تطبیق تله پاتیکی آرکی تایپ شب در اشعار سهراب سپهری و رابیندرانات تاگور
الموضوعات :محمدرضا اسعد 1 , مهدی رضا کمالی بانیانی 2 , رضوان درخشیده 3
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ، ایران،
2 - دانش آموخته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ایران
3 - دبیر آموزش و پرورش ناحیه یک اراک
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
یکی از مباحثی که در ادبیات، امدروزه مدورد توجده قدرار دارد، مبحثآرکی تایپ است. این بحث به وسیله کارل گوستاو یونو ومکتب مردم شناسیتطبیقی دانشگاه شیکاگو مطرح گردید و در ادبیات راه یافته است. ناقدان ادبیضمن مطرح کردن مباحثی از قبیل آنیما، آنیمو ، سایه، نقاب، تاریکی، شب،آب، دایره، اعداد و... به کند وکاو ضمیر ناخودآگاه جمای راه یافته و به تحلیلو نقد و بررسی هر اثر و خالق آن می پردازند. بدیهی اسدت تاریکی شب نیزچونان دیگر آرکیتایپ ها، نمادها و سمبلهای گوناگونی را در بر می گیرد کهبعضی از این نمادها بوسیله ناخودآگاهی جمای در ذهن شاعران و نویسدندگانمشترک می باشد. ازین رو در این مقاله ضمن بررسی نمادهای سیاهی و تاریکیشب، به واکاوی و تطبیق نمادهای خاص این آرکیتایپ در میان اشاار سهرابسپهری و رابیندرانات تاگور پرداخته شده است.