تاثیر تایرهای وسایل نقلیه در حال حرکت بر مقاومت لغزشی و تولید صدا در روسازیهای آسفالتی
الموضوعات :
امیراسماعیل فروهید
1
,
علی منصور خاکی
2
1 - استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی، پرند، ایران
2 - دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده عمران، تهران.
تاريخ الإرسال : 01 الجمعة , صفر, 1437
تاريخ التأكيد : 10 الإثنين , ربيع الأول, 1437
تاريخ الإصدار : 22 الجمعة , ذو الحجة, 1440
الکلمات المفتاحية:
تایر,
آلودگی صوتی,
بافت,
وسایل نقلیه,
روسازی,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: آلودگی صوتی ناشی از تردد وسایل نقلیه از جمله مشکلات مهمی است که در مناطق شهری با گسترش راه ها به وجود آمده است. به دلیل افزایش هزینه های ساخت و نصب دیوارهای صوتی به منظور مقابله با آلودگی صوتی، باید برای مقابله با این مشکل به دنبال روش هایی بود که هزینه های اضافه علاوه بر هزینه های اجرایی راه نداشته باشد. بهبود بافت روسازی یکی از روش های بسیار موثر در کاهش صدای تایر و روسازی و کاهش صدای بازتابی از سطح آسفالت است. روش بررسی: برای ارزیابی مقاومت لغزشی آسفالت از آزمایش پاندول انگلیسی مطابق با استاندارد ASTM E303-74 در شرایط مرطوب بر روی نقاط مختلف آسفالت انجام گردید. از این دستگاه برای بررسی بافت ریز روسازی استفاده می شود. یافته ها: عدد اصطکاک روسازی با ضریب منفی1469/0 نسبت عکس با میزان تراز صدا دارد، یعنی با افزایش عدد اصطکاک روسازی میزان تراز صدای ایجاد شده کاهش می یابد. از طرفی عمق بافت روسازی که به صورت اندازه ی مصالح روسازی تعیین شده است با ضریب2810/0، نسبت مستقیم با میزان آلودگی صدای ایجاد شده دارد و هر اندازه از مصالح ریز دانه تری استفاده شود، سبب افزایش میزان تراز صدا خواهد شد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج ضرایب برآورد شده از معادله، می توان به این نتیجه دست یافت که تهیه روسازی هایی با عدد اصطکاک بالا می تواند میزان آلودگی صدای منتشرشده در اثر حرکت وسایل نقلیه را به خصوص در نواحی شهری و مناطق حساس کاهش دهد. بنابراین توصیه می شود در نواحی حساس صوتی، در فرآیند تهیه روسازی ها، ترتیبی اتخاذ شود که علاوه بر حفظ مقاومت مناسب روسازی، از مصالح درشت دانه تری استفاده شود. بدین منظور در این مقاله به بررسی بافت روسازی در میزان صدای ایجاد شده ناشی از اثر متقابل تایر و روسازی پرداخته شده است.
المصادر:
Reference
Henry, J.J, 2000.Evaluation of Pavement Friction Characteristics. NCHRP Synthesis 291. Transportation Research Board. Washington DC.
Huang, Y. H., 2004. Pavement Analysis and Design, 2nd ed., University of Kentucky, second edition, pp 256- 259.
Jamieson, N., Dravitzki, V., 2006. Management of skid resistance under icy conditions on New Zealand roads, Land Rransport New Zealand Research report 293, pp 68.
Jeffrey S. Kuttesch, 2004. Quantifying the relationship between skid resistance and wet weather accidents of Virginia data, blachsburg, Virginia, pp 154-165.
Haas, R., W.R. Hudson, and J.P. Zaniewski, 1994. Modern Pavement Management, Krieger Press, Malamar, Florida, pp 115- 126.
Jalili, sh, Sanati Fard, S, 2004. Porous Asphalt, 11th conference of civil engineers and students, Hormozgan University. (In Persian).
Malekzadeh , M., Rahimi, H, 2007. A Parametric Study on the Steady State Rolling Behaviour of a Steel-belted Radial Tyre, Iranian Polymer Journal volume 3 , pp 56-58.
Gerardo W. Flintsch Kevin K McGhee, 2012. The Little Book of Tire Pavement Friction, Version 1.0, Submitted for Review and Comment Pavement Surface Properties Consortium.
Ameri, M, Afandi zadeh, Sh, Miraee Moghadam, M.H, 2009, The methods for measuring skid resistance in the road surface, 11th conference of civil engineer s and students, Hormozgan University. (In Persian).
International standard ISO 11819-1. ، ERC 2004، Methods for evaluation of road noise, pp 21-28.
Asi.I.M, 2007. Evaluating Skid Resistance of Different Asphalt Concrete Mix, Building and Environment, volume 42, pp 325-329.
American Society for Testing and Materials, 2000.Test Method for Measuring Frictional Properties Using the British Pendulum tester, Philadelphia, U.S.A, ASTM, E 303 – 93.
Sakhaeifar , M., Heitzman, M, 2014.The effects of pavement surface characteristics on tire/pavement noise, Landscape and Urban Planning, elsevier, pp 1300-1305.
_||_
Reference
Henry, J.J, 2000.Evaluation of Pavement Friction Characteristics. NCHRP Synthesis 291. Transportation Research Board. Washington DC.
Huang, Y. H., 2004. Pavement Analysis and Design, 2nd ed., University of Kentucky, second edition, pp 256- 259.
Jamieson, N., Dravitzki, V., 2006. Management of skid resistance under icy conditions on New Zealand roads, Land Rransport New Zealand Research report 293, pp 68.
Jeffrey S. Kuttesch, 2004. Quantifying the relationship between skid resistance and wet weather accidents of Virginia data, blachsburg, Virginia, pp 154-165.
Haas, R., W.R. Hudson, and J.P. Zaniewski, 1994. Modern Pavement Management, Krieger Press, Malamar, Florida, pp 115- 126.
Jalili, sh, Sanati Fard, S, 2004. Porous Asphalt, 11th conference of civil engineers and students, Hormozgan University. (In Persian).
Malekzadeh , M., Rahimi, H, 2007. A Parametric Study on the Steady State Rolling Behaviour of a Steel-belted Radial Tyre, Iranian Polymer Journal volume 3 , pp 56-58.
Gerardo W. Flintsch Kevin K McGhee, 2012. The Little Book of Tire Pavement Friction, Version 1.0, Submitted for Review and Comment Pavement Surface Properties Consortium.
Ameri, M, Afandi zadeh, Sh, Miraee Moghadam, M.H, 2009, The methods for measuring skid resistance in the road surface, 11th conference of civil engineer s and students, Hormozgan University. (In Persian).
International standard ISO 11819-1. ، ERC 2004، Methods for evaluation of road noise, pp 21-28.
Asi.I.M, 2007. Evaluating Skid Resistance of Different Asphalt Concrete Mix, Building and Environment, volume 42, pp 325-329.
American Society for Testing and Materials, 2000.Test Method for Measuring Frictional Properties Using the British Pendulum tester, Philadelphia, U.S.A, ASTM, E 303 – 93.
Sakhaeifar , M., Heitzman, M, 2014.The effects of pavement surface characteristics on tire/pavement noise, Landscape and Urban Planning, elsevier, pp 1300-1305.