مؤلفه¬های مهارت¬های ارتباطی و ارتباط آنها با ویژگی¬های جمعیتشناختی در کتابداران دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
الموضوعات : نظام ها و خدمات اطلاعاتیحسن اشرفی ریزی 1 , مرتضی امرایی 2 , احمد پاپی 3 , سوسن بهرامی 4 , راحله سموعی 5
1 - استادیار علم اطلاعات و دانششناسی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در علوم سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
2 - کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
3 - عضو هیات علمی دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
4 - دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
5 - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
الکلمات المفتاحية: مهارت¬های ارتباطی, دانشگاه اصفهان, دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, کتابداران, کتابخانه¬های دانشگاهی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه میانگین مؤلفه های مهارت های ارتباطی و ارتباط آنها با ویژگی های جمعیت شناختی در کتابداران کتابخانه های دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روش: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد مهارت های ارتباطی کویین دام بود. جامعه آماری آن، شامل 117 نفر کتابدار کتابخانه های دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و روش نمونه گیری سرشماری بوده است. روایی پرسشنامه از روش محتوایی و صوری و پایایی آن با استفاده از محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ برابر 86/. محاسبه و تأیید گردید. روش گردآوری داده ها، به شکل مراجعه حضوری و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده ازنرمافزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t تک متغیره، آزمون Manova و LSD) صورت گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که کتابداران دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مهارت های ارتباطی به نسبت مطلوبی برخوردار هستند. و مؤلفه های قاطعیت و بینش در کتابداران دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در کتابداران با جنسیت مرد بیشتر از کتابداران با جنسیت زن بوده و تنطیم عواطف در کتابداران گروه سنی 38 تا 47 سال بیشتر از کتابداران با گروه سنی 18 تا 37 سال بوده است. همینطور اختلاف میانگین تنظیم عواطف برحسب مدرک تحصیلی در کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سطح 05/0 معنادار بوده است، به طوری که تنظیم عواطف در کتابداران با مدرک دیپلم کمتر از کتابداران با مدرک کارشناسی بوده است. نتیجهگیری: بررسی مؤلفه های مهارت های ارتباطی کتابداران مورد بررسی نشان داد که میانگین همه مؤلفه های از سطح متوسط بالاتر بوده و ارتباط معنیداری بین مؤلفه های قاطعیت و بینش با جنسیت و همین طور بین تنظیم عواطف با سن و مدرک تحصیلی وجود دارد.
امینی، اکرم (1389). ارزیابی مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
بابالحوائجی، فهیمه؛ آقا کیشیزاده، وحید (1389). رابطه هوش هیجانی با توانمندسازی کتابداران: مورد پژوهی کتابخانههای دانشگاهی شهرستان تبریز. فصلنامه دانششناسی . 3 (10): 13-24.
باستانی، قادر (1386). اصول وتکنیک های برقراری ارتباط مؤثر با دیگران. تهران: ققنوس.
برکو، ری ام؛ ولوین آ؛ دارلین آر (1387). مدیریت ارتباطات. ترجمه محمد اعرابی و داودایزدی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
تی وود، جولیا (1379). ارتباطات میا.ن فردی. ترجمه مهرداد فیروزبخت. تهران: انتشارات مهتاب.
حسینچاری، مسعود؛ فداکار، محمدمهدی (1388). بررسی تأثیر دانشگاه بر مهارتهای ارتباطی بر اساس مقایسه دانشآموزان و دانشجویان. دانشور رفتار . 16(15): 78-86.
حسینی، صادق (1390). فنون و مهارتهای ارتباط غیرکلامی در راهنمای گردشگران. دو ماهنامه گشت و گذار، 6 (37):
38- 45.
دیانی، محمد حسین؛ معرفزاده عبدالحمید (1370). مبانی مرجع: فنون پرسش کاوی و پاسخیابی از منابع کتابخانه. مشهد: آستان قدس رضوی.
رضایی، ریتا؛ حسینی، جلیل؛ ولایی، ناصر (1379). عملکرد مهارتهای ارتباطی پزشکان با بیماران و نگرش پزشکان نسبت به آن. فیض، 4 (16): 19-26.
هارجی، اون؛ ساندرز، ک؛ دیکسون، د.(1384). مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میان فردی. ترجمه خشایار بیگی. تهران: رشد.
Freet, B ; Marcinek, M.(2005). The future of the academic library and the academic librarian : a delphi study reloaded. Routledge ,11(1), 37-63.
Gerolimos M, Konsta R. (2008). Librarians skills and qualifications in a modern informational environment. Library Management. 29(8-9), 691-699.
Gosine-Boodoo, M ; Mcnish, M (2005). Comparing polarized perspectives : librarians professional skills and development .New Library World, 106(7-8), 363-377.
Hernon, Peter; Giesecke, Joan; Camila, Alire ( 2007). Academic librarian as emotionally intelligent leader. USA: Libraries Unlimited.
Kakirman Yildiz. (2012). Effective Communication Skills to Manage The Library: Relations Between Managers and Librarians.Qualitative and Quantitative Methods in Libraries. 9(2), 141-153.
Mills, John; Lodoge, D (2005). Affect, emotional intelligence and librarian- user intraction. Library Review , 55(9), 587-597.
Yusuf F. (2011). Effective Communication for Reference Service Delivery in Academic Libraries. Library Philosophy and Practice. 6(11),402 472.