واکاوی نقش تلنگر سبز بر رفتارهای زیست¬محیطی سازمانی با توجه به نقش میانجی مسئولیت اجتماعی شرکتی و ذهن ناخودآگاه در صنعت فولاد
الموضوعات :
1 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران.*(مسوول مکاتبات)
2 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
الکلمات المفتاحية: تلنگر سبز, رفتارهای زیست¬محیطی سازمانی, مسئولیت اجتماعی شرکتی, ذهن ناخودآگاه.,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: امروزه عملکرد صنعت فولاد در عرصه زیستمحیطی به شدت تحت کنترل و نظارت دولتها و نهادهای محیطزیستی در کشورها میباشد. با توجه به اهمیت عملکرد زیستمحیطی این صنعت و تأثیر آن بر توسعه پایدار، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واکاوی نقش تلنگر سبز بر رفتارهای زیستمحیطی سازمانی با توجه به نقش میانجی مسئولیت اجتماعی شرکتی و ذهن ناخودآگاه در صنعت فولاد انجام شده است.
روش بررسی: این پژوهش از نظر نوع هدف به صورت کاربردی، به شیوه توصیفی و با رویکرد پیمایشی انجام گرفته است. در این پژوهش جامعه آماری مشتمل بر 350 نفر از کارکنان فعال در شرکت فولاد غدیر در شهر نیریز است که از طریق روش نمونهگيري در دسترس گزینش شدند. از رویکرد حداقل مربعات جزئی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد و نرم افزار مورد استفاده در این پژوهش Smart PLS2 میباشد. جهت سنجش روایی از روایی همگرا استفاده شد و به منظور برازش پایایی، از آلفای کرونباخ بهره گرفته شد و ضریب آن برای تمام سازههای پژوهش بیشتر از 7/0 میباشد.
یافته ها: یافته های این پژوهش بیانگر آن بود که تلنگرهای سبز هم بر رفتارهای زیستمحیطی سازمانی و هم بر مسئولیت اجتماعی شرکتی و ذهن ناخودآگاه تأثیر مثبت و معناداری دارد. از طرف دیگر اثر مثبت و معنادار مسئولیت اجتماعی شرکتی و ذهن ناخودآگاه بر رفتارهای زیستمحیطی سازمانی در شرکت فولاد نیریز مورد تأیید قرار گرفت.
بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد هم مسئولیت اجتماعی شرکتی و هم ذهن ناخودآگاه نقش میانجیگری در رابطه بین تلنگر سبز و رفتارهای زیستمحیطی سازمانی ایفاء میکند. همچنین برخی عوامل که میتواند در کنار مسئولیت اجتماعی شرکتی به محیط زیست سالم کمک نماید، توجه به مدیریت منابع انسانی سبز و رفتارهای سبز کارکنان است. بنابراین به تحقیقات آتی پیشنهاد میشود که ارتباط این مفهوم را با سایر موضوعات ذکر شده مورد بررسی قرار دهند. از آنجا که پژوهش حاضر صرفاً در یک محیط صنعتی محدود انجام گرفته است، بنابراین به تحقیقات آتی پیشنهاد میشود که در سایر شرکتها، صنایع و شهرها این پژوهش را مورد آزمون قرار دهند.
1. Geng, L., Cheng, X., Tang, Z., Zhou, K., & Ye, L. (2016). Can previous pro-environmental behaviours influence subsequent environmental behaviours? The licensing effect of pro-environmental behaviours. Journal of Pacific Rim Psychology, 10.
2. Azhar, A., & Yang, K. (2019). Workplace and Non‐workplace Pro‐environmental Behaviors: Empirical Evidence from Florida City Governments. Public Administration Review, 79(3), 399-410.
3. Tezel, E., & Giritli, H. (2019). Understanding pro-environmental workplace behavior: a comparative study. Facilities.
4. Afsar, B., Badir, Y., & Kiani, U. S. (2016). Linking spiritual leadership and employee pro-environmental behavior: The influence of workplace spirituality, intrinsic motivation, and environmental passion. Journal of Environmental Psychology, 45, 79-88.
5. Helfand, G. E., Berck, P., & Maull, T. (2003). The theory of pollution policy. In Handbook of environmental economics (Vol. 1, pp. 249-303). Elsevier.
6. Jabbour, C. J. C., de Sousa Jabbour, A. B. L., Govindan, K., Teixeira, A. A., & de Souza Freitas, W. R. (2013). Environmental management and operational performance in automotive companies in Brazil: the role of human resource management and lean manufacturing. Journal of Cleaner Production, 47, 129-140.
7. Steg, L., & Vlek, C. (2009). Encouraging pro-environmental behaviour: An integrative review and research agenda. Journal of Environmental Psychology, 29, 309–317.
8. Aziz, F., Mahadi, N., & Mohammad, J. (2018). Employee Pro-Environmental Behaviour: A Systematic Review and Suggestions for Future Research. The Journal of Social Sciences Research, 272-280.
9. Robertson, J. L., & Barling, J. (2013). Greening organizations through leaders' influence on employees' pro‐environmental behaviors. Journal of organizational behavior, 34(2), 176-194.
10. My, K. B., & Ouvrard, B. (2019). Nudge and tax in an environmental public goods experiment: Does environmental sensitivity matter?. Resource and Energy Economics, 55, 24-48.
11. Ghasemi, Nasser (2018), Collection of Iran's Environmental Laws and Regulations, Behnami Publishing House, Tehran.
12. Mokhtari Malek-Abadi, Reza, Abdollahi, Azime Alsadat and Sadeghi, Hamidreza (2014). Analysis and recognition of urban environmental behaviors (case study: Isfahan city, scientific-research quarterly of research and urban planning, 5(18), 1-20.
13. Shtybel, U (2010), NUDGE TOWARDS CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY. ISIG JOURNAL, 157.
14. Pan, C., Abbas, J., Álvarez-Otero, S., Khan, H., & Cai, C. (2022). Interplay between corporate social responsibility and organizational green culture and their role in employees’ responsible behavior towards the environment and society. Journal of Cleaner Production, 366, 132878.
15. Asadi, Masoumeh and Mehrabi, Mahbobeh (2017). Investigating contextual and social factors affecting the environmental behaviors of Bandar Abbas citizens, Hormozgan Cultural Research Journal. 10(15): 118-132.
16. Hemayatkhah Jahormi, Mojtaba; guidance, culture; Danesh, Parvaneh and Ghorbani, Mahdi. (2016). Analyzing environmental behaviors based on the TPB model, Social Development, 11 (3), 31-66.
17. Wu, L. (2018). The relationships between environmental sensitivity, ecological worldview, personal norms and pro‐environmental behaviors in Chinese children: Testing the value–belief–norm model with environmental sensitivity as an emotional basis. PsyCh journal, 7(3), 111-121.
18. Saeed, B. B., Afsar, B., Hafeez, S., Khan, I., Tahir, M., & Afridi, M. A. (2019). Promoting employee's proenvironmental behavior through green human resource management practices. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26(2), 424-438.
19. Djellal, F., & Gallouj, F. (2016). Service innovation for sustainability: paths for greening through service innovation. In Service innovation (pp. 187-215). Springer, Tokyo.
20. Stern, P. C. (2000). New environmental theories: toward a coherent theory of environmentally significant behavior. Journal of social issues, 56(3), 407-424.
21. Kollmuss, A., & Agyeman, J. (2002). Mind the gap: why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behavior?. Environmental education research, 8(3), 239-260.
22. Schubert, C. (2017). Green nudges: Do they work? Are they ethical?. Ecological Economics, 132, 329-342.
23. Smith, N. C., Goldstein, D. G., & Johnson, E. J. (2013). Choice without awareness: Ethical and policy implications of defaults. Journal of Public Policy & Marketing, 32(2), 159-172.
24. Ramya, S. M., & Baral, R. (2021). “Mind” matters! A conceptual framework using mental models and green nudging to drive corporate environmental responsibility. Management Decision, 59(4), 719-731.
25. Oullier, O., & Sauneron, S. (2011). Green Nudges’ new incentives for ecological behaviour. Centre d’Analyse Stratégique, Note d’analyse, (216), 1-11.
26. Evans, N., Eickers, S., Geene, L., Todorovic, M., & Villmow, A. (2017). Green Nudging, A discussion and preliminary evaluation of nudging as an environmental policy instrument.
27. Mols, F., Haslam, S. A., Jetten, J., & Steffens, N. K. (2015). Why a nudge is not enough: A social identity critique of governance by stealth. European Journal of Political Research, 54(1), 81-98.
28. Brown, Z., Johnstone, N., Haščič, I., Vong, L., & Barascud, F. (2013). Testing the effect of defaults on the thermostat settings of OECD employees. Energy Economics, 39, 128-134.
29. Kormos, C., Gifford, R., & Brown, E. (2015). The influence of descriptive social norm information on sustainable transportation behavior: a field experiment. Environment and Behavior, 47(5), 479-501.
30. Egebark, J., & Ekström, M. (2016). Can indifference make the world greener?. Journal of Environmental Economics and Management, 76, 1-13.
31. Bartke, S., Friedl, A., Gelhaar, F., & Reh, L. (2017). Social comparison nudges—Guessing the norm increases charitable giving. Economics Letters, 152, 73-75.
32. Thunström, L., Gilbert, B., & Ritten, C. J. (2018). Nudges that hurt those already hurting–distributional and unintended effects of salience nudges. Journal of Economic Behavior & Organization, 153, 267-282.
33. Popescu, C. R. G., & Popescu, G. N. (2019). An exploratory study based on a questionnaire concerning green and sustainable finance, corporate social responsibility, and performance: Evidence from the Romanian business environment. Journal of Risk and Financial Management, 12(4), 162.
34. Abbas, J., & Dogan, E. (2022). The impacts of organizational green culture and corporate social responsibility on employees’ responsible behaviour towards the society. Environmental Science and Pollution Research, 29(40), 60024-60034.
35. Ayayi, A. G., & Wijesiri, M. (2022). Is there a trade‐off between environmental performance and financial sustainability in microfinance institutions? Evidence from South and Southeast Asia. Business Strategy and the Environment, 31(4), 1552-1565.
36. Lee, C. C., Wang, C. W., & Ho, S. J. (2022). The dimension of green economy: Culture viewpoint. Economic Analysis and Policy, 74, 122-138.
37. Velte, P. (2022). Meta-analyses on corporate social responsibility (CSR): a literature review. Management Review Quarterly, 72(3), 627-675.
38. Yu, P., Jiao, A., & Sampat, M. (2022). The Effect of Chinese Green Transformation on Competitiveness and the Environment. In Handbook of Research on Green, Circular, and Digital Economies as Tools for Recovery and Sustainability (pp. 257-279). IGI Global.
39. Taghavi, S. M., Karimizand, M., & Mirabi, V. (2022). Designing a Model of Corporate Social Responsibility to Assist the Development of the Iranian Banking Industry. Journal of Business Management, 14(4), 695-716.
40. Sun, A. Y., & Scanlon, B. R. (2019). How can Big Data and machine learning benefit environment and water management: a survey of methods, applications, and future directions. Environmental Research Letters, 14(7), 073001.
41. Maiteny, P. T. (2002). Mind in the Gap: summary of research exploring'inner'influences on pro-sustainability learning and behaviour.
42. Bhardwaj, R., & Pareek, A. (2023). The Unconscious Mind and Planetary Influences on the Human Unconscious Mind and Personality.
43. Krickel, B. (2023). The Unconscious Mind Worry: A Mechanistic-Explanatory Strategy. Philosophy of Science, 90(1), 39-59.
44. Al-Swidi, A. K., Gelaidan, H. M., & Saleh, R. M. (2021). The joint impact of green human resource management, leadership and organizational culture on employees’ green behaviour and organisational environmental performance. Journal of Cleaner Production, 316, 128112.
45. Berger, M., Müller, C., & Nüske, N. (2020). Digital Nudging in Online Grocery Stores-Towards Ecologically Sustainable Nutrition. In ICIS.
46. Davy, B. J. (2021). A Rationale for the Study of Unconscious Motivations of Climate Change, and How Ritual Practices Can Promote Pro-environmental Behaviour. Worldviews: Global Religions, Culture, and Ecology, 25(2), 113-129.
47. Drayton, M. (2022). The Saboteur at Work: How the Unconscious Mind Can Sabotage Ourselves, Our Organisations and Society. Taylor & Francis.
48. Santos Silva, M. (2022). Nudging and other behaviourally based policies as enablers for environmental sustainability. Laws, 11(1), 9.
49. Sunstein, C. R. (2015). Behavioural economics, consumption and environmental protection. In Handbook of research on sustainable consumption. Edward Elgar Publishing.
50. Fanghella, V., d'Adda, G., & Tavoni, M. (2019). On the use of nudges to affect spillovers in environmental behaviors. Frontiers in psychology, 10, 61.
51. Su, L., & Swanson, S. R. (2019). Perceived corporate social responsibility's impact on the well-being and supportive green behaviors of hotel employees: The mediating role of the employee-corporate relationship. Tourism management, 72, 437-450.
52. Dijksterhuis, A., Smith, P. K., Van Baaren, R. B., & Wigboldus, D. H. (2005). The unconscious consumer: Effects of environment on consumer behavior. Journal of consumer psychology, 15(3), 193-202.