طراحی مدل توسعه سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار با تاکید برنقش محوری شبکه های تلویزیون داخلی
الموضوعات : دانش سرمایهگذاریمحسن نظری 1 , سید مسعود محسنی 2 , سید وحید عقیلی 3 , سید مهدی شریفی 4
1 - دکترای اقتصاد، دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
2 - دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه علمی و کاربردی
3 - دکترای علوم ارتباطات، دانشیار و رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
4 - دکترای مدیریت رسانه، استادیار دانشکده مدیریت ، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)
الکلمات المفتاحية: بورس اوراق بهادار, توسعه بورس, سرمایه گذاری بورسی, سواد مالی, صدا و سیما,
ملخص المقالة :
توسعه فرهنگ سرمایه گذاری در بورس و نقش رسانه ملی جهت ارتقای سواد مالی و رسانه ای افراد جامعه در راستای توسعه اقتصادی کشور با هم پیوند خورده است. انسجام و کارآمدی بورس اوراق بهادار مستلزم سرمایه گذاران هوشمند و آگاه است که با استفاده از رسانه ملی آگاهی بخش، مورد اعتماد، فرا گیر، شفاف ساز، بازدارنده از انحراف و در دسترس باسواد شوند. تعریف یونسکو از سواد نیز دارای ابعاد رسانه ای و مالی است. در این پژوهش نحوه تعامل سازمان بورس و سازمان صدا و سیما مطالعه گردیده و ظرفیت های تلویزیون برای توسعه سرمایه گذاری در بورس به روش دلفی شناسایی گردیده است. پژوهش حاضر با روش کیفی و مصاحبه های نیمه ساختاریافته با سی نفر از مدیران ارشد صدا و سیما و مدیران عامل کارگزاری های بورس انجام گردید. نظریه حاصل نشان می دهد که پدیده اصلی چنین تعاملی با عنوان "رویداد مداری، بازنمایی و نگرش تحلیلی برنامه های بورسی تلویزیون" است که تحت تأثیر متغیرهایی مانند عوامل سیاسی حاکم بر بورس و تلویزیون، تفکر رقابتی رسانه ها، اعتماد مخاطبان، پاسخگویی مسئولین بورس با زبان رسانه، جذب و اقناع حداکثر مخاطبان، ارتقای سواد مالی و توسعه سرمایه گذاری در بورس را تبیین می کند.
* استراس انسلم، کوربین جولیت، مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریه زمینه ای، ترجمه ابراهیم افشار، تهران: نشر نی؛ 1392.
* دادگران سیدمحمد، مبانی ارتباطات جمعی، چاپ دوم، تهران: فیروزه؛ 1377.
* ساروخانی باقر، اقناع غایت ارتباطات، نامه علوم اجتماعی، تهران؛ 1383.
* فیضی کامران، ایران دوست منصور. دلفی روشی برای تحقیق، تصمیم گیری و آینده پژوهی. چاپ اول. تهران: سازمان مدیریت صنعتی؛ 1392.
* فبوزی فرانک، مودیلیانی فرانکو، فری مایکل. مبانی بازارها و نهادهای مالی. ترجمه عبده تبریزی. تهران، چاپ سوم، پیشبرد ؛ 1389.
* کازنو ژان، قدرت تلویزیون، ترجمه علی اسدآبادی، تهران: امیرکبیر؛ 1385.
* کوواچ بیل، روزنستیل تام، عناصر روزنامه نگاری، ترجمه داود حیـدری، انتشـارات دفتـر مطالعـات و توسـعه رسانه ها، 1385.
* Borodich Sergey, Deplazes Svetlana, Comparative Analysis of the Levels of Financial Literacy among Students in the U.S. BELARUS, and JAPAN, Journal of Economics and Economic Education Research, Vol (11), No(3), 2010.
* Kishori, Kumar Dinesh. A Study on Factors Influencing the Investors’ Decision Making in Stock Market with Special Reference to Indian Stock Market, International Journal of Management and Commerce Innovations, Vol (4), Issue (1), 2016
* Malhotra Prem, Malhotra Sunita. The Impact of Mass Media Communication on Stock Trading Decisions: An Empirical Study. European Journal of Business and Management, Vol (4), 2012.
* McQuail D, Mass communication theory, London, sage, 2006.
* Taylor Sharon M, Wagland Suzanne. The Solution to the Financial Literacy Problem: What is the Answer? Australasian Accounting, Business and Finance Journal, 7(3), 2013.
* Vakilifard Hamidreza, Matoof Alireza, Ahmadian Ali. The Effect of Reporting and Mass Media on Iran's Capital Market. International Research Journal of Finance and Economics, Issue (71), 2011.
_||_