ارائه الگوی ادغام و اکتساب در صنایع خودروسازی ایران مبتنی بر روش تصمیمگیری چندمعیاره فازی (FuzzyMCDM)
الموضوعات :
دانش سرمایهگذاری
ابوالفضل اسماعیل زاده
1
,
فرهاد حنیفی
2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت مالی گرایش بین المللی
گروه مالی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دوبی، امارات متحده عربی
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
تاريخ الإرسال : 03 السبت , جمادى الثانية, 1442
تاريخ التأكيد : 06 الثلاثاء , جمادى الثانية, 1442
تاريخ الإصدار : 08 الأحد , شعبان, 1442
الکلمات المفتاحية:
" ادغام,
اکتساب,
صنایع خودروسازی ",
ملخص المقالة :
جامعه آماری استفاده شده در این مقاله، شامل 15 نفر از خبرگان آشنا با شرکتهای صنعت خودروسازی و مطلع از مفاهیم ادغام و اکتساب است. ابزار جمع آوری داده ها استفاده از پرسشنامه خبرگان و مقایسات زوجی است. 5 مولفه ی اجتماعی و سیاسی، جغرافیایی و منطقهای، حقوقی، قانونی و مقررات و نیز زیرساختهای ICT و مالی، اقتصادی و سودآوری به عنوان ابعاد اصلی در طراحی این مدل شناسائی شدند. براساس نتایج بدست آمده مشخص گردید تمامی این مولفه ها دارای تاثیر معناداری در راستای الگوی ادغام و اکتساب بوده اند. هم چنین می توان نتیجه گرفت که در بین این عوامل، مولفه ی اصلی حقوقی، قانونی و مقررات، بیشترین تاثیر را بر روی شکل گیری الگوی ادغام و اکتساب در صنایع خودرو سازی داشته است.
المصادر:
عادیرودسری، محمدحسین، طباطبائیان، سیدحبیبالله و دادفر، رضا (1398). الزامات خودر وساز شدن در عرصه جهانی؛ 1 نگاهی به وضعیت صنعت خودر وسازی ایران، فصلنامه مجلس و راهبرد، سال 26، شماره 98. https://nashr.majles.ir/article_318_d694e61b8865565e4c1a0450a241d149.pdf
محمدی، مهدی و حاجیپور، بهمن (1397). شناسایی الگوی همکاری- رقابت در صنعت خودرو ایران براساس رویکرد سیستمی: مطالعه داده بنیاد، علمی پژوهشی بررسی مالی بازرگانی، شماره 88 و 89. http://barresybazargani.itsr.ir/article_33365_5b8a0ac23aad0cc5cbd033df4c7f28c2.pdf
کابلی، مونا سادات؛نیکومرام، هاشم؛ رهنمای رودپشتی، فریدون و رحمانی، علی (1399). اثربخشی ارزش های انگیزشی شوآرتز و اخلاق حرفه ای حسابداری بر گزارشگری مالی متقلبانه، علمی-پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی، تابستان - شماره 66 صفحه - از 27 تا 50 . https://qjma.atu.ac.ir/article_11571_222917e46954f824ecbf3f9b168b443f.pdf
مهرناز حیدری سورشجانی؛ پرستو محمدی (1395). شناسایی مولفههای مراحل مختلف رشد شرکتهای نوآور در تعامل با سرمایهگذاران خطرپذیر، دوره 9، شماره 1، بهار، صفحه 59- https://jed.ut.ac.ir/article_59863_63d86afcedfda0f66c2eac4b68a3fefa.pdf
عساکره، سجاد و زرندی، سعید و افشارپور، محسن (1394). نقش سرمایه گذاری جمعی در تأمین سرمایه کارآفرینان نوپافصلنامه تخصصی رشد فناوری، دوره11، شماره 43. https://civilica.com/doc/464054
ابراهیمی، عباس و حسینی، سعید و ابراهیمی، حسین(1395). شناسایی ریسک های ساختاری در شرکت های هلدینگ سرمایه گذاری،دومین کنفرانس بین المللی در مدیریت، حسابداری و اقتصاد،تهران. https://civilica.com/doc/610842
رستمی نوروزآباد، مجتبی؛ جلیلوند، ابوالحسن؛ فلاح شمس لیالستانی، میرفیض؛ سعیدی، علی (1398 .(چه عـواملی بـر رفتـار متفاوت شرکتهای ارزشی و رشدی مؤثر هستند؟ شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران. تحقیقات مالی، 21(4)، 517 -544 . https://jfr.ut.ac.ir/article_75554_f3498426ea0cac932782a33654aaa730.pdf
Porter, M. and Argyres, N. and McGahan, A. (2002). An Interview with Michael Poter. The Academy of Management Executive, Vol. 16, No. 2.
Cassa, AronO, VietNgo, Liem & Nima, Heiratia (2012). Examining market entry mode strategies via resource-based and institutional influences: Empirical evidence from a region-within-country economy context Australasian Marketing Journal (AMJ). Volume 20, Issue 3, August, Pages 224-233. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1441358212000122
_||_