مقایسه اضطراب کرونا و سبک های مقابله ای در معلمان ورزشکار و غیرورزشکار
الموضوعات :حسن علی خانی 1 , نرجس سیاری 2 , فرشید شاهین فر 3 , آسیه میرزاآقاجانی 4
1 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
2 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.
3 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
4 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
الکلمات المفتاحية: اضطراب کرونا, سبکهای مقابلهای, معلمان.,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اضطراب کرونا و سبکهای مقابلهای در معلمان ورزشکار و غیرورزشکار انجام پذیرفت. روش پژوهش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع مقایسه¬ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ورزشکار و غیر ورزشکار شهرهای املش و لنگرود در سال1400 میشد که از بین آن¬ها تعداد 270 نفر از طریق روش نمونه¬گیری دردسترس انتخاب شدند و در دو گروه 135 نفره ورزشکار(با سابقه تمرینی 3سال متوالی و حداقل 3جلسه تمرین در هفته) و غیر ورزشکار جایگرفتند. در این پژوهش از پرسشنامههای استاندارد اضطراب کرونا علیپور و همکاران و سبکهای مقابلهای اندلر و پارکر استفاده شد که به صورت آنلاین در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. درپژوهش حاضر از کجی و کشیدگی متغیرها برای بررسی نرمال بودن متغیرها واز آزمون لون برای همگنی واریانسها استفاده گردید تا امکان استفاده از آزمونهای پارامتریک فراهم شود.جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در سطح آمار توصیفی از میانگین، میانه، نما ، انحراف استاندارد و ترسیم جداول و در سطح آمار استنباطی از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل واریانس تک متغیره استفاده گردید. همچنین داده¬های پژوهش حاضر با استفاده از نرم¬افزار SPSS-22 در سطح معنی داری001/0مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد بین اضطراب کرونا و سبکهای مقابلهای در معلمان ورزشکار و غیرورزشکار،تفاوت معنیدار وجوددارد.(اضطراب کرونا و سبک مقابلهای هیجانمدار و اجتنابی در معلمان ورزشکارنسبت به معلمان غیرورزشکار کمتر و سبک مقابلهای مسئلهمداردر آنان بیشتر است). نتیجهگیری: بنابراین انجام فعالیتهایورزشی در دوران همهگیری کرونا به میزان قابل توجهی میتواند شدت اضطراب ناشی از این بیماری را در معلمان کاهشداده و از مشکلات ناشی از آن نیز پیشگیری نماید.
Alipour A, Ghadami A, Alipour Z, Abdollahzadeh H. [Preliminary validation of the corona disease anxiety scale (CDAS) in the Iranian sample (Persian)]. Q J Health Psychol. 2020; 8(32):163-75. ( in Persian).
Anthony, M., Ironson, G. & Schneiderman, N. (2007). A practical guide to managing stress in a cognitive-behavioral way. Translated by Seyyed Javad Al-Mohammed, Solmaz Jokar and Hamid Taher, Neshat Dost (2011). Isfahan: Academic Jihad Publications. (in persian)
Bagheri Sheykhangafshe, F. (2021). Mental Health of Medical Students during the Coronavirus 2019 Epidemic (COVID-19). Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 20(2), 251-256. (in persian). doi: 10.52547/jrums.20.2.251
Bagheri Sheykhangafshe, F., Abolghasemi, A., Kafi Masouleh, M. (2019). Comparison Dark Triad Traits of Personality, Cognitive Decision- Making and Mental Toughness in Natural, Supplement and Steroid Bodybuilders. Sport psychology Studies, 8(29), 19-38. ( in Persian).
Bagheri-Shikhangfeshe, F., Tajbakhsh, K., & Abolghasemi. (2020). Comparison of covid-19 anxiety, coping styles and health anxiety in student athletes and non-athletes. Sports Psychology Studies, 32(9), 288-306. https://doi.org/10.22089/spsyj.2020.9377.2027.
Bokma, W. A., Wetzer, G. A., Gehrels, J. B., Penninx, B. W., Batelaan, N. M., & van Balkom, A. L. (2019). Aligning the many definitions of treatment resistance in anxiety disorders: A systematic review. Depression and Anxiety, 36(9), 801-812. https://doi.org/10.1002/da.22895.
Cetin, C., & Dede, E. (2018). The effect of perceived stress dimensions on self- efficacy and job burnout of public school teachers. Archives of Business Research, 6(7).
Endler, N. S., & Parker, J. D. (1990). Multidimensional assessment of coping: a critical evaluation. Journal of personality and social psychology, 58(5), 844. https://doi.org/10.1037/0022-3514.58.5.844.
Gao, J., Galley, M., & Li, L. (2018, June). Neural approaches to conversational ai. In The 41st International ACM SIGIR Conference on Research & Development in Information Retrieval (pp. 1371-1374). https://doi.org/10.1145/3209978.3210183.
Garbóczy, S., Szemán-Nagy, A., Ahmad, M. S., Harsányi, S., Ocsenás, D., Rekenyi, V., & Kolozsvári, L. R. (2021). Health anxiety, perceived stress, and coping styles in the shadow of the COVID-19. BMC Psychology, 9(1), 1-13.
Ghadbanzadeh, (2019). Investigating the relationship between stress coping styles and corona anxiety in high school students of Ahvaz city. The 6th National Conference on Humanities and Management Studies. (in persian).
Garavand، H. (2021). Structural modeling of problem solving styles and corona anxiety in students with emphasis on the mediating role of self-efficacy. Cognitive and behavioral science research, 10(2), 145-166. (in persian). doi: 10.22108/cbs.2022.130911.1581.
Jacob, L., Tully, M., Barnett, Y., Lopez-Sanchez, G., Butler, L., Schuch, F., ... & Yakkundi, A. (2020). The relationship between physical activity and mental health in a sample of the UK public: A cross-sectional study during the implementation of COVID-19 social distancing measures. Mental Health and Physical Activity, 19, 100345-100345..
Jafarian Firouzabadi, F; North Ahmedabadi, AD (2022). Afaq Humanities Year, 48: 35-46. (in persian).
Kyriacou, C., and And Sutcliffe, J. (1978). Teacher stress: prevalence, sources, and symptoms. Br. J. Educ. Psychol. 48, 159–167. doi: 10.1111/j.2044-8279.1978.tb02381.x.
Laddu, D. R., Lavie, C. J., Phillips, S. A., & Arena, R. (2020). Physical activity for immunity protection: Inoculating populations with healthy living medicine in preparation for the next pandemic. Progress in cardiovascular diseases. doi: 10.1016/j.pcad.2020.04.006. doi: 10.1016/j.pcad.2020.04.006
Lazarus, R. S. (1993). Puzzles in the Study of Daily Hassles. J. Behavioral Medicine, 7, 375-389.
Lees, N. F. (2009). The ability to bounce back: The relationship between resilience, coping, and positive outcomes. A thesis presented in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Arts in Psychology at Massey University, Auckland, New Zealand.
Levine, O., Terry, M., & Tjong, V. (2022). The collegiate athlete perspective on return to sport amidst the COVID-19 pandemic: A qualitative assessment of confidence, stress, and coping strategies. International journal of environmental research and public health, 19(11), 6885. https://doi.org/10.3390/ijerph19116885.
Lindberg, L., Hagman, E., Danielsson, P., Marcus, C., & Persson, M. (2020). Anxiety and depression in children and adolescents with obesity: a nationwide study in Sweden. BMC Medicine, 18(1), 1-9.
Makarowski, R., Predoiu, R., Piotrowski, A., Görner, K., Predoiu, A., Oliveira, R., ... & Ahuja, G. (2022). Coping Strategies and Perceiving Stress among Athletes during Different Waves of the COVID-19 Pandemic—Data from Poland, Romania, and Slovakia. In Healthcare 10( 9), 1770.
Mohammadzadeh, F.; Dilshad Nougabi, A.; Bazli, J; Karimi, H. R.; Alami, H. (2022). Stress factors and coping strategies during the 2019 coronavirus outbreak among hospital staff: a case study in Iran. Scientific Research Journal of Internal Medicine, 27(2), 148-163.( in Persian). doi: 10.32598/hms.27.2.3289.1
Nabilpour, M.; Pourrahim, A.; Aghababa, A; Soltanian, L. (2022) Maintaining the mental well-being of bodybuilding athletes with physical activity during quarantine. preventive medicine; 8 (2): 47-37 .( in Persian). doi: 10.52547/jpm.8.2.47.
Nikomanesh, N; Shabani, R. (2019). Investigating the relationship between coping styles and sports in high school students. The third international conference of psychology, educational sciences and social studies. .( in Persian).
Özdin, S., & Bayrak, Ö. Ş. (2020). Levels and predictors of anxiety, depression and health anxiety during COVID-19 pandemic in Turkish society: The importance of gender. The International journal of social psychiatry, 20764020927051. https://doi.org/10.1177/0020764020927051.
Pressley, T. (2021). Factors contributing to teacher burnout during COVID-19. Educ. Res. 50, 325–327. doi: 10.3102/0013189x211004138.
Robinson, L. E., Valido, A., Drescher, A., Woolweaver, A. B., Espelage, D. L., LoMurray, S., ... & Dailey, M. M. (2023). Teachers, stress, and the COVID-19 pandemic: A qualitative analysis. School mental health, 15(1), 78-89.
Rogowska, A. M., Kuśnierz, C., & Bokszczanin, A. (2020). Examining anxiety, life satisfaction, general health, stress and coping styles during COVID-19 pandemic in Polish sample of university students. Psychology Research and Behavior Management, 13, 797. https://doi.org/10.2147/PRBM.S266511.
Roiz Hernández, H. D. J. (2021). Grado de afectación de la salud mental en médicos residentes de anestesiología durante la pandemia SARS-COV2 (COVID-19) (Doctoral dissertation, Universidad Autónoma de Nuevo León).
Rubilar, N. V., and Oros, L. B. (2021). Stress and burnout in teachers during times of pandemic. Front. Psychol. 12:e756007. doi: 10.3389/fpsyg.2021.756007.
Sabahi, Z (2022). Examining the relationships caused by illness, obsessive belief and stress coping styles. Master's thesis, University of Mashhad. ( in Persian).
Schinke R, Papaioannou A, Henriksen K, Si G, Zhang L, Haberl P. (2020) Sport psychology services to high performance athletes during COVID-19. Int J Sport Exerc Psychol,18(3). DOI: 10.1080/1612197X.2020.1754616. https://doi.org/10.1080/1612197X.2020.1754616.
Serafrazi, M.; Hashemi, S. M.; Karamzadeh, Ren. (2012). Examining the nervous pressure caused by work and its role in reducing the productivity of the organization, a case study: Red Crescent population of Fars province. Educational Management Research, 4 (16), 119-144. ( in Persian).
Wu, Z., & McGoogan, J. M. (2020). Characteristics of and important lessons from the coronavirus disease 2019 (COVID- 19) outbreak in China: summary of a report of 72 314 cases from the Chinese Center for Disease Control and Prevention.
Yaqoubi, Abulqasem; Aruti Mawafaq, Akbar; Safari, Neda. (2022) Prediction of stress caused by Corona based on stress coping strategies, quality of life and psychological well-being of nurses. Nursing Management Quarterly; 11 (1): 10-20 .( in Persian).
Zhu, N., Zhang, D., Wang, W., Li, X., Yang, B., Song, J., ... & Niu, P. (2020). A novel coronavirus from patients with pneumonia in China, 2019. New England Journal of Medicin, 382(8), 727-73. doi: 10.1056/NEJMoa2001017.