• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی تطبیقی اندیشه های علامه اقبال لاهوری و امیر الشعرا شوقی
        مهدی ممتحن محبوبه بهمنی
        علامه اقبال لاهوری شاعر فارسی زبان هنددی و امیرالشدارا شوقی شاعرعرب زبان مصری، هر یک در دوره زندگانی خود از سرشناس تدرین شداعرانکشورشان به شمار می آمدند. شرایط اجتماعی و سیاسی تقریبا مشابه حاکم برجماه هند و مصر در قرن نوزدهم، باعث به وجود آمدن اندیشه هدای مشترکدر ذهن و چکیده کامل
        علامه اقبال لاهوری شاعر فارسی زبان هنددی و امیرالشدارا شوقی شاعرعرب زبان مصری، هر یک در دوره زندگانی خود از سرشناس تدرین شداعرانکشورشان به شمار می آمدند. شرایط اجتماعی و سیاسی تقریبا مشابه حاکم برجماه هند و مصر در قرن نوزدهم، باعث به وجود آمدن اندیشه هدای مشترکدر ذهن و زبان این دو شاعر وطن پرست گردیده است.در این مقاله سعی ما بر این بوده اسدت، بدا بررسدی شدرایط اجتماعی وسیاسی حاکم بر جاماه هند و مصر، به بررسدی اندیشده هدای مشترک این دوشاعر بپردازیم. مهمترین منابع در تهیه این مقالده دیدوان شار اقبدال و شوقیمی باشد و آنچه بیان شده است، تنها به استناد شعر آنان می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تطبیق تله پاتیکی آرکی تایپ شب در اشعار سهراب سپهری و رابیندرانات تاگور
        محمدرضا اسعد مهدی رضا کمالی بانیانی رضوان درخشیده
        یکی از مباحثی که در ادبیات، امدروزه مدورد توجده قدرار دارد، مبحثآرکی تایپ است. این بحث به وسیله کارل گوستاو یونو ومکتب مردم شناسیتطبیقی دانشگاه شیکاگو مطرح گردید و در ادبیات راه یافته است. ناقدان ادبیضمن مطرح کردن مباحثی از قبیل آنیما، آنیمو ، سایه، نقاب، تاریکی، شب،آب، چکیده کامل
        یکی از مباحثی که در ادبیات، امدروزه مدورد توجده قدرار دارد، مبحثآرکی تایپ است. این بحث به وسیله کارل گوستاو یونو ومکتب مردم شناسیتطبیقی دانشگاه شیکاگو مطرح گردید و در ادبیات راه یافته است. ناقدان ادبیضمن مطرح کردن مباحثی از قبیل آنیما، آنیمو ، سایه، نقاب، تاریکی، شب،آب، دایره، اعداد و... به کند وکاو ضمیر ناخودآگاه جمای راه یافته و به تحلیلو نقد و بررسی هر اثر و خالق آن می پردازند. بدیهی اسدت تاریکی شب نیزچونان دیگر آرکیتایپ ها، نمادها و سمبلهای گوناگونی را در بر می گیرد کهبعضی از این نمادها بوسیله ناخودآگاهی جمای در ذهن شاعران و نویسدندگانمشترک می باشد. ازین رو در این مقاله ضمن بررسی نمادهای سیاهی و تاریکیشب، به واکاوی و تطبیق نمادهای خاص این آرکیتایپ در میان اشاار سهرابسپهری و رابیندرانات تاگور پرداخته شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی تطبیقی دیدگاه های بالزاک و جمال زاده در دو اثر اوژنی گرانده و دارالمجانین
        کریم حیاتی آشتیانی سونیا طالبی
        اونوره دو بالزاک و محمد علی جمال زاده، از متفکدران و نویسدندگان بنامفرانسه و ایران بودند که با آفرینش آثار خود تأثیر بسزایی در شکل گیریاندیشه و تفکرات جامعه عصر خویش داشته و به بسط ادبیات واقع گرایی بهعنوان شیوه ای مشخص در به تصویر کشیدن واقعیت های اجتماعی پرداختند.مقال چکیده کامل
        اونوره دو بالزاک و محمد علی جمال زاده، از متفکدران و نویسدندگان بنامفرانسه و ایران بودند که با آفرینش آثار خود تأثیر بسزایی در شکل گیریاندیشه و تفکرات جامعه عصر خویش داشته و به بسط ادبیات واقع گرایی بهعنوان شیوه ای مشخص در به تصویر کشیدن واقعیت های اجتماعی پرداختند.مقاله حاضر بر این فرض بنا شده است که میان اندیشه های این دو نویسدنده بهدلیل شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه، مدی توان تشابه و ارتبارقاعده مندی را مشاهده کرد و شاید از این روی است که جمال زاده از رئالیسدت بزرگی همچون بالزاک الهام گرفته است. بدین ترتیب در طی این تحقیق، که بهبررسی مضامین اجتماعی یکسان میان دو اثر اوژنی گرانده بالزاک ودارالمجانین جمال زاده اختصاص یافته، ابتدا تأثیر محیط، اجتماع و روابط علتو معلولی در واقایت های زندگی و تحلیل و شناساندن دقیق تیپ های اجتماعیمطالعه می گردد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی تطبیقی جایگاه "بیایمانی" و "ایمان" در داستانهای صادق هدایت و بنت الهدی صدر
        احمدرضا حیدریان شهری سید روح ا... حسینی
        پژوهش ذیل جستاری تطبیقی است پیرامون جهت گیری متفاوت صادقهدایت و بنت الهدی صدر، دو نویسنده برجسته ادبیات فارسی و عبدی نسبتبه اندیشه های اعتقادی با بکارگیری یک ابزار، در یک برهه زمانی مشابه و درگستره جغرافیایی متفاوت؛ هدف از این مقاله، بررسی سبک و نوع نگرش دونویسنده چیره چکیده کامل
        پژوهش ذیل جستاری تطبیقی است پیرامون جهت گیری متفاوت صادقهدایت و بنت الهدی صدر، دو نویسنده برجسته ادبیات فارسی و عبدی نسبتبه اندیشه های اعتقادی با بکارگیری یک ابزار، در یک برهه زمانی مشابه و درگستره جغرافیایی متفاوت؛ هدف از این مقاله، بررسی سبک و نوع نگرش دونویسنده چیره دست نسبت به محیط پیرامونی و ماورایی خود می باشد. با توجهبه طرح ایده های نو در قالب جذاب داستانی، ضروری است با نگاهی جدید،مقوله های مطرح شده را به صورت علمی مورد بررسی قرار داد. شیوه انجام اینتحقیق، به صورت توصیفی و تحلیلی است. در آغاز، برخی از برجسته ترینداستانهای دو نویسنده مورد مطالعه قرارگرفته، پس از آن دیدگاه این دو بهمقوله "جایگاه ایمان در زندگی" مورد مقایسه قرارگرفته است. پژوهش حاضرتلاش دارد با آوردن بخش هایی از متنهای داستانی این دو نویسنده و تجزیه وتحلیل داده های آنان، جهت گیری هدایت را در نوشته هایش و ارتباط آن بابی ایمانی و جهانبینی نادرست و سطحی نگری او ترسیم نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مطالعه تطبیقی اژدهاکشی و باران خواهی در ادبیات کهن ایران و هند
        غلامرضا خلعتبری
        تمثیل اژدهاکشی و باران خواهی همواره بده عنوان یکی از انواع ادبیمحبوب در ادبیات کهن تمامی ملل پذیرفته شده است. گرچه ارایه پاسخ دقیقو روشن در مورد ماهیت شدکل گیری آن کاری سدخت و دشدوار اسدت، امامی توان ردپای آن را در ادبیات کهن ایران و هند جستجو کرد. در این مقالهتلاش می ش چکیده کامل
        تمثیل اژدهاکشی و باران خواهی همواره بده عنوان یکی از انواع ادبیمحبوب در ادبیات کهن تمامی ملل پذیرفته شده است. گرچه ارایه پاسخ دقیقو روشن در مورد ماهیت شدکل گیری آن کاری سدخت و دشدوار اسدت، امامی توان ردپای آن را در ادبیات کهن ایران و هند جستجو کرد. در این مقالهتلاش می شود با کنکاش و پی جُست وجوه تشابه میان "اوستا " و "ریگ ودا"در این دو اثر مقایسه شود، تا وجوه تشابه و افتراق آن ها مشخص شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - خوانش جامعه شناختی نمایش نامه های ملودی "شهر بارانی" اکبر رادی و رمان "احمق" ادوارد باند
        سیما فرشید روناک احمد زادی
        نویسندگان این مقاله دو نمایش نامده ملودی شهر بارانیا ثدر اکبر رادی واحمق اثر ادوارد باند را بدر مبندای نقدد جامعه شناختی و در نظرگرفتن اوضاعاقتصادی و بافت تاریخی-اجتماعی قرن بیستم ایران و قرن نوزدهم انگلستانمورد بررسی قرار داده اند تا نشان دهند که این دو نمایش نامه نویس چکیده کامل
        نویسندگان این مقاله دو نمایش نامده ملودی شهر بارانیا ثدر اکبر رادی واحمق اثر ادوارد باند را بدر مبندای نقدد جامعه شناختی و در نظرگرفتن اوضاعاقتصادی و بافت تاریخی-اجتماعی قرن بیستم ایران و قرن نوزدهم انگلستانمورد بررسی قرار داده اند تا نشان دهند که این دو نمایش نامه نویس طرز تفکرمشابهی دارند و وضایت اقتصادی افراد را عامل مهم و تعیین کننده در شکلگیری ویژگی های انسانی و رفتاری ایشان می دانند. با وجود تفاوت های فرهنگیکه زاده زندگی در دو بافت اجتماعی متفاوت اسدت، رادی و باندد افکار ونگرش های مشترک دارند و با به تصویردرآوردن موقایت شخصیت های نمایشینشان می دهند که جایگاه اجتماعی افراد تا چه حد بر نحوه زندگی، طرز تفکر وروابط ایشان با دیگران تاثیر می گذارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - دنیاگریزی در شعر ناصر خسرو و ابوالعتاهیه
        مریم محمودی
        دنیاگریزی، از مضامین عمده در شعر و ادب فارسی و عربی است که از بنمایه های شعر زهد و تحقیق (قرن دوم هجری) ابوالعتاهیه، شاعر قدرن دوم وسوم هجری است. شاید بتوان گفت در سیر تکامل شاعر زهد و تحقیق ادبفارسی، ناصرخسرو و سپس اوج آن سنایی است. هدف از این تحقیدق ، پیداکردن نقار مش چکیده کامل
        دنیاگریزی، از مضامین عمده در شعر و ادب فارسی و عربی است که از بنمایه های شعر زهد و تحقیق (قرن دوم هجری) ابوالعتاهیه، شاعر قدرن دوم وسوم هجری است. شاید بتوان گفت در سیر تکامل شاعر زهد و تحقیق ادبفارسی، ناصرخسرو و سپس اوج آن سنایی است. هدف از این تحقیدق ، پیداکردن نقار مشترک این دو شاعر مانند بسامد بالای مضمون در شار، وابستگیبه دربار و مهجور شدن شان می باشد. تصاویری که از دنیا در ذهن و اندیشدهناصرخسرو و ابوالعتاهیهوجود دارد؛ از طریق واژگان به خوبی منتقل شدهاست. این تصاویر، چهره حقیقی آنان را نشان می دهد. تصویرابوالعتاهیه ازدنیا، ترسیم زشت و ناخوشایند نیست و حتی گاهی نگاه حکیمانه دارد. درانتها باید گفت هر دو شاعر توصیه های بسیاری بر ترک دنیا و تمایلات دنیویارائه داده اند. دلیل عمده هر دو ناپایداری و گذرندگی دنیاست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی تطبیقی مناظره ی دو قطره خون شعر پروین با مناظره ی رمان سه قطره خون تریللو
        راحله عبداله زاده برزو
        در این نوشتار برآنیم تا به تحلیل مناظرهای که میان دو قطره خون در شعرپروین اعتصامی رخ می دهد بپردازیم و سپس سنجشی کوتداه میدان مناظره دوقطره خون پروین با سه قطره تریللو، که گفته میشود الهام بخدش ایدن مناظرهبوده است، انجام دهیم و بدینسان خوشده ای از اندیشده هدای پروین بچی چکیده کامل
        در این نوشتار برآنیم تا به تحلیل مناظرهای که میان دو قطره خون در شعرپروین اعتصامی رخ می دهد بپردازیم و سپس سنجشی کوتداه میدان مناظره دوقطره خون پروین با سه قطره تریللو، که گفته میشود الهام بخدش ایدن مناظرهبوده است، انجام دهیم و بدینسان خوشده ای از اندیشده هدای پروین بچیندیم.پروین در فضای عاطفی و عرفانی مشرق زمین زیسته است؛ فضایی که آدمی رارنج به گنج می رساند. سلوک شرقی در دامنه رنج قرار دارد و شرح همین رندسبب اطناب در شار پروین شده است ولی در شار تریللو ایجاز سلوک غربیرا می بینیم. در این شعر، تریللو با بیان احساس خویش، تنها به سلوکی درونیراه می برد؛ ولی، پروین در مناظره خویش معنا را به خدمت سلوک دروندی ومضمونی اجتماعی درآورده و از عرفان به دادگری رسیده اسدت. در حق یقدت،شعر او در حکم حلقه ای از زنجیر مبارزه با ظلم قرار گرفته اسدت. پس شعرپروین پرورده تر و از عمق بیشتری برخوردار است پرونده مقاله