ارزیابی جای پای بوم شناختی استفاده از سوختهای فسیلی شهر اهواز
الموضوعات :
سید تاج الدین منصوری
1
,
اسماعیل ضرغامی
2
1 - دانشجوی دکترای معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران.
2 - استاد دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران. *( مسوول مکاتبات)
تاريخ الإرسال : 21 الأربعاء , محرم, 1442
تاريخ التأكيد : 19 الإثنين , شوال, 1442
تاريخ الإصدار : 16 الخميس , صفر, 1443
الکلمات المفتاحية:
تاب آوری,
جای پای بوم شناختی,
تخریب,
اهواز,
توسعه پایدار,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: یکی از مشکلات افزایش جمعیت در شهرها، تغییرات مداوم و آرام در آب و هوای مناطق مختلف جهان است. علت آن را میتوان در تغیر ساختار محیط توسط انسان به نفع منابع خود، دانست. در پی این تغییرات، غلظت اکسید کربن، به عنوان اصلی ترین گاز گلخانه ای در جو زمین، در نوسان و رو به افزایش بوده است که این امر علت اصلی تغییرات آب و هوا میباشد. این پژوهش با استفاده از مفهوم ردپای اکولوژیک، تأثیرات زیست بوم شناختی استفاده از سوخت های فسیلی در شهر اهواز را مورد بررسی قرار می دهد.روش بررسی: در این تحقیق از روش کلی ابداع شده توسط ریز و وکرناگل استفاده شده است که بر اساس آن محاسبات مربوط به رد پای اکولوژیک به دست آمده است. این روش محاسبه شامل مراحلی است که در این پژوهش برای دستیابی به هدف، از آن ها استفاده شده است. همچنین با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک لازم، اطلاعات کافی و مناسب برای استفاده از روش کلی ریز و وکرناگل، جمع آوری گردیده است.یافته ها: بر اساس نتایج حاصل (1390 تا 1393) تأثیرات و میزان جای پای بوم شناختی سوختهای فسیلی در سال 1390، 1391، 1392 و 1393 برای شهر اهواز به ترتیب برابر با 71/6، 36/11، 17/7 و 83/8 هکتار/ نفر میباشد که در مقایسه با میزان سرانه جای پای بوم شناختی شهر در سالهای یاد شده برابر با 0173/0، 0164/0، 015/0 و 031/0 در هر سال است، که با توجه به اختلاف بین این دو سطح میتوان نتیجه گرفت که شهر اهواز در بخش مصرف سوختهای فسیلی از جای پای بوم شناختی منطقی برخوردار نمیباشد.بحث و نتیجه گیری: نتایج اولیه نشان می دهند که یکی از دلایل مهمی که باعث شده بزرگی جای پای بوم شناختی شهر اهواز از استانداردهای روز دنیا بیشتر باشد، بالا بودن بخش قابلتوجهی از جمعیت برای استفاده از خودروها و عدم راهاندازی استفاده از کاربریهای دیگر انرژی مثل نور خورشید که پتانسیل آن هم در منطقه وجود دارد، میباشد. در این پژوهش خلاصه میزان جای پای بوم شناختی در بخش مصرف سوختهای فسیلی در شهر اهواز نشان میدهد که هرساله مسئولان شهر اهواز به چه میزان زمین علاوه بر منابع موجود نیاز دارند تا کربن حاصل از سوختن بنزین و گازوئیل که بخشی از انرژیهای مورد استفاده شهروندان را، جبران کند.
المصادر:
Rostamian, M. H., 2015. The need for implementation of cdm projects in order to defeat of sanctions and achieving resistive economic goals. Urban Management Journal. NO. 41: 323–338. (In Persian)
Taghizadeh Diva, S. A., Rooshenas, S., 2019. Application of Ecological Footprint Method in Environmental Sustainability Assessment (Case Study: Gorgan County). Geographical Planning of Space Quarterl Journal. 9 (33):157-170. (In Persian)
Ghaeimi Rad, T., Hataminezhad, H., 2018. Assessing the ecological footprint of Lahijan transport. Quarterly of Geography (Regional Planning). 8(2): 69-80. (In Persian)
Teymouri, I., Salarvandian, F., Ziari, K., 2014. Ecological footprint of carbon dioxide gas in fossil fuels of Shiraz. Geographical Research. Volume 29, Volume 1, Serial Number 112, pp. 204-193. (In Persian)
Zhiying, G., Cuiyan, L., 2016. .Empirical Analysis on Ecological Footprint of Household Consumption in China. Elsevier Ltd Energy Procedia. 5, 2387-2391.
Moore, J., Kissinger, M., Rees, W.E., 2013. .An urban metabolism and ecological footprint assessment of Metro Vancouver. Journal of Environmental Management .124, PP 51-61.
Jokar, S., 2012. "Study of Shopping Center Patterns and Commercial Complexes in Ahvaz", Master Thesis, Department of Geography and Urban Planning, Shahid Chamran University of Ahvaz, p. 97. (In Persian)
Geographical Organization of the Armed Forces, 2006. Geographical culture of the settlements of Khuzestan province, Ahvaz city. P. 32. (In Persian)
Statistics Center of Iran. 2011. Results of the General Census of Population and Housing. 320 P. (In Persian)
Holden, E., Hoyer, K. G, 2005. The ecological Foot Prints of Fuels, Transportation”, Research Part D, N.10, PP 395-403.
Statistics of Ahvaz Metropolis. 2013. Chapter Two (Population), Deputy of Planning and Development of Ahvaz Municipality, p. 28. (In Persian)
_||_
Rostamian, M. H., 2015. The need for implementation of cdm projects in order to defeat of sanctions and achieving resistive economic goals. Urban Management Journal. NO. 41: 323–338. (In Persian)
Taghizadeh Diva, S. A., Rooshenas, S., 2019. Application of Ecological Footprint Method in Environmental Sustainability Assessment (Case Study: Gorgan County). Geographical Planning of Space Quarterl Journal. 9 (33):157-170. (In Persian)
Ghaeimi Rad, T., Hataminezhad, H., 2018. Assessing the ecological footprint of Lahijan transport. Quarterly of Geography (Regional Planning). 8(2): 69-80. (In Persian)
Teymouri, I., Salarvandian, F., Ziari, K., 2014. Ecological footprint of carbon dioxide gas in fossil fuels of Shiraz. Geographical Research. Volume 29, Volume 1, Serial Number 112, pp. 204-193. (In Persian)
Zhiying, G., Cuiyan, L., 2016. .Empirical Analysis on Ecological Footprint of Household Consumption in China. Elsevier Ltd Energy Procedia. 5, 2387-2391.
Moore, J., Kissinger, M., Rees, W.E., 2013. .An urban metabolism and ecological footprint assessment of Metro Vancouver. Journal of Environmental Management .124, PP 51-61.
Jokar, S., 2012. "Study of Shopping Center Patterns and Commercial Complexes in Ahvaz", Master Thesis, Department of Geography and Urban Planning, Shahid Chamran University of Ahvaz, p. 97. (In Persian)
Geographical Organization of the Armed Forces, 2006. Geographical culture of the settlements of Khuzestan province, Ahvaz city. P. 32. (In Persian)
Statistics Center of Iran. 2011. Results of the General Census of Population and Housing. 320 P. (In Persian)
Holden, E., Hoyer, K. G, 2005. The ecological Foot Prints of Fuels, Transportation”, Research Part D, N.10, PP 395-403.
Statistics of Ahvaz Metropolis. 2013. Chapter Two (Population), Deputy of Planning and Development of Ahvaz Municipality, p. 28. (In Persian)
Rostamian, M. H., 2015. The need for implementation of cdm projects in order to defeat of sanctions and achieving resistive economic goals. Urban Management Journal. NO. 41: 323–338. (In Persian)
Taghizadeh Diva, S. A., Rooshenas, S., 2019. Application of Ecological Footprint Method in Environmental Sustainability Assessment (Case Study: Gorgan County). Geographical Planning of Space Quarterl Journal. 9 (33):157-170. (In Persian)
Ghaeimi Rad, T., Hataminezhad, H., 2018. Assessing the ecological footprint of Lahijan transport. Quarterly of Geography (Regional Planning). 8(2): 69-80. (In Persian)
Teymouri, I., Salarvandian, F., Ziari, K., 2014. Ecological footprint of carbon dioxide gas in fossil fuels of Shiraz. Geographical Research. Volume 29, Volume 1, Serial Number 112, pp. 204-193. (In Persian)
Zhiying, G., Cuiyan, L., 2016. .Empirical Analysis on Ecological Footprint of Household Consumption in China. Elsevier Ltd Energy Procedia. 5, 2387-2391.
Moore, J., Kissinger, M., Rees, W.E., 2013. .An urban metabolism and ecological footprint assessment of Metro Vancouver. Journal of Environmental Management .124, PP 51-61.
Jokar, S., 2012. "Study of Shopping Center Patterns and Commercial Complexes in Ahvaz", Master Thesis, Department of Geography and Urban Planning, Shahid Chamran University of Ahvaz, p. 97. (In Persian)
Geographical Organization of the Armed Forces, 2006. Geographical culture of the settlements of Khuzestan province, Ahvaz city. P. 32. (In Persian)
Statistics Center of Iran. 2011. Results of the General Census of Population and Housing. 320 P. (In Persian)
Holden, E., Hoyer, K. G, 2005. The ecological Foot Prints of Fuels, Transportation”, Research Part D, N.10, PP 395-403.
Statistics of Ahvaz Metropolis. 2013. Chapter Two (Population), Deputy of Planning and Development of Ahvaz Municipality, p. 28. (In Persian)