عوامل راهبردی مؤثر بر سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل جادهای کالا
الموضوعات :
دانش سرمایهگذاری
پرویز تورانی قزوینی
1
,
اصغر مشبکی
2
,
حمیدرضا سعیدنیا
3
,
علی بدیع زاده
4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی.
2 - استاد گروه مدیریت، دانشگاه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت و مدرس، تهران،ایران .
3 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
تاريخ الإرسال : 05 الثلاثاء , رمضان, 1441
تاريخ التأكيد : 13 الأربعاء , رمضان, 1441
تاريخ الإصدار : 27 الجمعة , صفر, 1444
الکلمات المفتاحية:
حمل و نقل جاده ای کالا,
عوامل راهبردی,
کسب و کار,
هوشمند سازی,
زیر ساخت ها,
ملخص المقالة :
علیرغم اهمیت بالای تأثیر صنعت حمل و نقل جادهای کالا در توسعه اقتصاد کشور، دادههای آماری حکایت از توسعه پایین این صنعت متناسب با ظرفیتهای بینظر و موقعیت ژئواستراتژیک سرزمینی ایران دارد، پژوهش حاضر به ارائه عوامل راهبردی موثر بر سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل جادهای کالا پرداخته است. این پژوهش دارای ماهیتی اکتشافی- کاربردی؛ با پارادایم تفسیری-ساختاری؛ رویکرد آمیخته با روشهای کیفی داده بنیاد و روش کمی معادلات ساختاری است منبع گردآوری دادهها در این پژوهش در فاز کیفی مقالات، اسناد بالادستی، مصاحبهها و در فازکمی پرسشنامه و روش تجزیهوتحلیل دادهها در فاز کیفی داده بنیاد/ نظاممند با بهرهمندی از نرم افزار مکس کیو دا و در فاز کمی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل میباشد. نخبگان و خبرگان حوزه حمل و نقل جادهای کالا بودند که با روش گلوله برفی شناسایی و انتخاب شدند. بر اساس یافتههای این پژوهش مهمترین راهبردهای موثر در صنعت در حمل و نقل جادهای کالا عبارتند از: 1) بهبود فضای کسب و کار؛ 2) انجام تحقیقات بازار؛ 3) هوشمند سازی؛ 4) ارتقاء الگوهای رفتاری؛ 5) استفاده از فنّاوری و تجهیزات روز؛ 6) توسعه زیرساختها.
المصادر:
انواع روشهای حمل و نقل و جابجایی کالا https://postbar.ir/
پورخلیقی هیر, حمید، ۱۳۹۵، مسیولیت متصدی حمل و نقل جاده ای کالا در حقوق ایران با مطالعه تطبیقی در کنوانسیون قرارداد حمل و نقل بین المللی کالا از طریق جاده (سی ام آر) مصوب 1956 ژنو،کنگره بین المللی جامع حقوق ایران، برگزاری بصورت سمینار، موسسه نمودار توسعه داتیس، https://www.civilica.com/Paper-LAWI02-LAWI02_130.html
حمداللهی، مهرداد (1388) حمل و نقل جادهای کالا و نقش آن در اقتصاد کشور، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
سازمان حمل و نقل و پایانههای کشور (1377) مجموعه گزارشهای تدوین برنامه حمل و نقل جادهای شماره ۵. تهران.
سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای (1388) سالنامه آماری، انتشارات کارا.
سازمان حمل و نقل و پایانههای کشور (1380) حمل و نقل در یک نگاه. تهران.
صفارزاده، محمود (1387) جایگاه حمل و نقل زمینی در اقتصاد کشور، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
خواجه زاد، امیر (1394)، مسئولیت و عدم مسئولیت متصدی حمل و نقل جادهای کالا در حقوق تجارت ایران و کنوانسیون M.R، فصلنامه فقه و تمدن ایران، شماره 11 تابستان 1395، ص 123-100
خوشخو، سوسن (1396) حمل و نقل جادهای و نقش آن در اقتصاد، ماهنامه تخصصی سازمان راهداری وزارت راه و شهرسازی، تهران، شماره 23، ص 48 و 49
محبی, محمد، ۱۳۹۲، اهمیت حمل کالا جاده ای در توسعه اقتصادی حمل ونقل پایدارنمونه موردی استان قزوین،همایش ملی معماری، شهرسازی و توسعه پایدار با محوریت از معماری بومی تا شهر پایدار، مشهد، موسسه آموزش عالی خاوران، https://www.civilica.com/Paper-APSD01-APSD01_028.html
مشبکی اصفهانی، اصغر؛ صادقیانی، فرشاد؛ صادقیانی، ایوب. (1394). ارزش ویژه برند با رویکردی به بازار ایران. انتشارات بازاریابی. تهران.
وحدتی فرد، جواد (1396) بررسی عوامل ارتقاء کارایی صنعت حمل و نقل جادهای – داخلی کالا. پایاننامه فوقلیسانس مدیریت دولتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان).
http://tehran.rmto.ir/Pages/ResultAndTasks.aspx
http://www.hamlkala.com/fa/haml-jaddei
https://www.aftabir.com/articles/view/economy_marketing_business/transportation
http://www.iran-transportation.com/
https://badpa.ir/blog
Zhang, Y. (2015). The Impact of Brand Image on Consumer Behavior: A Literature Review. Open Journal of Business and Management, 3: 58-62.
Merrilees, B. (2017). Experience-centric branding: challenges and advancing a new mantra for corporate brand governance.Journal of Brand Management, 24(1), 1- 13.
Schroeder, J. E. (2017). Corporate branding in perspective: a typology.European Journal of Marketing, 51(9/10), 1522-1529.
Astrachan, C. B., Botero, I., Astrachan, J. , & Prügl, R. (2018). Branding the family firm: A review, integrative framework proposal, and research agenda. Journal of Family Business Strategy.
Indurkar, D. (2017). U.S. Patent No. 9,603,009. Washington, DC: U.S. Patent and rademark Office.
Ashworth, G. J., & Kavaratzis, M. (2018). The Roles of Branding in Public Administration and Place Management: Possibilities and Pitfalls. In The Palgrave Handbook of Public Administration and Management in Europe Palgrave Macmillan, London (pp. 425-439).
_||_