بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهینشهر
الموضوعات : نظام ها و خدمات اطلاعاتی
1 - مربی، عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم
الکلمات المفتاحية: سواد اطلاعاتی, دانشجویان کارشناسی, دانشگاه صنعتی مالک اشتر, مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و بر,
ملخص المقالة :
هدف: هدف این پژوهش، سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشترشاهین شهر است. روش: روش انجام پژوهش توصیفی و جامعه آماری آن 250 نفراز دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین شهر است. یافتهها: نتایج بررسی نشان میدهد،که مهارت جامعه پژوهش در درک درست نیاز اطلاعاتی بامیانگین نمره 45/3، راهبردهای جستجوی اطلاعات با میانگین نمره 94/2، مکانیابی و دستیابی به اطلاعات با میانگین نمره 4/2، استفاده از اطلاعات با میانگین نمره 38/3 ، در ترکیب اطلاعات جدید با دانستههای قبلی خود با میانگین نمره 39/3 ، ارزیابی نتیجه فرایند جستجو در رابطه با رفع نیاز اطلاعاتیشان با میانگین71/2 در حد پایینتر از متوسط است. نتیجهگیری: این مقاله با استفاده از مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز به ارزیابی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی پرداخته است. این پژوهش وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهینشهر را با میانگین 04/3، حد متوسطی را نشان میدهد.
افضل نیا، محمدرضا؛ اشکوه، حسین؛کلوی، آیلار (1389). بررسی جایگاه آموزش رسمی، غیر رسمی و یادگیری مادامالعمر در عصر ناپایداری اطلاعات. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 12 (45)،57-68.
بختیارزاده، اصغر(1381). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه الزهرا . پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، تهران.
بردستانی، مرضیه (1383). رویکرد فراشناختی به سواد اطلاعاتی، در رحمت الله فتاحی و محمد حسین دیانی، مجموعه مقالات سمینار آموزش استفاده کنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانهها، مراکز اطلاعرسانی و موزهها، خرداد 1و2.
(ص479-494). مشهد : سازمان کتابخانهها ، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. ص64-66.
پریرخ، مهری(1386). آموزش سواد اطلاعاتی : مفاهیم ، روشها و برنامهها. تهران: کتابدار.
پندپذیر ، معصومه؛ چشمه سهرابی، مظفر. (1389). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر اساس مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 16(2)،
115-137.
زاهد بابلان، عادل و رجبی، سوران (1390). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی . فنآوری آموزش، 5(4)، 309-317.
سیامک، مرضیه؛ علی پور ند و شن، خدیجه؛ خالقی، نرگس. (1392). سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 7(2)، 23-30.
صمیعی، میترا (1383). امکانسنجی ایجاد آموزش مجازی سواد اطلاعاتی در اینترنت. در رحمت الله فتاحی و محمد حسین دیانی، مجموعه مقالات سمینار آموزش استفادهکنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانهها، مراکز اطلاعرسانی و موزهها، خرداد 1و2، (ص459-477) . مشهد : سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. ص466.
صیفوری، ویدا؛ غفاری، سعید (1390). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی نظامها و خدمات اطلاعاتی، 1(1)، 95-108.
میری، الهام و چشمه سهرابی، مظفر(1390). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه علم و صنعت ایران واحد اراک در محیط دیجیتال. فصلنامه دانششناسی، 4(13)، 65-76.
Anderews, T; Patil, R. (2007). Information literacy for first-year students: an embedded curriculum approach. European Journal od Engineering, 32(3), 253-259.
Lou, A. (2006). A model for information literacy course development: a liberal arts university perspective. Library Review, 55 (4), 249-258.
Patterson, A. (2009). A needs analysis for information literacy provision for research:a case study in University College Dublin . Journal of information literacy, 3(1), 5-18.
Perrin, Cheryl ; Hossain, Delwar ; Cumming, Kaye. (2008). Nursing students' information literacy skills prior to and after information literacy instruction. In: 5th International Lifelong
Learning Conference: Reflecting on Successes and Framing Futures, 16-19 Jun 2008, Yeppoon,
Australia. Retrieved Februari 2009 from http: //eprints. usq. edu. au/1/4182/ perrin_Hossain_Cumming. pdf
Thompson, C. (2003). Information illiterate or lazy: How college students use the Web for research. portal: Libraries and the Academy, 3(2), 259-268.
Wema, E. ; Hepworth, M. (2007). An evaluation of an information literacy training initiative at the University of Dar es Salaam. Journal of information literacy, 1(1), 1-12.