاسلامیه.
9- منطقی، مرتضی. (1370). سببشناسی و درمان بیماریهای روانی در قلمرو اسلامی. تهران: جهاد دانشگاهی.
23- مولوی، جلالالدین محمّد. (بیتا). مثنوی معنوی. تصحیح رینولد نیکلسون. تهران: امیرکبیر.