بررسی و اولویتبندی روشهای آموزشی محیطزیست در تفکیک و جمعآوری مدیریت پسماند
الموضوعات :مجیدرضا گنجی 1 , لعبت تقوی 2 , قاسمعلی عمرانی 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده محیط زیست و انرژی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران،
2 - استادیار گروه آلودگی محیط زیست، دانشکده محیطزیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.
3 - استاد گروه علوم محیط زیست، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانش گاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: پسماند شهری, جمع آوری, تفکیک, رتبه بندی, آموزش,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: نظر به این که شناسایی شیوه هایی آموزشی مختلف شهروندان و بهره گیری از روش های موثر می تواند راه رسیدن به مدیریت جامع پسماند و در نهایت توسعه پایدار را هموار سازد ، زمینه ساز این پژوهش شده است. روش بررسی: چهار ابزاری که برای جمع آوری داده ها استفاده شده شامل مصاحبه با اساتید و کارشناسان، مطالعات کتاب خانه ای، اسناد و مدارک و پرسش نامه(اصلی و ویژه تحلیل سلسله مراتبی)می باشد. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل و با استفاده از روشAHP اولویت بندی شدند. برای به دست آوردن پایایی در این پژوهش، ضریب آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه گردید. به منظور سنجش و تایید روایی، پرسش نامه توسط اساتید و متخصصین مربوطه مورد بررسی قرار گرفت. بحث و نتیجهگیری: نتایج روش AHP نشان داد که روش تلفیقی ، بهترین شیوه برای آموزش تفکیک و جمع آوری پسماند می باشد. نهایتا می توان عنوان نمود که از چهار روش آموزشی موجود در منطقه، روش تلفیقی بهترین شیوه، مناسبترین زمان آموزش، عصر روزهای هفته و مناسب ترین مکان نیز مدارس و بوستان ها شناخته شدند. شایان ذکر است که ارتقای آگاهی های تخصصی مدرسین، آموزش گران و دیگر افراد مرتبط با پسماند در شهرداری نیز برای اثر بخشی روش های آموزشی بسیار موثر میباش
1- عمرانی.قاسمعلی،1389، مواد زاید جامد، جلد اول و دوم، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد.
2- لاهیجانیان.اکرم الملوک،1390،آموزش محیط زیست، دانشگاه آزاد واحدعلوم وتحقیقات.
3- Saurabh. G.Ram. B. Antil .K .2012, Environmental Education for Healthcare Profetionals with Refrence to Biomedical waste Management, International Research Journal of Environment Sciences ,Vol.1 (5),69-75
4- خراسانی. اباصلت و عبدی. اکبر، 1380، روش های کاربردی نیاز سنجی آموزشی، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
5- شریعت پناهی. محمود، 1376، مبانی بهداشت محیط، انتشارات دانشگاه تهران .
6- عبدلی. محمد علی، 1384، بازیافت مواد زاید شهری، دانشگاه تهران.
7- دانشیار.حدیث، 1392 مجموعه مقالات در وبسایت www.hadisdaneshyar.blagfa.com
8- نوروزیان. علیرضا ،1391 ، تاثیر آموزش همگانی در بهبود مدیریت پسماند در سطح استان خراسان شمالی ، پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش محیط زیست ، دانش گاه پیام نور ، واحد شهر ری.
9- فاضل. فریدون،1391، بررسی تأثیر برنامه های آموزشی ویژه شهرداری بر میزان تفکیک پسماندهای خشک در شهرداری منطقه 17، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت محیط زیست.دانشکده محیط زیست.
10- دانش گاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
11- فلاح زاده. سلیمه،1392، بررسی تأثیر آموزش شهروندی بر افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری منطقه 17، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی،دانش گاه آزاد اسلامی، واحد رودهن.
12- پورعزیزی. فاطمه، 1388، بررسی نقش مشارکت مردمی در بهبود مدیریت پسماند،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت محیط زیست. دانش کده محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
13- رفیعی.محمد،1389،آموزش شهروندی و نقش آن در دست یابی به توسعه پایدار.پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت محیط زیست.دانشکده محیط زیست.دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات.
14- اسماعیلی.محمد،1388،نقش آموزش شهروندی در به بود مناسبات اجتماعی و ارایه شیوه های مطلوب، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت محیط زیست، دانش کده محیط زیست،دانشگاه آزاد اسلامی،واحدعلوم وتحقیقات.
15- نظامی.الهه،1390، بررسی میزان اثر بخشی آموزش های ارایه شده توسط سازمان مدیریت پسماند خراسان شمالی به زنان خانه دار، پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور،واحد شهر ری.