تدوین استراتژی توسعه اکوتوریسم در منطقه الموت به روش SWOT
الموضوعات :رضا ارجمندی 1 , کیوان صائب 2 , سید علی جوزی 3 , شیما رضایی 4
1 - استادیار مدیریت محیطزیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران
2 - استادیار گروه محیطزیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن.
3 - استادیار گروه محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
4 - کارشناس ارشد مدیریت محیطزیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران (مسئول مکاتبات).
الکلمات المفتاحية: منطقه الموت, اکوتوریسم, SWOT,
ملخص المقالة :
لزوم توجه جدی به مقوله سیر و سیاحت و گردشگری در طبیعت (اکوتوریسم) به عنوان پدیدهای جدید در زندگی ماشینی قرن بیست و یکم بسیار احساس میشود و اهمیت آن روز به روز در دنیا افزایش مییابد. کشور ما با برخورداری از انواع مختلف جاذبههای گردشگری مانند الموت، تاکنون نتوانسته از این مزیت به خوبی استفاده نماید. با وجودی که مناطق طبیعی کشور میتواند یکی از جاذبههای ارزشمند برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به شمار آید، اما برنامهریزی برای استفاده از این شرایط هنوز در ابتدای راه است و کار مهم و اساسی برای بهرهبرداری از جاذبههای طبیعی صورت نگرفته است.هدف از این تحقیق تدوین استراتژیهایی برای توسعه اکوتوریسم در منطقه الموت میباشد که در این راستا از روش SWOT (تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدها) استفاده شده است. با کمک این روش و بررسیهای میدانی و تهیه پرسشنامه نقاط قوت و ضعف درونی منطقه و هم چنین فرصتها و تهدیدهای بیرونی مشخص شدند. سپس استراتژیهایی جهت رفع نقاط ضعف و تهدیدات و هم چنین تقویت نقاط قوت و فرصتهای موجود اتخاذ شد. در نهایت استراتژیهای به دست آمده از روش SWOT نمرهدهی شده و با استفاده از ماتریس QSPM اولویتبندی شدند تا در توسعه اکوتوریسم منطقه مدنظر قرار گیرند.بر اساس نتایج به دست آمده استراتژیهای برگزاری جلسات و همایشهایی جهت بیان ارزش منطقه در سطح منطقهای و ملی، بالا بردن فرهنگ عمومی به وسیله آموزش برای جلوگیری از تخریب محیطزیست منطقه و تاسیس هتل و اماکن رفاهی برای اکوتوریستها در منطقه در اولویت قرار گرفته اند.
_||_