بررسی شیوه حفاظت محیط زیستی در طرح های توسعه شهری با استفاده از رویکرد انتقال حق توسعه
الموضوعات :مجتبی رفیعیان 1 , زهراالسادات اردستانی 2
1 - دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس
2 - استادیار گروه شهرسازی، دانشکده هنرو معماری، دانشگاه خوارزمی تهران *(مسوول مکاتبات).
الکلمات المفتاحية: حفاظت محیط زیستی, حق توسعه, انتقال حق توسعه, طرح های توسعه شهری,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: از زمان پذیرش اعلامیه ریو در سال 1992 مفهوم کاربرد رویکرد مشارکتی در زمینه های مختلف توسعه و حفاظت محیط زیستی در سطح بین المللی پذیرفته شده است. این اعلامیه رویکرد مشارکتی را به عنوان امری مهم در مدیریت محیط زیست و تصمیم گیری در توسعه پایدار ارایه می کند و مسوولین را تا حد ممکن به بکارگیری این رویکرد ملزم می کند. روش بررسی: براساس رجوع به اسناد معتبر بین المللی و علمی و با استناد به پروژه های در حال انجام در جهان در این زمینه، سازوکارهای مداخلاتی در رویکرد انتقال حق توسعه مورد شناخت و بازبینی قرار خواهد گرفت و همچنین چگونگی بکارگیری معیارها، مولفه ها و شاخص های مورد توجه این موضوع برای حفاظت محیط زیستی بیان خواهد شد. یافته ها: رشد فزاینده برنامه های توسعه، چه آگاهانه و چه خود به خودی، به هشدارهای محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی منجر شد. در پاسخگویی به مسایل و بحران های ناشی از آن ها، مفاهیم و رویکردهای جدیدی برای توسعه های آتی مطرح گردید که یکی از آن ها رویکرد انتقال حق توسعه می باشد. بحث و نتیجه گیری: این رویکرد باعث می شود تا مالکان داوطلبانه در حفاظت مناطق طبیعی و حساس محیطی و فضاهای باز و زمین های کشاورزی شرکت کنند و دولت نیز مجبور به پرداخت غرامتی نشود. در این مقاله سعی بر تشریح این رویکرد، اهداف و مکانیزم های آن گردیده است.
- Katz, B., 2002.Smart growth: The future of American’s metropolis. Center for Analysis of Social Exclusion, London School of Economics.
- Brueckner, J.K., 2000. Urban Sprawl: Diagnosis and Remedies. International Regional Science Review 23: 160-171
- Kelly, F.N., 2006. Trends inDevelopment, Zoning Density, and the Demand for Transferable Development Rights: A Case Study of Montgomery County, Maryland. University of Maryland.
- Reid, S.K., 2007. Stimating the Impact on Agencies and Users of Transferable Development Rights Programs: An Empirical Study of the Lake Tahoe System. University of Nevada, Reno.
- Karkainen, B., 1994. Zoning: A Reply to Critics. Journal of Landuse and Environment Low10: 2_46
- Fischel, W.A., 2004. An Economic history of Zoning and a Cure for its Exclusionary Effects. Urban Study 42: 7-14
- Danner, J.C., 1997. TDRS_Great Idea but Quastionable Value. The Appraisal Journal 65: 133-143, Banking Information Source
- Johnston, R.A., and M.E., Madison 1997. From Landmarks to Landscapes-a review of current practices in the transfer development rights. Journal of the American Planning Association 63: 365_379
- Henig, J., 1989. privatization in the United States: Theory and Practice, Political ScienceQuarterly. 104: 649-670
- Pruetz, R., 2003. Beyond Takings and Givings, saving natural areas, farmland, and historic landmarks with transfer development rights and density transfer charges. Arje Press, Merina Del Rey, CA.
- Maleki, Gh., 2005. Revisited Esfahan Comprehensive plan, Designing Transfer Development Rights Mechanism, Saravand Company.
- صالحی، اسماعیل؛« مواضع حکومت های محلی در اجلاس جهانی توسعه پایدار(ژوهانسبورگ)»، شهرداریها، 1386. ش 43.
- خدایی، زهرا، "مطرح کردن ضرورت بومی سازی در شهرسازی ایرانی به منظور رسیدن به تعادل و پایداری مجدد"، تیرماه 1385
- Ford, F. and Jason, E., 2002. Transferof development right programs: Using the market forcompensation and preservation,see information in: http://governmentcce.cornel.edu/doc
- “Transfer of Development Rights Report”, 2004. South County Watersheds Technical Planning Assistance Project
- Taintor, R., 2001. “Transfer of Development Rights”. April
- McConnell, V. Walls, M. and E. Kopits 2006. Zoning, TDRs and the Density of Development. Journal of Urban Economics 59: 440_457
- Manavi M., 1996. “Transfer of Development Right: Promissing Tool of Future”, Pace University Landuse Law center.
- Burlington County Board of Chosen Freeholders,1992. Planning for Transfer Development Right: A Handbook for New Jersey Municipalities, 28-30
- Pizor, P.J., 1986.Making TDR Work: A study of program Implementation.Journal of the American planning association 52: 203-211
- Kopits, E. and McConnell, V. and M. Walls, 2005. Making Markets for Development rights Work", Washigton DC
- Pruetz, R., 1997. Saved By Development:Preserving the Environmental Areas, Farmland and Historic Landmarks with Transfer of Development Rights,Burbank, CA: Arje Press.
- Montgomery County Planning Board, 2002. Meeting minutes of July 25, 2002. Available at: http://www.mc-mncppc.org/board/meetings-Archive
- Dallesio, T. and R. Pirani, 2006. The Economics of Transferring Development in the New Jersey Highlands. The Regional Planning Association.
- Kaplowitz, M.D., Machemer, P., and Pruetz, R., 2008. Planners’ experiences in managing growth using transferable development rights (TDR) in the United States. Journal of Land Use policy 25: 378_387
- Roddewig, R.J., and C. Inghram 1987. Transferable Development Rights programs: TDR’s and the real estate Marketplace. American Planning Association Advisory Service.
- New Jersey Pinelands Commission, 2003. Pinelands National Reserve: A Cooperative State & Federal Partnership.