تبیین اثر روزهای هفته در بازدهی بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از پانل دیتا
الموضوعات : دانش سرمایهگذاری
1 - استادیار و عضو هیأت علمی نیمه وقت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- مالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: فرضیه کارآیی بازار, اثر روزهای هفته, دانش مالی رفتاری, بازدهی, داده های تابلویی,
ملخص المقالة :
در جهت گسترش ادبیات مالی و نیز با توجه به لزوم به روز شدن در دانش امروز موجود در دنیا، این تحقیق به بررسی یکی از جدیدترین مباحث مدیریت مالی یعنی دانش مالی رفتاری که به رفتار شناسی بازار سرمایه و مطالعه جنبه های رفتاری و روانشناسی بازار سرمایه می پردازد، اختصاص دارد. در این حیطه یکی از مباحث جالب اثرات تقویمی است که توجه خود را به ناهمسانی های رفتار و عملکرد بازار در اوقات مختلف روز، هفته، ماه و سال معطوف می دارد. در مجموع این تحقیق اثر روزهای هفته را مورد تمرکز قرار داده است. برخی از تحقیقات در سراسر دنیا نشان می دهند که بازدهی بالاتر از نرمال در روز قبل از تعطیلات رقم می خورد، در حالی که بازدهی کمتر از نرمال در روز بعد از تعطیلات مشاهده می شود. مدارک تجربی علّت بازدهی بالای قبل از تعطیلات را فعالیت بالا و یا بالا رفتن سطح فعالیت ها معرفی کرده اند و بازدهی کمتر از نرمال بعد از تعطیلی را به تجمع اطّلاعات در این روزها استناد کرده اند. در این تحقیق مسأله این است که آیا می توان روزهایی را در ایران مشخّص کرد که داغ تر و پر معامله تر باشد؟ به عبارت دیگر آیا عدم تقارن در بازار سرمایه ایران در روزهای مختلف هفته وجود دارد و در صورت وجود، دلایل احتمالی آن ها چیست. یافته های این تحقیق اثر روزهای هفته در بازدهی در بورس اوراق بهادار تهران را تأیید می نماید. اثر چهارشنبه در تخمین ها معنادار بوده است. با تأیید اثر روزهای هفته در این تحقیق، کارآیی بورس تهران در سطح ضعیف نیز به چالش کشیده می شود.