ارایه مدلی جهت بهینهیابی سنجههای نقدشوندگی در بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات : دانش سرمایهگذاری
علیرضا فاطمی
1
(
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت مالی، گروه مدیریت ، واحد امارات ، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی
)
ایرج نوروش
2
(
استاد،گروه مدیریت ، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی
)
فرهاد حنیفی
3
(
دانشیار، گروه بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
)
مانی شریفی
4
(
استادیار ، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
)
الکلمات المفتاحية: تکنیک عددی ویکور, مقایسه توانمندی نقدشوندگی, سنجههای نقدشوندگی, تحلیل عاملی,
ملخص المقالة :
نقدشوندگی یک جنبۀ اساسی از کارایی بازار سهام به شمار می رود و به لحاظ روش شناسی، اکثر تئوری های مربوط به مطالعه مرتبط با ساختار بازارهای مالی ، مفاهیم مربوط به رفتار نقدشوندگی را بیش از سایر ویژگی های بازار مورد توجه قرار می دهند. بنابراین نقش محوری نقدشوندگی بازار در شکل گیری قیمتها، و کاهش هزینه و ریسک پذیره نویسها و بازارسازها و ثبات سیستمهای مالی مهم است لذا موضوع نقدشوندگی در سال های اخیر توجه زیادی را در مطالعات دانشگاهی و همچنین در نشریات مهم به خود معطوف نموده است.دراین تحقیق معیارهای هریک از انواع نقدشوندگی معرفی میشوند و رابطه بین آنها نیز مورد بررسی قرار میگیرد. در واقع مسئله اصلی تحقیق این است که چه سنجه ای معیار برخورداری مطلوب(بهینهتر) جهت انتخاب نقدشوندگی در بورس اوراق بهادار تهران را دارد. هدف این رساله ارزیابی و مقایسه توانمندی نقدشوندگی و طراحی مدلی جهت تبیین سنجههای نقدشوندگی در بورس اوراق بهادار تهران با تاکید بر یازده معیار متفاوت مقایسه آنها بود. برای این منظور نمونهای متشکل ازپنجاه شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1/1/1397تا 29/12/1397بررسی گردید. برای نیل به هدف پژوهش از روش از تحلیل عاملی- الگوریتم عددی ویکور که از جمله روش های تصمیم گیری چند معیاره است، استفاده گردیده شد.
_||_