طهارت ذاتی، عصمت تکوینی و بساطت وجودی حقیقت محمدیه(ص)
الموضوعات :سید مرتضی حسینی شاهرودی 1 , راضیه نیکی 2
1 - استاد دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
2 - کارشناس ارشد فلسفه اسلامی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: حقیقت محمدیه (ص), طهارت ذاتی, عصمت تکوینی, ولایت, بسیط الحقیقه, فناء,
ملخص المقالة :
ویژگی اصلی و اساسی انبیاء و اولیاء الهی، عصمت و طهارت ایشان است. این عصمت دارای مراتب و درجات متعددی است. برترین مرتبۀ آن، عصمت از هر غیر و از هر نوع ترکیبی است، عصمتی که در واقع همان صرافت و بساطت وجود است که از ویژگی های خاص اولین تعین ذات الهی یعنی حقیقت محمدیه(ص) است. حقیقتی آسمانی که آن گاه که تنزل پیدا می کند، در وجود زمینی حبیب خدا(ص) و آل مطهرش(ع) ظهور می یابد؛ از این رو تمام صفات و کمالات آن وجه آسمانی در وجه زمینی او نیز وجود دارد، از جمله عصمت ذاتی و تکوینی و صرافت و بساطت وجودی، هرچند به سبب محدودیت های عالم طبیعت، تمام آن کمالات بالفعل به صورت عیان و آشکار در منظر تمام انظار نمی آید. بدین ترتیب، حقیقت وجود حضرت(ص) که مهبط وحی است، وجود بی کرانه و بسیطی است که جایی برای غیر باقی نمی گذارد، با این حال در عالم طبیعت و در ظاهر، بشری همانند دیگران و محکوم به احکام این عالم است.