بررسى تطبیقى تمثیل در انگلیسى و فارسى: مطالعه اى موردى در دو کتاب منط قالطیر عطار و سیر و سلوک زائر جان بانى ین
الموضوعات :پروانه معاذالهی 1 , مریم سعیدی 2
1 - دانش آموختة دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم.
2 -
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
تمثیل همواره به عنوان یکى از انواع ادبى محبوب در تمامى ملل پذیرفته شده استو به عبارتى مى توان آن را قالب ادبى اى جهانى دانست؛ علاوه بر این، مفهوم سیر و سلوک یا سفر عارفانه به صورت تمثیلى مکرراً در قالب هایى نظیر شعر و داستان هاى ادبىبه کاررفته است. از نمونه هاى تمثیلى منظوم در فارسى مى توان از منط قالطیر عطار و درانگلیسى از نمایش منظوم مرگ سرخ1 اثر ادگار آلن پو 2 یاد کرد و از نمونه هاى تمثیلىمنثور مى توان از قصة غربت غریبه3 اثر شیخ اشراق شهاب الدین سهروردى و در انگلیسىاز سیر و سلوک زائر4 و بسیارى دیگر، نظیر کمدى الهى5 دانته 6 نام برد.مقالة حاضر برآن است تا از گذر بررسى تطبیقى کتاب هاى سیر و سلوک زائر ومنط قالطیر، تفاوت ها و نیز شباهت هاى بین این دو اثر را ازلحاظ محتوا، داستان پردازى،شخصیت پردازى و مضمون سفر معنوى مشخص سازد.
بانی ین، جان. 1380 . سیر و سلوک زائر: مقایسة تطبیقى عرفان مسیحیت و اسلام. ترجمة گلناز حامدى.
تهران: مدحت.
مجلة کیهان، ش 234 ؛ برگرفته از وب سایت ،« هنر تمثیل در آثار ادبى » . دستغیب، ع. 1385
.85/3/ مورخ 15 www.noormags.com
ابوالمجد مجدودبن آدم. 1347 . مثنو ىهاى حکیم سنایى؛ به انضمام شرح سیرالعباد ال ىالمعاد. به تصحیح
محمدتقى مدرس رضوى. دانشگاه تهران.
شمیسا، س. 1373 . انواع ادبى. تهران: انتشارات فردوس.
عطار نیشابوری، شیخ فریدالدین. 1382 . منط قالطیر. به اهتمام احمد خاتمى. تهران: سروش.
. منط قالطیر (مقامات طیور). بهاهتمام سید صادق گوهرین. چاپ یازدهم.
تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
. 1383 . منط قالطیر. مقدمه و تصحیح و تعلیقات: شفیعى کدکنی. چاپ
اول. انتشارات سخن.
Bunyan, J. 1966. The Pilgrim’s Progress. New York: Oxford University
Press.
Cousin, J. W. 1910. A Short Biographical Dictionary of English Literature.